(צילום: חגי דקל)
ההגנה החיסונית של ראשוני המתחסנים מתחילה היום: שבוע אחרי שהחלו לקבל את המנה השנייה, צפויים המתחסנים להתעורר לבוקר נקי מקורונה - כך, לפחות, על פי הציפיות. אבל מה קורה אם הם נחשפים לחולה מאומת? מה אם מופיעים תסמיני קורונה? וכל כמה זמן נצטרך לחזור על החיסון? התשובות לשאלות של גולשי ynet.
קראו עוד:
מה קורה אם פספסתי את החיסון השני כעבור שלושה שבועות?
כדי להשיג את האפקטיביות המקסימלית, יש להתחסן 21 עד 25 ימים אחרי המנה הראשונה. עם זאת, יישמר החיסון השני עד 35 ימים. אם גם אז לא ניתן להתחסן מסיבה כלשהי, עדיין אפשר להתחסן, בכפוף למלאי החיסונים שיהיה מצוי באותו זמן, ועל פי התור. עם זאת, לא ידועה רמת האפקטיביות מעבר לזמן המומלץ על ידי חברת החיסונים (שלושה שבועות אחרי המנה הראשונה של פייזר, וחודש אחרי המנה הראשונה של מודרנה).
באיזה חיסון עדיף לבחור – פייזר או מודרנה?
אין אפשרות בחירה. וממילא כל החיסונים הזמינים בישראל כעת הם מתוצרת פייזר.
4 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר. אין אפשרות בחירה
(צילום: יריב כץ)
אם חליתי בקורונה לקראת המנה השנייה, מותר להתחסן?
לא, משום שאין בכך צורך: על פי ההערכות והידע כיום, מי שחלה בקורונה, נושא נוגדנים נגד הנגיף, ולכן אין לו צורך בחיסון למשך שישה חודשים לפחות.
אם התחסנתי ונחשפתי לחולה מאומת, האם אכנס לבידוד?
לא. מחוסנים או מי שחלו בקורונה, פטורים מבידוד אם שבו מחו"ל או נחשפו לחולה מאומת ולא סובלים מתסמינים - בינתיים, למשך שישה חודשים לפחות. ככל שיצטבר מידע נוסף על משך ההגנה מקורונה, יוארך הפטור בהתאם.
אם התחסנתי, נחשפתי לחולה מאומת ולקיתי בתסמיני קורונה – מה לעשות?
מי שנחשף או חזר מחו"ל וסובל מתסמיני קורונה, צריך לעבור בדיקת קורונה. אם יתגלה כחיובי, הוא צריך להיכנס לבידוד ככל חולה רגיל למשך 14 ימים (או 10 ימים לאחר בדיקה שנייה שלילית). אם יתגלה כשלילי, הוא יכול לצאת מבידוד. אם יתגלה כ"חיובי-גבולי", יצטרך לחזור על הבדיקה. אם הבדיקה הנוספת תהיה שלילית – יוכל לצאת מבידוד. אם הבדיקה הנוספת תהיה "חיובית-גבולית" או חיובית – יצטרך להיכנס לבידוד ככל חולה.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה סלובקיה
בדיקת קורונה סלובקיה
בדיקת קורונה. מי שנחשף לחולה מאומת אחרי החיסון וסובל מתסמינים, יצטרך לעבור אותה
(צילום: רויטרס)
אם חוסנתי וחליתי בכל זאת בקורונה – מה הטעם בחיסון?
אף חיסון אינו מגן ב-100%. טווח ההגנה של כלל החיסונים בעולם נע בין 40-95%, והדבר תלוי גם בחסינות העדר - כלומר, עד כמה הסביבה מחוסנת. גם מחקרים מעלים ש-5% מהמחוסנים נדבקו בכל זאת בנגיף. עם זאת, החיסון גרם למחלה קלה ביותר ומנע לחלוטין תחלואה קשה. לפיכך, החיסון מגן בעיקר בפני מחלה קשה, וגם בשיעור גבוה מהדבקה – אך לא באופן מוחלט.
