הכירו את הסבא שעומד בראש קרב מגן ישראלי
האלימות הגואה נגד נשים, ברחובות והמצב הביטחוני המורכב, הם אלה שגורמים לאבי אביסידון, גראנדמאסטר ק.מ.י וראש תחום אומנויות הלחימה בווינגייט, להיות גאה ביכולת שלו ללמד הגנה עצמית.
"שיטת קרב מגן הישראלית יותר פרקטית מקרב מגע", הוא מסביר, "בגלל שהיא מתחדשת כל הזמן בהתאם לסיטואציות ברחוב. בכלל, אומנות הלחימה מתאפיינת במהלכים פשוטים ופתרונות ישירים תחת הסלוגן: "מינימום הגנה נגד מקסימום התקפה".
דרך האימון באומנות לחימה, שאותה למד ממורו, אלי אביגזר, שהקים את השיטה שהתפצלה כזרם נפרד מתוך שיטת קרב המגע, אביסידון מוצא דרך לעזור לנשים להתגבר על הפחדים שלהן, וגם לעזור לילדים עם בעיות של אלימות והיפראקטיביות.
"לא תראה תלמיד אצלנו בשיטה שיתחצף למורה בבית ספר, זה לא יקרה", אומר אביסידון, "לא תראה תלמיד שלא יכבד בן אדם מבוגר, זה הדבר הראשון שאנחנו עושים לפני שמלמדים אותו אגרוף ובעיטה. מהיום הראשון שהתחלתי להדריך ילדים, הבנתי שזה הכלי הכי טוב שיכול להיות מהבחינה הזאת של איך הוא לומד להשתלט על עצמו".
2 צפייה בגלריה
אבי אביסידון
אבי אביסידון
אבי אביסידון
(צילום: שמוליק דודפור)

"הייתי ילד בעייתי שחיפש דרך להוציא את האנרגיות"

אביסידון בן ה-61 בעצמו גילה את אומנויות הלחימה בגלל שהיה ילד בעייתי בכפר יונה של תחילת שנות השבעים, "אבא שלי התייאש ממני כשהייתי בן 12, הוא אמר אין מה לעשות תסע לנתניה תחפש איפה להוציא את האנרגיות. בתקופה ההיא מי ידע מה זה קרב מגע?", משתף אביסידון, "מצאתי מקום ליד חדר כושר שהתאמנתי בו שיצא ממנו רעש של מכות וזה ישר משך אותי. נרשמתי וכל השיעור הראשון רק חיכיתי לקרבות. כשכבר הייתי בתוך זה, האלימות שלי ירדה מ-100 ל-0, הבנתי בדיוק מה החבר׳ה האלה שיוצאים מהבית ספר חוטפים ממני. התביישתי להרים יד על ילדים".
אביסידון שהוא כבר סבא לחמישה וכל נכדיו מתאמנים חלקם קטנים מהגיל בו התחיל להתאמן בעצמו ובנו, שלומי, הוא הסגן שלו בלימוד השיטה. עד היום הכשרתי משהו כמו 3,700 מדריכים ומאמנים בווינגייט, ועוד לא שמעתי שמישהו מהם אמר לי יצא לי שאחד התלמידים או כמה תלמידים השתמשו בזה לא לצורך. לא קרה".
2 צפייה בגלריה
אבי אביסידון
אבי אביסידון
"בנות צריכות לדעת להגן על עצמן"
(צילום: שמוליק דודפור)

"להחזיר לנשים את הכוח לידיים"

הוא אומר כי כיום, כמחצית מהלומדים בשיעורי אומנויות הלחימה הן בנות. "הפרק הראשון בשיעור זה לא להגיע בכלל למגע פיזי, קודם כל ללמד אותה לתת אגרוף, ללמד אותה לתת בעיטה, ללמד אותה להרביץ לכרית אימון, לתת לה להרגיש שהיא כן יכולה.
"הבת שלי עברה פעם אחת ניסיון לתקיפה בתחנה מרכזית, וברוך השם ניטרלה אותו, היא תקפה אותו כשהוא גרר אותו לאיזה סמטה באיזה פסאז'".
"אישה לא צריכה להוכיח לאף אחד את היכולות שלה. גם אם תהיי חגורה שחורה דאן שמונה, וגבר בא לתקוף אותך ברחוב, שברי לו את כל הצורה"
במהלך השיעורים אביסידון מכין את הנשים למצבים שפעם יכלו לשתק אותן מפחד, כדי להחזיר את הכוח לידיים שלהן.
"לאט לאט אתה מתקדם ואתה מביא גם מישהו שידגים תוקף, כמובן שומרים שלא יהיו פציעות, אבל ממש מתרגלים תקיפה. הכל בשלבים, זה יכול לקחת גם שנתיים", מסביר אביסידון, "בנושאים של חטיפה לתוך רכב, כדי לתרגל מביאים רכבים ואומרים לתלמידה ללכת ברחוב עם התיק שלה, ואז מתרגלים אירוע כדי לראות איך הן מגיבות.
"אישה לא צריכה להוכיח לאף אחד את היכולות שלה. גם אם תהיי חגורה שחורה דאן שמונה, וגבר בא לתקוף אותך ברחוב, שברי לו את כל הצורה".