המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
זוגיות שנייה נתקלת פעמים רבות בהתנגדות הילדים מחשש לעתידם הכלכלי. העובדה שאנחנו חיים חיים ארוכים יותר מאשר בשנים עברו, ושהזמנים השתנו ואיתם גם הנורמות החברתיות, מביאה עימה גם סוגיות ובעיות אתיות חדשות שיש להתמודד עימן, גם בכל הקשור לקשר הזוגי.
הזוגיות היא כבר לא תמיד "עד שהמוות יפריד בינינו", וגירושין בגיל הזהב כבר אינם תופעה נדירה. אבל לשינויים במעמד האישי כשהם מתרחשים בגיל מבוגר יש השלכות שונות.
כמו למשל, האם האדם שמבקש להיכנס לפרק ב' בחייו, יכול באמת להכריע בכך בעצמו, ועד כמה גדול חלקה של המשפחה, הילדים, המטפלים ואפילו עורכי הדין ורואי החשבון בקבלת ההחלטה הזו?
עוד במדור 60 פלוס:

2 צפייה בגלריה
להמנע מזוגיות בגלל הילדים
להמנע מזוגיות בגלל הילדים
להמנע מזוגיות בגלל הילדים
(צילום: shuttestock)

כשהילדים מונעים זוגיות חדשה

החשש מ"הצרות שיעשו הילדים", גורם למבוגרות ומבוגרים רבים להימנע מלהכניס לחייהם בת/ן זוג חדשים. החששות האלו לא מופרכים, הרבה פעמים הילדים לא ממש רואים בעין יפה בת או בן זוג שנכנסו לחייו של ההורה המבוגר. יהיו אלו סיבות משפחתיות או כלכליות שמניעות אותם, התגובה לא תמיד אוהדת ויש בה בכדי לפגוע באיכות החיים של האדם המבוגר.
חשוב שנזכור, כל בן או בת זוג שמצטרפים לחיינו עשויים ליהנות מהמעמד והזכויות המשפטיות המתלוות לכך, כאלו שעשויות להיתפס על ידי הילדים ככאלו שבאות על חשבונם, ולכן החשש שלהם מובן. כך למשל מהרגע ששני בני זוג מבוגרים מנהלים משק בית משותף, עשוי ליהנות בן הזוג ממחצית זכויות הבעלות על דירת המגורים, אף שלא היה לו חלק ברכישתה, דבר שמשפיע השפעה ישירה על זכויות הילדים.

האם לילדים זכות להתערב?

בתי המשפט דאגו במהלך השנים לפרשנות מערכת יחסי הממון בין בני זוג נשואים ושאינם נשואים באופן שאף אחד מבני הזוג לא יישאר ללא הסדר כלכלי תומך, או ללא קורת גג.
אבל האם מוסרית, נכונה הפרשנות הזו גם במקרים של בניית קשר זוגי בגיל מאוחר? כאן נכנסת סוגייה חדשה שיש לתת עליה את הדעת והיא מניעת מצב שבשל רצונו של אדם להגן על רכושו האישי ולתת מענה לחששות ילדיו, הוא יוותר על זוגיות ויישאר בודד.
עולה גם השאלה עד כמה יכולים ילדי המבוגר/ת המצפים להיות יורשיו להתערב בהחלטותיו האינטימיות? בכל מקרה, הגישה אל אדם מבוגר המבקש זוגיות, חייבת להיעשות ממקום של סובלנות והכרה בצורך למענה לבדידות שבעבור חלק מהמבוגרים חשוב יותר מסוגיית הרכוש.
אין בכך בכדי להקל ראש בשאלת הרכוש, מכיוון שניתן למצוא לה פתרון, שלא ימנע מהמבוגרים את הזכות לזוגיות, גם בערוב ימיהם.
2 צפייה בגלריה
עו"ד אירית רוזנבלום
עו"ד אירית רוזנבלום
"תעודת זוגיות, להסדרת היחסים בגיל מבוגר" עו"ד אירית רוזנבלום
(יח"צ)

פתרון אפשרי: הסכם ממון/חיים משותפים

האמצעי הנכון בעבור המבוגרים המבקשים לפתוח בפרק ב' בשלב מאוחר בחייהם, הוא הסכם ממון, שניתן לגבות אותו גם בתעודת זוגיות המהווה בסיס למערכת היחסים הזוגית שלהם והצהרה פומבית על היותם בני זוג לכל דבר ועניין.
תעודת הזוגיות היא מסמך יסודי, שמסדיר את הזוגיות של שני בני זוג ומבטא את מעמדם כידועים בציבור המוצהרים כבעל ואישה והם זכאים להירשם ככאלה במוסד לביטוח לאומי וליהנות מזכויות זוגיות במעמד של בני זוג נשואים. תעודת הזוגיות היא הסדר אזרחי של מערכת יחסים זוגית.
הסכם הממון או הסכם חיים משותפים, שנערך בעזרת עורך דין, הוא השלמה מושלמת למהלך הזה, באמצעותו יכולים בני הזוג לקבוע את מערכת היחסים הכלכלית שביניהם ובה בעת גם לשמור על זכויות כלכליות של כל אחד מהם על פי רצונו. על מנת לוודא שלהסכם כזה תהיה המשכיות של הרצון האישי של כל אחד מבני הזוג, חשוב מאד לגבות אותו גם בצוואה.
אין לחשוש או לחוש אי נעימות בשל כך, כי אלה עניינים שמאד חשוב לנו ולסובבים אותנו ועדיף להסיר את המוקשים האלה כבר בהתחלה באופן הנותן מנוחה ובטחון לביסוס מערכת יחסים כנה ואמיתית.
ההסדרים האלו הם ההוכחה, שאסור לחשוש מללכת אחרי הלב ולהתאהב, ולא משנה באיזה גיל. אסור שהחששות בנושאי רכוש יגברו על תחושת הלב ולכן חשוב לדעת שיש פתרונות שיכולים להבטיח את חלוקת הרכוש הרצויה, גם למבוגרים וגם לילדיהם.

הכותבת הינה עו"ד, מנכ"לית ומייסדת ארגון "משפחה חדשה"





המדור בשיתוף מגדלי הים התיכון
פורסם לראשונה: 10:38, 28.10.20