האם אפשר לבצע בדיקת סרולוגיה לפני החיסון כדי לדעת אם אני מוגן?
בדיקת הסרולוגיה שמאתרת נוגדנים בדם, מאושרת כעת רק במקרים חריגים ולחולים ספציפיים, והיא אינה מיועדת כמדד להגנה מקורונה, מה גם שאין הוכחות חד משמעיות שתוצאה חיובית של בדיקת הסרולוגיה מעידה על הגנה. לפיכך, משרד הבריאות אינו מאשר בדיקה סרולוגית כמדד לחיסון מפני קורונה.
אם סבלתי בעבר מתגובה אלרגית חמורה, האם אוכל לקבל את החיסון בכל זאת, באשפוז ובהשגחה בבית חולים?
בעקבות דיווחים על תגובות אלרגיות אצל כמה מתחסנים שסבלו בעבר מתגובות אלרגיות קשות (אנפילקסיס), הוחלט לפי שעה שלא לחסן חולים אלה וגם לא חולים שיודעים על אלרגיה למרכיבי החיסון (כמו לחומר פוליאתילן גליקול). עם זאת, חולים שסובלים מכל סוג אלרגיה אחרת, שלא הצריכה אשפוז – יכולים להתחסן ויישארו להשגחה 30 דקות לפחות.
האחיות שמחסנות מיומנות מאוד במתן חיסונים ועברו הדרכות אינטנסיביות. עם זאת, במחקרי פייזר לא נמצאו תופעות לוואי חריגות גם בקרב מתחסנים שקיבלו כמות כפולה של חיסון במינון של 58 מיקרוגרמים (במקום 30), כך שגם במקרה של טעות לא צפויות תגובות מסוכנות
האם מרותקי בית יחוסנו?
מהשבוע יתחיל מבצע חיסונים גם למרותקי בית על ידי קופות החולים ומד"א.
האם מי שנמצא בטיפול ביולוגי צריך להימנע מקבלת התרופה עד אחרי החיסון?
טיפול ביולוגי עלול במקרים מסוימים להפחית את יצירת הנוגדנים ברמה אפקטיבית, ולפיכך האיגוד הראומטולוגי המליץ להתייעץ עם הרופא המטפל ולתכנן את הטיפול כך שיהיה רחוק מהחיסון. עם זאת, אין עדיין מספיק מידע בנושא, וגם במשרד הבריאות טרם פרסמו המלצות. כך או כך, החיסון מותר עקרונית, ואף מומלץ, למי שנמצא תחת טיפול ביולוגי ולבני ביתו.
מה לעשות אם הופיעו לי תופעות לוואי אחרי החיסון הראשון?
על כל תופעת לוואי יש לדווח מיד לרופא המטפל כדי שיחליט אם ניתן להתחסן במנה שנייה או לא. ברוב המוחלט של המקרים, תופעות הלוואי הן קלות, חולפות בתוך 48 שעות וכוללות בעיקר כאבי ראש, עייפות, חולשה, חום ותגובות מקומיות באזור ההזרקה (אדמומיות, כאב, חום, נפיחות והגבלה בתנועה).
האם נשים בהיריון ונשים מיניקות יכולות להתחסן?
משרד הבריאות והאיגודים לרפואת האם והעובר ולגינקולוגיה, לצד רשויות הבריאות בעולם, התירו לנשים בהיריון המעוניינות בכך, לקבל את החיסון, על אף שבמחקר של פייזר לא נכללו עדיין נשים הרות או מיניקות. משרד הבריאות הדגיש כי החיסון מומלץ במיוחד לנשים הרות הנמצאות בסיכון למחלת קורונה קשה. החיסון מותר גם לנשים מיניקות ולנשים בטיפולי פוריות.
