(צילום: אבי חי)

15,209 חולים פעילים, 118 במצב קשה, 41 מונשמים: ישראל הגיעה למספרי שיא מתחילת מגפת הקורונה. לצד פיזור ההגבלות והאיום בסגרים על ערים, נראה שהטיפול במה שמסתמן כגל הדבקה שני של קורונה, לא מתנהל בצורה המיטבית.
פרופ' אלי וקסמן, ראש צוות המומחים שייעץ למטה לביטחון לאומי בעניין מגפת הקורונה, מצטרף לשורה של מומחים שטוענים כי אבדה השליטה על המגפה. הוא התראיין הבוקר באולפן ynet ואמר: "היכולת שלנו לדכא התפרצויות מקומיות לא קיימת - המשמעות היא שנצטרך להטיל צעדי ריחוק חברתיים ארציים כדי לדכא את גידול המגפה".
2 צפייה בגלריה
מודדים חום ב כניסה למסעדה ב תל אביב ישראל נגיף קורונה הקורונה
מודדים חום ב כניסה למסעדה ב תל אביב ישראל נגיף קורונה הקורונה
"הטלת מגבלות: נדרשת בעיקר בפעילויות חברה ופנאי"
(צילום: רויטרס)
לדבריו של פרופ' וקסמן, גל הקורונה הראשון היה מהיר הרבה יותר מבחינת הדבקות, אך אם לא יינקטו פעולות בימים הקרובים, מערך האשפוז כולו נמצא בסכנת קריסה. "כשנגיע לבין 600 ל-900 חולים שזקוקים לטיפול נמרץ תהיה פגיעה קשה ביכולת לטפל בהם. הצעדים שהממשלה נקטה ביום שני, הטלת מגבלות של ריחוק חברתי שמופנות בעיקר לפעילויות חברה ופנאי הם צעדים חשובים והם עשויים בהחלט לדכא את ההתפרצות שאנחנו נמצאים בה".
התקהלויות של עשרות אנשים, הוא מסביר, הן מוקדי הסיכון הגבוהים ביותר. "המגפה התפשטה בכל הארץ. היא לא ממוקדת באזורים ספציפיים ולכן התמקדות באזורים מסויימים לא תפתור את הבעיה. חייבים להטיל צעדים ארציים. נקלענו למצב בו קיים מספר חולים מאוד גדול, אלפי חולים חדשים ביום, והמערכת חייבת להתאים עצמה לכך. במצב בו אנו נמצאים הבדיקות והבידודים לבדם לא יעצרו את ההתפשטות, הצעדים הארציים של הקטנת קצב ההדבקה על ידי הקטנת מספר המגעים צריכים להיות מוקד תשומת הלב".
כשנשאל מדוע לדעתו אבדה שליטת הגופים הממשלתיים על המגפה, השיב פרופ' וקסמן: "ביטול צעדי הריחוק החברתי בקצב מהיר מדי וללא בקרה היא הסיבה הראשונה. השנייה היא שלא בנינו יכולת לדכא במהירות התפרצויות מקומיות באמצעות קטיעת שרשרת הדבקה. אנחנו יכולים לחיות חיים שהם קרובים מאוד לשגרה מלאה בנוכחות הווירוס עד שיימצא חיסון, אך בתנאי שנשמור על רמת תחלואה נמוכה. זה יתאפשר רק באמצעות התנהגות נכונה במרחב הציבורי והכשרת גוף אפקטיבי שיודע לדכא התפרצויות. יש לבנות מרכז חירום בתוך מרכז הבריאות שיהיה אחראי על ההנחייה של כל הגופים האחרים - מקופות החולים דרך המשטרה ועד הרשויות המקומיות".
2 צפייה בגלריה
קו 4 חברת דן בתל אביב
קו 4 חברת דן בתל אביב
"לא מצליחים לדכא התפרצויות מקומיות": פרופ' וקסמן
(צילום: מוטי קמחי )
"היה לנו ממרץ לעד עכשיו לפעול. בזבזנו את הזמן בכך שלא בנינו גוף כזה במשרד הבריאות", אומר פרופ' וקסמן. "האחריות לכך מתחלקת בין כמה גורמים, בהם השירות לבריאות הציבור שהיה ממונה על טיפול במגפה ועיכב את הקמת הגופים הנדרשים. אם לא יוקם מרכז שליטה אפקטיבי, נהיה במשבר מאוד גדול. ישראל חייבת לפעול. אני בטוח שאם יוקם גוף שכזה וינתנו לו כל הסמכויות כדי לפעול - נוריד שוב את מספר החולים החדשים כפי שראינו שאפשר לעשות".