(צילום: משי בן עמי)

הבוקר (ה׳) נרשמו בישראל 100 חולים בנגיף הקורונה, מתוכם שלושה במצבים בינוניים-קשים. תיירת אמריקאית מאושפזת בבית החולים פוריה במצב בינוני, אזרח ישראלי במצב קשה באיכילוב וחולה נוסף בפוריה במצב קשה גם הוא. בתוך כך, ארגון הבריאות העולמי הגדיר את התפרצות הקורונה כמגפה עולמית, הכרזה שגררה צמצום ההנחיות להתקהלות במקומות ציבוריים מ-2,000 ללא יותר מ-100 איש.
מספר החולים עולה מדי שעה - אך האם מערכת הבריאות מוכנה להתמודדות עם החולים העתידיים? ״אין דבר כזה היסטריית יתר״, מסבירה פרופ׳ ורדה שלו, בכירה בקופ״ח מכבי, בריאיון לאולפן ynet. ״אנחנו פועלים עם וירוס חדש ואנחנו לא יודעים איך הוא מתנהג והאם הוא עונתי. בלי הקורונה, מערכת הבריאות מלאה לגמרי, אחוז התפוסה הוא מקסימלי, כל חורף כותבים על זה. הרופאים בדרך כלל לא נדבקים, הם מחוסנים לשפעת, וכאן אין חיסון. חייבים למנוע עומס עצום על המערכת״.
כרגע, מסבירה פרופ׳ שלו, הדרך להתמודד עם העומס הפוטנציאלי, שעלול להוביל לקריסה של מערכת הבריאות הלוקה בחסר, היא הרפואה הקהילתית. ״אנחנו שואפים שהחולים יגיעו כמה שפחות לרופאים בקהילה ובטח לבתי החולים. פיתחנו אפליקציה שמאפשרת להתנהל בתוך אתר מכבי עם אפליקציה. הטיפול מתחיל בשאלות, כמה החום, האם אתה מנוזל, איך מצב הנשימה - את רוב הדברים אפשר לבדוק בלי בדיקת דם״.
לדבריה של פרופ׳ שלו, כיום אין ערכות לבדיקת קורונה בקופות החולים, וכעת מתבצעת היערכות לקבלן. ״עד היום התפיסה של משרד הבריאות הייתה שאת הבדיקות לקורונה עושים במעבדה אחת, בתל השומר. כרגע נערכים לפזר את זה, כי ככל שנצטרך את זה יותר, זה ברור שאי אפשר יהיה לקחת את זה למעבדה אחת. נהיה מסוגלים לזה כשתגיע ההנחיה לערוך בדיקות לקורונה בקופות החולים״.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בעמדת מד"א
בדיקת קורונה בעמדת מד"א
בדיקת קורונה בעמדת מד"א
(צילום: דובר מד"א)
3 צפייה בגלריה
בית חולים פוריה
בית חולים פוריה
מיגון הצוות הרפואי בבית החולים פוריה
(צילום: דוברות המרכז הרפואי פוריה)

"בתי החולים צריכים להתחיל להתכונן"

חלק מהותי במניעת העומס על בתי החולים יהיה ככל הנראה אשפוז חולי הקורונה הנמצאים במצב קל, בביתם. ״כרגע יש 97 חולים במצב קל, ואנחנו צריכים לחשוב מה יהיה כשיהיו 2,000״, אומר ד״ר איתמר עופר, מנכ״ל מערך האשפוז הביתה ״צבר רפואה״, וסגן מנהל בית החולים ״שניידר״ לשעבר. ״אשפוז הוא לקיחת אחריות רפואית סביב השעון שבעה ימים בשבוע - זה יכול להיות גם בבית, כל עוד יש מישהו שיכול לתת לך מענה 24 שעות ביממה. אנחנו עושים את זה כל השנה באשפוז בבית״. בתי החולים, מסביר ד״ר עופר, מיועדים לטיפול במצבי קצה בהם המאושפזים זקוקים למכונות הנשמה וטיפול צמוד: ״לקראת המספרים הגדולים, בתי החולים צריכים להתחיל להתכונן לצמצם תפוסות כדי להיות מוכנים״.
3 צפייה בגלריה
חיטוי פאב בחיפה
חיטוי פאב בחיפה
ניסיונות למנוע הדבקה: חיטוי פאב בחיפה
(צילום: עידו ארז )
במסגרת ההיערכות להתמודדות עם מאושפזים רבים, הוזמנו בידי משרד הבריאות 1,000 מכונות הנשמה לבתי החולים. בתוך כך, חולים במצב קל, כאמור, צפויים להיות מאושפזים בבית ולעבור לטיפול בידי קופות החולים. רק חולים במצבים בינוניים ומעלה צפויים להתאשפז בבתי החולים. עם זאת, גורמים במערכת הבריאות ממשיכים להתריע כי המערכת אינה ערוכה להתמודד כראוי עם מספר רב של חולים כאלה, וקריסת המערכת שנרשמה בחורף האחרון צפויה להתקיים גם במקרה הזה.