לבית המשפט המחוזי בחיפה הוגש בימים האחרונים כתב תביעה נגד משרד הבריאות ובית החולים רמב"ם בחיפה. כתב התביעה הוגש בשמם של 26 חולי סרטן שטופלו ברמב"ם בשנתיים בהן ניתנו התרופות הפגומות. 20 מהתובעים נפטרו מאז המקרה והסכום הכולל של התביעה עומד על יותר מ-17 מיליון שקל.
האירועים נשוא התביעה התרחשו בשנים 2016-2017 והתפרסמו בתחקיר של העיתון "ידיעות אחרונות" לפני שנה. בכתב התביעה, שהגישה עו"ד חיה מנע, נטען כי בשנים אלה "בוצעו טיפולים כימותרפיים בחולי סרטן באמצעות תרופות שפג תוקפן, תרופות שאופסנו בניגוד לנהלים ולהנחיות, אמפולות שנמהלו עם תרופות שפג תוקפן; ובנוסף זייפו רישומים כדי להסתיר את מעלליהם".
עוד טוענים התובעים, כי חלק מהמטופלים טופלו באמצעות איחוד אמפולות, בניגוד לפרוטוקולים המקובלים, הנחיות היצרן והוראות משרד הבריאות.
"תקצר היריעה מלהכיל את מסכת הייסורים והכאב שנגרמו לתובעים וליורשיהם מן הרגע שבו נודע להם אודות הרשלנות החמורה שאפיינה את התנהלות צוות בית החולים. חלק מהחולים שטופלו בתרופות שפג תוקפן נפטרו בעקבות ה'טיפול' והשאירו אחריהם משפחות אבלות, וחלקם שרדו וחיים עימנו.
"כל תובע ותובעת הם עולם ומלואו, שנפגעו באופן החמור ביותר על ידי מערכת שבגדה ומעלה בקוד האתי, וזלזלה בכל כלל מכללי ההתנהלות האנושית הראויה".
1 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
"רשלנות החמורה אפיינה את התנהלות צוות בית החולים". בית חולים רמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
לתביעה צורפה חוות דעת מומחה של ד"ר דוד אדלמן, מומחה לרפואה פנימית ואונקולוגיה, על הסיכון שבשימוש בתרופות שפג תוקפן. לדבריו, תרופות למחלת הסרטן מוגדרות "בנות סיכון" ולכן השימוש בהן "הוא בסיכון מוגבר לגרום נזק לחולה כאשר משתמשים בהן בצורה שגויה".
לדברי ד"ר אדלמן, השימוש בתרופות כאלה אפשרי רק באזורים נידחים, "כאשר לא הגיעה אספקה חדשה של תרופה נתונה, ובהיעדר תרופה אחרת, בעלת יעילות דומה, שקיימת במלאי", או כשמדובר בהארכת תוקף התרופה על ידי היצרן.
בהמשך התביעה פורטת עו"ד מנע את הנזקים לכל אחד מהמטופלים, סכומים שנעים בין 350 אלף שקל ל-850 אלף שקל.
עו"ד חיה מנעעו"ד חיה מנעצילום: ראובן קפוצ'ינסקי


המשטרה חוקרת את הפרשה, ועל החקירה מוטל צו איסור פרסום. מבית החולים רמב"ם נמסר: "עקב העובדה שחקירת משטרה בנושא עדיין לא הסתיימה, אנו מנועים מלהתייחס ספציפית לטענות בשלב זה".