דרמת ענק התרחשה הערב (שבת) במשחק שנערך במסגרת היורו בין דנמרק לפינלנד, כשכוכב הנבחרת הדנית כריסטיאן אריקסן התמוטט על כר הדשא. אריקסן עבר פעולות החייאה, כולל מכות חשמל וחזר להכרה. חייו ניצלו ככל הנראה בזכות מכשיר הדפיברילטור המוצב היום בכל מקום ציבורי בישראל, וחשוב שכל אחד ידע כיצד להשתמש בו.

3 צפייה בגלריה
כריסטיאן אריקסן מפונה על אלונקה
כריסטיאן אריקסן מפונה על אלונקה
לאחר ההחייאה על המגרש. כריסטיאן אריקסן מפונה על אלונקה
(צילום: AFP)
ארבע הדקות הקריטיות הן אותן דקות ראשוניות שיחרצו את גורלו של נפגע שלבו נדם. אם האדם שהתמוטט לא יעבור החייאה מיידית, לאחר ארבע דקות יתרחש נזק בלתי הפיך למוחו, והסיכוי להצילו יהיה אפסי. לכן יש חשיבות רבה לביצוע החייאה באותן דקות יקרות, עוד לפני הגעת צוות מגן דוד אדום למקום האירוע.
קראו עוד:

חוק הדפיברילטורים

בשנת 2014 חוקקה הכנסת את חוק הדפיברילטורים בישראל, חוק שקיים גם במרבית המדינות המערביות. החוק מחייב להציב מכשיר דפיברילטור האוטומטי במקומות ציבוריים והומי אדם בישראל, בהם עוברים 500 איש ומעלה. על פי החוק, הדפיברילטור חייב להימצא במטוסים, שדות תעופה, קניונים, תחנות מרכזיות, בריכות שחייה, מכוני כושר, איצטדיונים, אוניברסיטאות, בתי ספר, אולמות מופעים, ובעצם כמעט בכל מקום ציבורי.
3 צפייה בגלריה
דפיברילטור אוטומטי. מכת חשמל לאחר זיהוי הפרעת קצב
דפיברילטור אוטומטי. מכת חשמל לאחר זיהוי הפרעת קצב
דפיברילטור אוטומטי. מכת חשמל לאחר זיהוי הפרעת קצב
אז מה הוא הדפיברילטור האוטומטי? מדובר במכשיר שמאבחן הפרעות קצב לב – פרפור חדרים או טכיקרדיה חדרית, בהן קיימת הפרעה קשה בפעילות החשמלית של הלב, הגורמת לכך שהלב "מפרפר" במהירות, אינו מצליח להתכווץ ואינו מספק דם מחומצן לגוף ולמוח הדרוש לפעילותם.
במצב כזה של פרפור חדרים, או טכיקרדיה חדרית, הדרך היחידה להציל את הנפגע היא בהחייאה הכוללת עיסויי לב ומתן שוק חשמלי. מכשיר הדפיברילטור מאבחן בעצמו את הפרעות הקצב הללו, ושולח מכות חשמל ללב במטרה לשתק את ההפרעה החשמלית, במטרה להשיב את הלב לפעימות סדירות.
החייאה באמצעות דפיברילטור
(אלי סגל חגי דקל)

כיצד אם כן יש להשתמש בדפיברילטור? אלה השלבים, צעד אחר צעד:
  1. אם נתקלתם באדם מחוסר הכרה, הזמינו מד"א בטלפון 101, ואל תנתקו את הטלפון. השאירו את מוקד מד"א על רמקול כדי שידריכו אתכם מה לעשות.
  2. אם הנפגע אינו נושם או נושם באופן לא רגיל והוא מחוסר הכרה, התחילו לבצע עיסויי לב בקצב של כ-100 לדקה. זהו גם הקצב של השיר stayin' alive של הביג'יז.
  3. בקשו ממי שלידכם להביא את הדפיברילטור, המצוי לרוב או במרפאה, או אצל קצין הביטחון.
  4. פתחו את המכסה והקשיבו להוראות דרך רמקול המכשיר. אתם תתבקשו להדביק את שתי המדבקות על המטופל.
  5. המכשיר יאבחן את הפרעת הקצב, ובמידת הצורך יתן שוק חשמלי. לאחר מתן השוק תתבקשו להמשיך בעיסויי הלב.
  6. לעתים המכשיר יבקש להעביר מכת חשמל נוספת כל שתי דקות, במקרה כזה תתבקשו לעצור את העיסוי, עד שהמכשיר יורה לכם לשוב ולבצע עיסויי לב.
  7. פעולות אלה יש להמשיך ברציפות, עד להגעת צוות מד"א. אין להפסיק את עיסויי הלב על דעת עצמכם.