4 צפייה בגלריה
הריון
הריון
משרד הבריאות והרשויות בעולם התירו לנשים הרות להתחסן, אם הן מעוניינות בכך
(צילום: shutterstock)
האם ייתכן מצב שיזריקו מנה לא נכונה של החיסון?
האחיות שמחסנות מיומנות מאוד במתן חיסונים ועברו הדרכות אינטנסיביות. עם זאת, במחקרי פייזר לא נמצאו תופעות לוואי חריגות גם בקרב מתחסנים שקיבלו כמות כפולה של חיסון במינון של 58 מיקרוגרמים (במקום 30), כך שגם במקרה של טעות לא צפויות תגובות מסוכנות.
האם מותר להתחסן כשיש חום גבוה?
כמו בכל חיסון, מותר להתחסן רק 24 שעות לאחר שהחום חלף. זאת, משום שהחיסון עצמו עלול להעלות את חום הגוף, בשל תהליך היווצרות הנוגדנים, ובמקרה של חום גבוה, לא ניתן יהיה לדעת אם הוא נובע ממחלה או מהחיסון עצמו.
האם מותר להתחסן בזמן טיפול אנטיביוטי?
כל עוד אין חום גבוה במשך 24 שעות לפחות, והחולה חזר למצבו הבסיסי - כלומר חש בטוב ושב לשגרת חייו - אין בעיה להתחסן בעת קבלת אנטיביוטיקה.
האם מותר לחזור לעבודה או ללימודים אחרי החיסון?
בהחלט, לאחר 15 דקות של השגחה. מי שסובל מאלרגיות או מדיכוי חיסוני, צריך להישאר בהשגחה של 30 דקות. במקרים של אלרגיות קשות נדרשת השגחה של כשעתיים.
האם אפשר לבצע אימון ספורטיבי אחרי החיסון?
כעיקרון, אין איסור גורף, אך מומלץ להימנע מפעילות אינטנסיבית ביום החיסון.
4 צפייה בגלריה
ריצה על הליכון להתאמת הנעל
ריצה על הליכון להתאמת הנעל
אין איסור גורף על אימוני כושר, אבל מומלץ להימנע מפעילות אינטנסיבית ביום החיסון
(צילום: Shutterstock)
מדוע מזריקים את החיסון דווקא לשריר?
הזרקה כזו חודרת לגוף באופן איטי ומדורג ומאפשרת למערכת החיסון להגיע למקום ולהתחיל ליצור את ההגנה הנדרשת, האורכת ימים עד שבועות. הזרקה לעור אינה יעילה, מכיוון שאינה מכילה מספיק כלי דם שיגרמו לתנועה של תאי דלקת ויצירת נוגדנים. הזרקה לווריד אסורה ומסוכנת ביותר, משום שהיא עלולה לגרום לתגובה אלרגית מסכנת חיים.
מתי נקבל דרכון ירוק?
משרד הבריאות החל בהכנות לפיתוח אפליקציית הדרכון הירוק, שימנע צורך בבידוד במקרה של חשיפה או חזרה מחו"ל, יאפשר כניסה לאירועי תרבות וספורט ועלייה לטיסות, וייתכן שישמש גם במקומות תעסוקה שונים. הדרכון הירוק יוענק למתחסנים שבוע אחרי המנה השנייה. בינתיים, מדינות העולם אינן מכירות בדרכון הירוק הישראלי, כך שהוא ישמש רק בתחומי ישראל.
האם נצטרך להתחסן גם בחורף הבא?
על פי ההערכות, החיסונים יהיו תקפים בין שנה לשנתיים. מאחר שהחיסונים נבדקים רק כעשרה חודשים, קשה עדיין לדעת מה משך ההגנה שלהם. עם זאת, נראה שיהיה צורך לחזור על החיסון אחת לשנה או שנתיים. ייתכן שהמנות הבאות ידרשו זריקה אחת בלבד ולא שתיים, כמנת דחף, כפי שמתבצע עם חיסונים רבים אחרים.