בעלי החיים שנדבקים בקורונה ועלולים להדביק ד"ר איתי גל
(צילום: שחר גולדשטיין)
תחלואת בעלי חיים בקורונה דווחה כבר, מה גם שמוצא המגפה, על פי ההערכות, הוא עטלפים, אולם בעלי חיים נוספים בגני חיות ובבתים פרטיים נדבקו בנגיף, והמרכז האמריקני לבקרת מחלות ומשרד החקלאות הישראלי פרסמו לאחרונה הנחיות בנושא.
סימני הדבקה בבעלי החיים יכולים לכלול ירידה בתיאבון, ירידה בפעילות, הפרשה מהאף, שיעול וקוצר נשימה שיתבטא בנשימות מהירות או בחרחורים. משרד החקלאות הנחה את הווטרינרים בישראל בנושא, כך שאם מתעורר חשד, יש ליצור קשר עם וטרינר שיחליט אם צריך להעביר את בעל החיים בדיקת קורונה, וכיצד לפעול. המרכז האמריקני לבקרת מחלות קבע שאם חושדים שבעל החיים נדבק בקורונה, יש להשאיר אותו באזור נפרד, כשהוא מבודד מבני הבית ומבעלי החיים האחרים, ולהימנע ככל האפשר ממגע ישיר איתו, כולל חיבוקים, ליקוקים ושינה משותפת.
אם חושדים שבעל החיים נדבק בקורונה, יש להשאיר אותו באזור נפרד, כשהוא מבודד מבני הבית ומבעלי החיים האחרים, ולהימנע ככל האפשר ממגע ישיר איתו, כולל חיבוקים, ליקוקים ושינה משותפת
במהלך טיול יש להרחיק אותו מבעלי חיים נוספים ולמנוע מאנשים להתקרב אליו. אם מדובר בחתול, יש להקפיד שלא ייצא לשוטט מחוץ לבית. כשמטפלים בהפרשות של החיה, יש להשתמש בכפפות. אם בעל החיים נבדק ונמצא חיובי לקורונה, כל בני הבית צריכים להיבדק.
1 צפייה בגלריה
חורפן. דנמרק מובילה בתעשיית הפרוות
חורפן. דנמרק מובילה בתעשיית הפרוות
חורפן בדנמרק. 17 מיליון הושמדו בעקבות גילוי זן מוטנטי
(צילום: AFP)
מי הדביק את הטיגריסית
מקרה ההדבקה הראשון של בעל חיים דווח באפריל 2020: טיגריסית מלזית מגן החיות בברונקס שבניו יורק אובחנה כחיובית לאחר שסבלה משיעול. על פי ההערכות, היא נדבקה מאחד העובדים במקום, שאובחן בעצמו כחולה קורונה.
בחודשים האחרונים דווחו מקרים ספורים של הדבקות כלבים וחתולים, אולם לא דווחו מקרי הדבקה מבעל חיים לאדם, אף שבאופן תיאורטי נגיף הקורונה עלול לעבור מחיות לאנשים, ולהפך. מסיבה זו משרד הבריאות ממליץ להקפיד על היגיינה ולהימנע מלנשק את בעל החיים באזור פיו ואפו.
עד כה דווחו הדבקות בגני חיות של טיגריסים, אריות, גורילות ונמרים. בספטמבר האחרון נמצא זן מוטנטי בשם Cluster 5 בקרב חורפנים בדנמרק, שבהם נעשה שימוש בתעשיית הפרוות. בדנמרק החלו אז לדווח שחולים נדבקו בנגיף שעבר מוטציה, מה שהפך את המדינה לאדומה, והממשלה החליטה להשמיד כ-17 מיליון חורפנים שבהם התגלה הנגיף. בישראל המוטציה הזו לא נמצאה.
מאז לא הגיעו דיווחים נוספים על המוטציה הזו, אולם היה חשש שזנים נוספים יתפתחו בקרב בעלי חיים אחרים שבאו במגע עם החורפנים, או שזנים מוטנטיים חדשים יתפתחו באותם בעלי חיים וידביקו אנשים.