מחלימי קורונה נמצאים בסיכון מוגבר להדבקה בווריאנטים החדשים: כך מעלה דו"ח מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה של אגף המודיעין. מחברי הדו"ח קראו למחלימים לגשת ולהתחסן, בהמשך לאישור שהעניק משרד הבריאות למתחסנים לקבל את חיסון פייזר או מודרנה, שלושה חודשים אחרי ההחלמה.
הזן המוטנטי הדרום אפריקני המכונה B.1.351 נמצא מזה שבועות רבים גם בישראל. זן זה מכיל 21 מוטציות, ביניהן מוטציה המכונה E484K באתר הקשירה בין התא המודבק לנגיף. מוטציה זו מקנה לזן יכולת חמקנות מסוימת ממערכת החיסון, כפי שהודגם בסדרת ניסויי מעבדה. זנים נוספים דוגמת הזן הברזילאי P.1 והזן הניו יורקי שהתגלה לאחרונה – B.1.526 נושאים אף הם את המוטציה הזו.
1 צפייה בגלריה
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
המלצה למתחסנים להתחסן
(צילום: AFP)
לאחרונה הולך ונצבר מידע המעלה שהחיסון של חברת פייזר, בשתי מנות, עבור אדם שלא חלה, יגן מווריאנטים אלו, לפחות מפני מחלה קשה. לעומת מחוסנים, מידע מעבדתי וקליני מעלה שמחלימים דווקא כן עלולים להידבק מחדש בווריאנטים הנושאים את המוטציה E484K ואף ייתכן שבסבירות הדומה לזו של אדם שטרם נחשף לנגיף או שטרם חוסן.
כך משפיעים זני הקורונה. צפו:
ד"ר איתי גל מסביר: מהם זני הקורונה החדשים?
(צילום: משי בן עמי)
גם ארגון הבריאות העולמי הזהיר לאחרונה כי מסתמן שמחלימים עלולים להידבק מחדש בווריאנט הדרום אפריקני. לפיכך, ממליצים באמ"ן לחסן את אוכלוסיית המחלימים בהקדם, בדגש על אוכלוסיות הסיכון, נוכח החשש מהתפשטות הזן הדרום אפריקני בישראל.
מהמידע שהצטבר, די במנת חיסון בודדת כדי לשפר מאוד את התגובה החיסונית במחלימים. המרכז לבקרת מחלות האמריקני, ה-CDC, הוסיף וקבע לאחרונה כי לא מוכרים סיכונים בטיחותיים בחיסונם של מחלימים. ממחקרי פייזר, בהם השתתפו גם אלה שנדבקו בקורונה ללא ידיעתם, נמצא כי החיסון בטוח גם אצלם.
רשות הבריאות הצרפתית פרסמה לאחרונה המלצה לחסן מחלימים במנת חיסון בודדת, בין שלושה לשישה חודשים לאחר ההחלמה. הרשיות בצרפת מעריכו תשהתגובה החיסונית הקיימת לאחר החלמה דומה לזו המושגת לאחר חיסון בודד ולפיכך מתן מנת חיסון בודדת למחלימים צפויה להשיג את האפקט הרצוי.
בדו"ח עוד התבקשו מחלימים שאינם חשים בטוב או שמתעורר אצלם חשד להדבקה מחודשת, לגשת ולהיבדק ולהקפיד על הנחיות הריחוק החברתי. מחלימים שנמצאים חיוביים בבדיקה, יישארו בבידוד כאילו חלו לראשונה. דגימות המטוש יישלחו לריצוף גנטי במעבדה המרכזית לנגיפים בתל השומר, לבדיקת הזן הספציפי בו נדבקו.
כאמור, מאשר משרד הבריאות למחלימים להתחסן נגד קורונה, שלושה חודשים לאחר ההחלמה. קופות החולים קראו למחלימים להזמין תור לחיסון כבר כעת. ייתכן שבהמשך יפנו הקופות לכל המחלימים הרלוונטים באופן יזום, ויקראו לאלה שטרם עשו זאת – להתחסן בהקדם.