החורף הוא סיבה טובה לדאגה עבור אנשים הסובלים מבעיות בעור. מזג האוויר הקר עלול להשפיע על העור, ובעיות נפוצות כגון עור יבש, מתקלף, מגרד ומגורה, מאוד פופולריים בעונה זו. שמונת הפגעים הבאים הם הנפוצים ביותר, כך תתמודדו עמם.

1. יובש וגירוי באף

יובש באף הוא אחת מבעיות החורף השכיחות והמציקות ביותר. כדי להימנע ממנו, יש להרוות את הגוף במים ובכך לשמור על רמת לחות מספקת. בחורף לא תמיד מרגישים צמאים, אך שתייה מרובה של מים תעזור הן למנוע יובש בחלקים שונים בעור והן תעזור לשמור על עור פנים זוהר.
דרכים נוספות להימנע מיובש באף הן באמצעות אמבטיות חמות קצרות. אמבטיות חמות ארוכות, לעומתן, עלולות לייבש עוד יותר את העור, לכן יש להקפיד על רחיצה קצרה יחסית. שימוש במכשיר אדים יעזור לשמור על סביבה לחה בחדר, ושימוש בקרם לחות באזורים היבשים, גם סביב הנחיריים יעזור להקלה על אזורים מגורים ויבשים.
יובש וגירוי באף נגמרים לרוב בגלל ניגוב וקינוח חוזר. כדי להימנע מהתעסקות מוגברת שכזו, ניתן להשתמש בתרסיס אף או טיפות אף ללא מרשם רופא.

2. יובש בשפתיים

הלחות הנמוכה באוויר בעונת החורף גורמת גם לשפתיים סדוקות. הדבר יכול לקרות אמנם לכל אחד, אך הסיכויים גבוהים יותר לשפתיים סדוקות בקרב אלה הנוטלים תוספי ויטמין A, רטינואידים, ליתיום או תרופות כימותרפיות.
הדרך הקלה ביותר לטפל ביובש בשפתיים היא למרוח שפתון או גליצרין לאורך היום. רצוי שפתון המכיל SPF לפני היציאה מהבית. לצד זה, יש לשתות הרבה מים ולהשתמש במכשיר אדים לשמירת לחות החלל.
3 צפייה בגלריה
יובש בשפתיים בחורף: במיוחד בקרב אלה הנוטלים תוספי ויטמין A
יובש בשפתיים בחורף: במיוחד בקרב אלה הנוטלים תוספי ויטמין A
יובש בשפתיים בחורף: במיוחד בקרב אלה הנוטלים תוספי ויטמין A
(צילום: shutterstock)

3. שפשפת

שפשפת היא בעיית עור נפוצה הנגרמת בעיקר מחיכוך הירכיים הפנימיות זו בזו. כשנוצר שפשוף בעור, יש להקפיד לשמור על האזור נקי על ידי מקלחת פעם ביום לפחות במים חמים וסבון אנטי בקטריאלי על מנת להפחית את הסיכון לזיהום חיידקי.
יש לייבש את העור תוך כדי טפיחות עם המגבת ולוודא שלא נשארים מים על העור והוא יבש היטב. חשוב למרוח קרם ולעסות עד שהוא נספג.

4. פציעות גילוח

בחורף, העור עלול להיות קרקע נוחה לפציעות גילוח במיוחד משום שהוא נוטה להיות יבש יותר. במקום להשתמש במים או בסבון רגיל, רצוי לנסות קצף לחות בזמן הגילוח. קמצוץ של מרכך שיער בשילוב קרם הגילוח יעזור להרגעת עור יבש וימנע פציעות גילוח.

5. פצעים יבשים ומגרדים

פצעים יבשים ומגרדים עלולים להיות כואבים, ומחמירים במיוחד בחורף. התסמינים השכיחים ביותר לעור יבש ומגרד הם קשקשים, אדמומיות, גירוד וסדקים קטנים בעור. אפשר לרפא ולמנוע עור מגרד ויבש באמצעות שינויים קלים באורח החיים. שימוש בקרם לחות עשיר, בעיקר לפני השינה בלילה, אמבטיה במים פושרים ושימוש בסבון עשיר לבחות במקום בסבונים קשים יכולים להקל מאוד על העור.
ייבוש העור לאחר מקלחת תוך כדי טפיחת המגבת על העור. לאחר מכן יש למרוח קרם לחות כשהעור עדיין מעט רטוב. אם הגרד נמשך, רופא עור ימליץ על קרם מקומי למריחה.
3 צפייה בגלריה
מניעת יובש בעור: שימוש בקרם לחות עשיר בעיקר לפני השינה בלילה
מניעת יובש בעור: שימוש בקרם לחות עשיר בעיקר לפני השינה בלילה
מניעת יובש בעור: שימוש בקרם לחות עשיר בעיקר לפני השינה בלילה
(צילום: shutterstock)

5. עקבים סדוקים

הטיפול הנכון יעזור להתמודד היטב עם עקבים סדוקים. בעת המקלחת, השתמשו בליפה או אבן ספוג כדי לקרצף בעדינות את התאים המתים מהעקבים הסדוקים.
שימוש בקרמים עשירים לרגליים, חמאת שיה, שמנים טבעיים או קרם לחות לפני השינה יאפשר לעקבים לספוג את הקרם והלחות ולמנוע סדקים. במידת הצורך אפשר למרוח קרם לחות עשיר ולעטוף את האזור בניילון נצמד.

6. גבות מגרדות ומתקלפות

בדיוק כמו קרקפת מגרדת ומתקלפת, גם הגבות יכולות לגרד ולהתקלף. הסיבה לכך היא בעיקר מצב עור הנקרא דרמטיטיס סבוראית או דלקת עור סבוראית. למרות שהסיבה המדויקת אינה ידועה, דרמטיטיס סבוראית עשויה להחמיר בחורף.
ניתן להשתמש בקרם מרגיע שיכול לעזור להפחית את הגירוד סביב הגבות. שמירה על לחות הגבות בעזרת קרם לחות יכולה גם לסייע בהפחתת הגירודים. לרוב מדובר בדלקת עור המערבת גם את הקרקפת, ולעתים יספיק שימוש בשמפו.
3 צפייה בגלריה
יובש קור חורף עיניים גבות
יובש קור חורף עיניים גבות
קילוף עור בגבות: בעיקר בגלל דרמטיטיס סבוראית
(ShutterStock)

7. גירוי ואדמומיות

גירוי ואדמומיות של העור עלולים להתרחש מסיבות רבות, ומזג אוויר חורפי וקר הוא אחד מהם. כאשר העור נחשף לאוויר קר, הוא מאבד את הלחות והשמן הטבעיים שלו ונותר יבש. אם לא מטפלים בו, המצב עלול להוביל לגירוי ואדמומיות, או כמו שרובנו מכירים – פריחה או אקזמה.
ניתן לטפל בפריחה גם בבית באמצעות מריחת קרם לחות על כל העור. אפשר להשתמש במכשיר אדים לשמירת הלחות בחלל החדר. אם הגירוי נמשך, יש לפנות לרופא עור.
ד"ר סיון מרסר היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר