(צילום: אורי דוידוביץ, נדב אבס)

"ישראל לא לבד - קיימת עלייה ניכרת בהרבה מדינות": עם כמעט 7,000 מאובחנים חדשים בקורונה ביממה בישראל, בארגון הבריאות העולמי מביעים דאגה מהמצב.
מספר החולים שנמצאים במצב קשה בישראל ירד ל-634 בני אדם, ומספר המונשמים עלה ל-171 - מספר שיא שכבר היה לפני כמה ימים. מפרוץ המגפה אובחנו בישראל יותר מ-200 אלף חולים - מה שהפך את ישראל למדינה ה-24 שנדבקו בה יותר מ-200 אלף תושבים. משרד הבריאות פרסם הבוקר (רביעי) כי 31 חולי קורונה נפטרו ב-24 השעות האחרונות.
2 צפייה בגלריה
אכיפה של שוטרי מג"ב את הנחיות הסגר בטירה
אכיפה של שוטרי מג"ב את הנחיות הסגר בטירה
"אנשים רואים את הסגר כצורת ענישה - זה לא נכון"
(צילום: דוברות המשטרה)

"ישראל היא אחת מהמדינות המובילות מבחינת מקום לדאגה. מדובר במדינה קטנה בה התנועה בין מחוז למחוז ובין עיר לעיר היא גבוהה, ולכן המדינה צריכה לבחור לנקוט בצעדים"
"העלייה בכמות המאובחנים נובעת גם מכיסוי רחב יותר של בדיקות, כמו בישראל, וגם בשל העובדה שרבים מהמאובחנים הם צעירים שאינם סימפטומטיים, אבל כאלה שאנחנו יודעים שידביקו אחרים". כך אומרת באולפן ynet ד"ר דורית ניצן, הממונה על היערכות לשעת חירום באירופה מטעם ארגון הבריאות העולמי. "ישראל היא אחת מהמדינות המובילות מבחינת מקום לדאגה. מדובר במדינה קטנה בה התנועה בין מחוז למחוז ובין עיר לעיר היא גבוהה, ולכן המדינה צריכה לבחור לנקוט בצעדים".
"אנשים רואים את הסגר כצורת ענישה, וזה לא נכון. מדובר בפעולה הגנתית", אומרת ד"ר ניצן. "כאשר קצו כל הקיצים, כאשר שירותי הבריאות לא מסוגלים לעמוד בטיפול הנדרש לחולים וכאשר לא ניתן להגן על האוכלוסייה הבוגרת ועל האוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה, כאשר לא ניתן לקטוע את שרשראות ההדבקה - אין ברירה.

"בכל העולם מדובר בניסוי וטעייה. אי-אפשר לקבוע שישראל נכשלה, צריך לשנות את הטון הציבורי. אנחנו במלחמה עולמית נגד הווירוס, ובמלחמה הזו הטקטיקה משתנה ומתעצבת בהתאם לדרישות. עם זאת, חשוב לראות את החיים ולשמור על הכלכלה כמה שניתן. את תוצאות הצעדים שעושים היום יראו רק בעוד שבועיים, וצריך לגלות סבלנות".


"אופטימיים שבתחילת 2021 יימצא חיסון"

נגיף הקורונה מתפרץ מחדש ברחבי אירופה, ובשבוע שעבר הזהיר ארגון הבריאות העולמי מ"שיעורי הדבקה מדאיגים" בחלקים שונים ביבשת. הרשויות השונות באירופה מנסות ללמוד "לחיות עם הנגיף", לפחות עד להפצה נרחבת של חיסון עבורו, ובינתיים מהדקות את ההגבלות על קהילות שבהן שיעור ההדבקה גדל בקצב מדאיג.
"באירופה המצב מתנדנד", מסבירה ד"ר ניצן. "יש מדינות יציבות שמצליחות לשמור על רמה נמוכה של הדבקה ויש מדינות שבהן המצב שוב עומד לצאת מכלל שליטה. כל מדינה צריכה להחליט את ההחלטות שלה, ואנחנו עומדים לצד שרי בריאות וראשי ממשלה. המדינות שכרגע מובילות בתחלואה הן המדינות שיש להן מידע אמין בנוגע לתחלואה. המדינות האלה הן ספרד, צרפת, אנגליה ומדינות אחרות שאנחנו מתחילים לראות שם עלייה. מיד כשמתחילים לראות עלייה, כמו בדנמרק, צריך לקטוע אותה. פעילות מסיבית בהתחלה מונעת הידרדרות בהמשך".
2 צפייה בגלריה
"פריצות דרך יוכלו לעזור בהמשך, עד אז - אין מנוס מלהילחם בווירוס יחד"
"פריצות דרך יוכלו לעזור בהמשך, עד אז - אין מנוס מלהילחם בווירוס יחד"
"פריצות דרך יוכלו לעזור בהמשך, עד אז - אין מנוס מלהילחם בווירוס יחד"
(צילום: AFP)
לדבריה של ד"ר ניצן, בארגון הבריאות העולמי מגלים אופטימיות לגבי מציאת חיסון כבר בתחילת שנת 2021, אך היא מדגישה שגם לחיסון ייקח זמן להתפשט באוכלוסייה. "חיסון יוכל לתת לנו את הביטחון במידה מסוימת, אך מדובר בהימור, ולכן אנחנו חייבים ללמוד לחיות עם הווירוס. אנחנו מקווים לפריצות דרך נוספות כמו בדיקות מהירות שעובדים עליהן כרגע, שכל אחד יכול לעשות לעצמו בדיקה במחיר נגיש. פריצות הדרך האלה בחודשים הקרובים יוכלו לעזור לנו מאוד בהמשך. עד אז אין מנוס מלהילחם יחד".