בשיתוף פרופ' אילה פולק ואינפומד

ניוון מרכז הראייה הקשור לגיל היא מחלה ניוונית של הרשתית אשר מהווה את אחת מהסיבות השכיחות ביותר לעיוורון בקרב האוכלוסייה מעל לגיל 50. המחלה פוגעת בחלק המרכזי של הרשתית, המקולה, האחראי על חדות הראייה.
למחלה שתי צורות: הצורה היבשה, בה המחלה רדומה וכמעט אינה גורמת להפרעה בראייה. צורה זו של המחלה תתגלה לרוב בבדיקת רופא/ת עיניים ותתבטא בנקודות צהבהבות על פני הרשתית. הצורה הרטובה מתפתחת אמנם במיעוט המקרים (כ-10%), אך היא מהווה גורם מוביל לרוב מקרי העיוורון כתוצאה מיצירת כלי דם חדשים בעלי נטייה גבוהה לדימומים ודליפת נוזל הדם לרקמות הסמוכות. דליפת נוזלי הדם ו/או הדימומים גורמים לירידה בראייה ו/או לעיוותים ושינויים בראייה.
צפו ברופאה מסבירה
רק שאלה - ניוון מרכז ראייה הקשור לגיל

איך ניתן לטפל?
אחת מהדרכים לטיפול בצורה היבשה של המחלה הוא טיפול בוויטמינים ומלחים הניתנים בפורמולות ייעודיות לחולי ניוון רשתית. טיפול זה עשוי להועיל בעצירת התדרדרות המחלה בקרב כ-25% מהחולים בלבד.
בצורה הרטובה של המחלה מתרחשת צמיחה של כלי דם חולניים. במקרה זה הטיפול מכוון לכלי דם אלה והוא כולל מתן תרופות נוגדות כלי דם (תרופות אנטי-אנגיוגניות). הטיפול התרופתי ניתן ישירות לעין בהזרקות. ההזרקה מתבצעת בתנאים סטריליים ולאחר מתן טיפות הרדמה ולכן היא אינה צפויה להוביל לכאב. בהכנה נכונה, המטופל יכול לחזור לשגרת חייו כבר באותו היום.

בשיתוף פרופ' אילה פולק ואינפומד