המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

כשהיינו צעירים ועשינו צעדים ראשונים בשוק העבודה, הורינו שימשו בתור מקור הידע שלנו בכל הקשור בעניינים הכספיים. למדנו מהם איך להימנע מטעויות עיקריות וגם כיצד לחסוך לעתיד.
כיום לעומת זאת, הנושא שעומד על הפרק הוא המצב הפיננסי שלהם. ילדים להורים שנמצאים לקראת גיל פרישה או לאחריו, צריכים לקבל מידע אודות עניינים כמו תכנון הירושה ותוכניות ההורים בנוגע לטיפול הרפואי העתידי שלהם, ועם זאת, מדובר בנושאים שרבים מעוניינים להימנע מהם.
עוד במדור 60 פלוס:


1 צפייה בגלריה
צעירה משוחחת עם אמה ולידה בן זוגה
צעירה משוחחת עם אמה ולידה בן זוגה
להתמודד עם המבוכה ולנהל שיחה
(צילום: shutterstock)

למנוע הפתעות למרות אי הנעימות

אי הנעימות הנפוצה קשורה בסיבות רבות, בהן החשש שההורים ירגישו שכבר לא בוטחים בשיקול דעתם, או חוסר הרצון של הילדים להיראות ככאלה המעוניינים להבטיח לעצמם נתח מכספי הירושה. פרטים אודות חשבונות הבנק של ההורים, סוגי הביטוח שיש ברשותם וכמובן גם העיזבונות, עלולים להיות נושאים שמביך להעלות, אך מדובר כמובן בתחומים שקריטיים לרווחתם האישית.
שיחות על מצבם הפיננסי של ההורים יכולות לעזור לילדים להבין מהו המצב הכלכלי העדכני שלהם, וכך לדעת כיצד להיערך להוצאות כספיות שיכולות להגיע בד בבד עם הזדקנותם הטבעית.
רבים מבני הגיל השלישי זקוקים לטיפול רפואי מיוחד או להשגחה אישית, יש מי שבוחרים לעבור לדיור מוגן ויש מי שזקוקים להפעלת ביטוח סיעודי. היערכות מתאימה מראש יכולה לעזור להבין מבעוד מועד אילו אפשרויות יעמדו בפני ההורים בכל שלב, על מנת להימנע מהפתעות לא נעימות שעלולות להגיע כתוצאה מהוצאה לא מתוכננת.

המלצות: כך ניגשים לעניין

זכרו שייתכן שההורים לא יגיבו לרצון שלכם לנהל שיחה בנושא מצבם הפיננסי בהתלהבות רבה, והסיבות לכך מובנות.
לכל אחד מאיתנו חשוב להרגיש שהוא מתנהל באופן עצמאי עם הכסף שלו, ולעתים ההבנה שאנחנו סובלים מפערי מידע וההשלמה עם כך שאנחנו מתבגרים, הן לא דברים שקל להתמודד איתם.
בכדי להגדיל את שיתוף הפעולה ולאפשר לשיחה לעבור באופן החיובי והפתוח ביותר, ייתכן שעדיף לחלק אותה לכמה שיחות נפרדות. כך תוכלו להרגיל את ההורים לעובדה שלא מדובר בנושא שיש לחשוש ממנו, ותעניקו להם אפשרות להגיע ערוכים ולא להתמודד עם עומס מידע.
בנוסף, כדי להימנע מתחושה של "חקירה" במקרה שההורים לא יידעו לענות על כל השאלות, תוכלו לבצע חלק מהשיחה בנוכחות של יועץ פיננסי. מדובר בגורם מקצועי שיוכל להסיט את הקשב מעניינים רגשיים ולהתעמק בנתונים מספריים בלבד.

4 נושאים חשובים לשיחה

אז אתם מוכנים לדבר עם ההורים, אבל מה בעצם חשוב שתדעו לגבי מצבם? אלה כמה מהשאלות שכדאי להעלות:
1: צוואה. האם יש להוריכם צוואה? הימנעו במידת האפשר מלהיכנס לתוכן המסמך, והישארו ברמה העקרונית של עצם קיומו ובשאלת העדכניות שלו.
2: היכרות עם המצב הקיים. עד כמה ההורים נמצאים עם "אצבע על הדופק" בכל הנוגע למסמכים שלהם ולמצב חשבונות הבנק? היכן נמצאים הפרטים הרלוונטיים אם תזדקקו להם? אם ההורים לא התעמקו מספיק במצב לאורך השנים, האם הם יהיו מעוניינים לפנות לגורם מקצועי שיעשה סדר בנושא?
3: ביטוח סיעודי. האם יש להורים ביטוח סיעודי? האם יש ביטוח אחר שכדאי שתכירו? לאחר קבלת פרטי הגורם המבטח, כדאי שתערכו בדיקה מקיפה כדי להבין מהם השירותים השונים שהם זכאים להם כיום ולאילו שירותים יהיו זכאים בהמשך הדרך.
4: תכנון בנוגע להוצאות עתידיות. מהו התכנון שלהם בכל הנוגע לטיפול רפואי, דיור מותאם ועלויות נוספות שעלולות לגדול בשנים הקרובות? האם התכנון תואם ליכולות הפיננסיות שלהם?
כדי לנהל שיחה אמיתית, כנה ופתוחה, חשוב להעניק להוריכם את התחושה שלא מדובר בביקורת על החלטות העבר שלהם או על תוכניותיהם הכלכליות, אלא ברצון להתעדכן על מנת לעזור להם להוציא את התוכניות העתידיות לפועל.
חשוב שיבינו כי מדובר בבסיס שיכול להעניק להם את הכלים להיות מוכנים לכל תסריט אפשרי, וכן להעניק להם שקט נפשי בידיעה שהם מגדילים ראש וחושבים על העתיד כבר עכשיו – שלהם ושלכם.

המאמר המלא בבלוג "מעניין פה! - מבית מגדלי הים התיכון"

צפו: מה סבא באמת חושב על הנכדים
הפרלמנט בלי פילטרים
(מגדלי הים התיכון)

המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"