האם נצטרך לקבל מנה שלישית של החיסון לקורונה? חברת פייזר הודיעה כי היא מתחילה בניסוי לבדיקת הצורך בחיסון דחף, בשל התפשטות הווריאנטים והחשש מפני יעילות מופחתת נגד הזנים המוטנטים. מוקדם יותר הודיעה חברת מודרנה כי היא מתחילה בניסוי דומה.
1 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר
החיסון של פייזר
החיסון של פייזר. האם נצטרך מנה שלישית?
(גטי אימג'ס)
פייזר הודיעה הערב כי היא תתחיל בניסוי בחיסון מתוצרתה שינתן לאותם 144 מתנדבים שהשתתפו בשלב הראשון של החיסון, לפני מספר חודשים, כדי להעריך את התגובה החיסונית, הבטיחות, והיעילות. זאת לאור התפשטות הווריאנטים, וגם כדי להבין האם חיסון כזה נדרש כדי לשמר את רמת הנוגדנים זמן רב אחרי החיסון.
במחקר יקבלו הנבדקים את אותו חיסון ובאותו מינון, 6 עד 12 חודשים אחרי שקיבלו את המנה השניה. החוקרים יבחנו כמה יעיל החיסון נגד הווריאנטים השונים, ובהם הווריאנט הדרום אפריקני שהראה בבדיקות מעבדה ירידה ביצירת הנוגדנים בגוף כנגדו. עם זאת, פייזר הודיעה אז כי אין עדות שהווריאנט עמיד לחיסון, וכי רמת הנוגדנים שנוצרה עדיין מספיקה לניטרול הזן.
"אמנם לא היו עדים לכך שקיים אובדן הגנה שמספק החיסון כנגד הזנים אך או נוקטים בצעדים רבים כדי להיות מוכנים למקרה שזן יהפוך לעמיד", אמר מנכ"ל פייזר אלבט בורלה, שציין כי במקביל החברה פועלת כדי להתאים את החיסון הנוכחי גם לזנים החדשים שתוארו ברחבי העולם.
"הגמישות של פלטפורמת החיסון שלנו מאפשרת לנו לפתח חיסון בתוך שבועות במידת הצורך", אמר אוגור סאהין, מנכל BioNTech ששותפה לפיתוח החיסון, "אנחנו נוקטים בצעדים הללו כדי להבטיח חסינות ארוכת טווח נגד הנגיף וגרסאותיו".
הלילה הודיעה מודרנה כי גם היא בודקת מתן מנת חיסון שלישית, ובמקביל מפתחת מנת חיסון ייעודית לזני הקורונה החדשים. בחברה בוחנים שילובים שונים של חיסון שלישי, הכולל חיסון זהה לקיים, וחיסון חדש המותאם גם לגרסאות החדשות של הנגיף.