(צילום: אלי מנדלבאום, שחר גולדשטיין)
מבצע החיסונים עדיין לא נפתח לכלל הציבור, לפחות באופן רשמי – ובזמן הזה הקורונה פוגעת באופן קשה יותר בצעירים: תוך חודש בלבד נרשמה עלייה של יותר מ-250 אחוזים במספר החולים במצב קשה וקריטי בבתי החולים מתחת לגיל 40. כך עולה מנתוני משרד הבריאות.
על פי הנתונים, ב-31 בדצמבר אושפזו בבתי החולים 23 חולים קשים וקריטיים מתחת לגיל 40. לאחר חודש מספרם כבר עמד על 81. במערכת הבריאות מייחסים את המגמה הזאת בין היתר להתפשטות המוטציה הבריטית שגורמת להדבקה נרחבת וקשה יותר.
"באחת ממחלקות הקורונה בבית החולים שלנו היו 15 חולים, מתוכם שני שלישים היו מתחת לגיל 60 ללא מחלות רקע", מספר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה, חבר הצוות לטיפול במגפות וחבר בוועדת החיסונים של משרד הבריאות. "זהו מצב חדש. יש ירידה דרמטית בתחלואה בקרב בני ה־60 ומעלה, אך בגלל שהזן הבריטי מאוד מידבק וגורם לתחלואה יותר קשה קורים כמה דברים ביחד: הוא מתפשט יותר מהר ובקרב אוכלוסיות שאינן מתחסנות, כלומר צעירים. בנוסף, הזן גורם להם למחלה יותר קשה והוא ככל הנראה אלים יותר. הזן הבריטי מתפשט יותר ותפס כבר יותר מ־70 אחוזים מכלל האוכלוסייה, והחבר'ה הצעירים שחושבים שהם בריאים חוטפים את זה חזק יותר".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
עלייה של יותר מ-250 אחוזים במספר החולים במצב קשה וקריטי
(צילום: AFP)
לא רק בסורוקה מספרים על שינוי משמעותי בגיל המאושפזים. "אנחנו בעיקר רואים צעירים יותר שחולים קשה יותר, שלא ראינו בגלים הקודמים", מעיד ד"ר אסף פרץ, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד. "אנחנו רואים שהאוכלוסייה המבוגרת מחוסנת, ומנגד רבים מהצעירים עדיין לא התחסנו. ההתמודדות לא שונה והטיפול אותו טיפול, אבל כשחולה בן 40 מגיע להנשמה זו מעמסה נפשית הרבה יותר מורכבת. ברמה האישית, יותר קשה לטפל בחולה שהוא בן גילך, לראות אותו מידרדר ומצריך הנשמה, מאשר לטפל בבן אדם שהוא בן 80 או 90, כמו שהרבה יותר קשה לטפל בילדים. אני חושב שאנחנו לא מתנהלים בצורה אחראית. בסגר הראשון הרגשתי כמו יום כיפור, והיום זה לא באמת מעניין אף אחד".
היום (ד') תתכנס הממשלה כדי לדון בהארכת הסגר ובאסטרטגיית היציאה ממנו. ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין ידרשו להאריך את הסגר עד ליום ראשון בחצות ולאחר מכן לפתוח בהדרגה את מערכת החינוך. מנגד, בכחול לבן ידרשו להתחיל מיידית בהקלות החל מיום שישי בבוקר.
נתניהו אמר במסיבת עיתונאים כי היעד הוא "לחסן לפחות 90% מגילי +50 תוך שבועיים. זה יעד שהוא בר השגה, משום שכבר היום 77% מתוכם מחוסנים. המשמעות של עוד שלושה ימי סגר היא עוד כ־200 אלף אנשים מוגנים. נתחיל בפתיחה הדרגתית כבר בשבוע הבא, אבל נצא בצורה זהירה".
בינתיים נודע כי המוטציה הבריטית הולידה שכלול מדאיג. הווריאנט שלה נחשב למידבק יותר מקודמו – ועלול להיות עמיד בפני החיסונים. המדענים חוששים כי המוטציה החדשה נושאת תכונות דומות לאלו של הווריאנט הדרום־אפריקני והברזילאי, שנחשבים למידבקים וקטלניים.
המדענים גילו שהמוטציה החדשה משנה את צורת חלבון הספייק של הנגיף, כך שהמערכת החיסונית של הגוף תתקשה לזהות אותו ולהגיב בהתאם - והשאלה הגדולה היא האם החיסונים הקיימים יוכלו לספק לכך מענה. ד"ר ג׳וליאן טאנג, חוקר וירוסים מאוניברסיטת לסטר, אמר כי מדובר "בהתפתחות מדאיגה, אם כי לא לחלוטין בלתי צפויה". טאנג אומר כי ייתכן שהווריאנט החדש נוצר כשילוב של המוטציה הבריטית והדרום־אפריקנית או הברזילאית. במקרה כזה החיסונים הקיימים עלולים להיות לא יעילים נגדו.
השתתפו בהכנת הכתבה: אדיר ינקו, איתמר אייכנר, איתן גליקמן, יעל פרידסון ויניב חלילי | לונדון