(צילום: נדב אבס, שחר גולדשטיין)
"לא צפויים שינויים משמעותיים במספר החולים הקשים ברמה הארצית". כך אמר הבוקר (ב') באולפן ynet פרופ' אלי שפרכר, סמנכ"ל המחקר והפיתוח בבית החולים איכילוב, העומד מאחורי מודל חיזוי חולי הקורונה שהצליח לנבא במדויק את מספר החולים הקשים כבר ארבע פעמים.
"במהלך השבועיים האחרונים נעשים מאמצים לייצר תחזית מאוחדת. כל המודלים כרגע פחות או יותר התיישרו עם אותם מספרים, ומכיוון שכרגע התחלואה מאוד יציבה כרגע, אנחנו צופים שהמספרים שאנחנו חווים כיום יהיו גם המספרים שנראה בקרוב, אלא אם כן נושא החקירות האפידמיולוגיות יצא לדרך, וכל המערך שכרגע נבנה באמצעות הצבא ופיקוד העורף יסייע. מרגע זה נצפה ירידה במספרים".
לדבריו של פרופ' שפרכר, כל עוד לא ננקטים צעדים למניעת ההדבקה, מספרי הנדבקים והחולים ימשיכו להיות יציבים. "הנושא של חקירות אפידמיולוגיות דורש מערך מאוד מסודר ומורכב, וכרגע זה משהו שנמצא בהתווהות שאני מקווה שיתן את אותותיו שבועות הקרובים. אנחנו לא יכולים לצפות מיד עם הקמת המערך ירידה בתחלואה, אבל כעבור מספר שבועות הוא אמור להביא לירידה מאוד משמעותית בירידה במספר הנדבקים החדשים. גם ממודלים שפורסמו לאחרונה וגם מהסתכלות על מה שקורה בעולם. קשה מאוד לצפות במה שיקרה כי הוא כבר לא תלוי במגפה עצמה אלא באותם צעדים שיינקטו או לא יינקטו בקרוב".
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
הפחתת ההדבקות היומיות - תתאפשר באמצעות מערך חקירות אפידמיולוגיות רחב היקף ויעיל
(צילום: AFP)
הצלחתן של החקירות האפידמיולוגיות, שמטרתן היא לאתר את הנדבקים החדשים במהירות ולבודד אותם ואת המגעים שלהם, אומר פרופ' שפרכר, תלויה בפרק הזמן שעובר בין זיהוי אדם שנדבק לבין כניסתו לבידוד. לדבריו, זיהוי מהיר ורחב היקף יכול להוביל "לירידה בתחלואה בצורה מאוד משמעותית, בקצב שיכול להביא אותנו תוך חודש למשהו כמו חצי מהתחלואה שאנחנו חווים כרגע".
פרופ' שפרכר מסביר בראיון שאי פתיחת שנת הלימודים בספטמבר עקב מספר הנדבקים הגבוה עשוי לגרור מחיר כבד לא רק במשק, אלא גם בקרבם של ילדי ישראל. "הרבה פעמים מדברים על פתיחת הלימודים בהקשר להתחדשות העלייה במספר הנדבקים, אבל באי פתיחת שנת הלימודים יש משמעויות כבדות משקל בטווח הארוך לילדים.
"כאשר שוקלים את כל הדברים האלה אל מול מה שזה יכול לעשות או עלול לעשות לתחלואה, אני חושב שיש אמצעים מספיקים וידע שהצטבר מאז, כמו שילדים בגיל צעיר מהווים גורם פחות משמעותי מאשר בגיל המבוגר, כדי לפתוח את שנת הלימודים ולהימנע מעלייה בתחלואה".
בריאיון, התייחס פרופ' שפרכר לכך שהמודל המדובר שינה גם את הגדרת החולים הקשים בקורונה במשרד הבריאות. "מצד אחד אנחנו רואים שמספר המקרים הקשים החדשים די יציב, בעוד שיש עלייה מתונה עד לימים האחרונים במספר החולים הקשים במצטבר. הפער הזה הוא תוצאה של שינוי ההגדרה של חולים קשים - כיום משרד הבריאות מתייחס לקבוצה רחבה יותר של חולים כקשים. החולים הקשים החדשים מאז השינוי בהגדרה הם קלים יותר מהחולים הקשים כפי שהגדרנו אותם לפני כן, ולכן נשארים באשפוז זמן ארוך יותר".
בתוך כך, עולה מנתוני משרד הבריאות שפורסמו היום כי אתמול אובחנו 1,044 ישראלים כחיוביים לנגיף הקורונה. מספר החולים המאושפזים בבתי החולים עומד על 862, מתוכם 398 במצב קשה. 690 נפטרו מהמחלה וסיבוכיה עד כה. מספר החולים הפעילים בישראל נותר יציב ועומד על כ-24 אלף בני אדם.