מבין 35 חולים קשה 12 מחוסנים ד"ר אייל פוקס
(צילום: שמוליק דודפור)
מספר חולי הקורונה הקשים עולה מדי יום, ואחוז המחוסנים ביניהם הוא גבוה: כיום יש בישראל 35 חולים קשים, 12 מתוכם מחוסנים בשתי מנות. בבית החולים רמב"ם שיעור המחוסנים עוד יותר גבוה: ד"ר אייל פוקס, מנהל מחלקת פנימית ט' במרכז הרפואי החיפני, אומר היום (ג') לאולפן ynet ששיעור המחוסנים בקרב החולים הקשים אצלם עומד על 100%, לא פחות. "מאושפזים אצלנו שבעה חולי קורונה, שמתוכם חמישה הם קשים, וכל החמישה מחוסנים", אומר ד"ר פוקס. "אני חושב שזה מדבר בעד עצמו".
קראו עוד:
ד"ר פוקס הוסיף שמספרם של חולי הקורונה שמגיעים לבית החולים בימים אלה נמוך מזה שהיה בגלים קודמים - "אבל בהחלט יש חולה או שניים כל יום", אמר. "רובם מבוגרים, מעל גיל 70, אבל לא בהכרח עם מחלות רקע קשות - חלקם כן וחלקם לא. אנחנו לא יכולים להגיד בוודאות שיש איזשהו מאפיין ספציפי ששם דווקא אותם בסיכון לחלות בקורונה בצורה קשה למרות החיסון".
1 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה "כתר" בבית החולים רמב"ם
מחלקת הקורונה ברמב"ם, יוני 2021. "מספר החולים הקשים נמוך יחסית לכמות המאומתים"
(צילום: שמיר אלבז)
לשאלה, איך אפשר להסביר את העובדה שכל החולים הקשים ברמב"ם הם מחוסנים, השיב ד"ר פוקס: "קודם כל, רוב האנשים המבוגרים שחיים באזור שלנו הם מחוסנים. זאת אומרת שאם אנחנו מקבלים חולים מבוגרים, סביר להניח מבחינה סטטיסטית שהם יהיו מחוסנים. מספר החולים הקשים הוא עדיין נמוך יחסית לכמות המאומתים שיש כרגע - לפחות אלה שאנחנו יודעים עליהם.
"אני חושב שהחיסונים הגנו עלינו בצורה משמעותית מהאפשרות שיהיה פה גל נוראי עם המון חולים, אבל היעילות שלהם לא עומדת על 100%, ופה ושם יש מקרים שאין הגנה. אלה מקרים ספורים, אבל הם קיימים, ורואים אותם".
"החיסונים הגנו עלינו בצורה משמעותית מהאפשרות שיהיה פה גל נוראי עם המון חולים, אבל היעילות שלהם לא עומדת על 100%, ופה ושם יש מקרים שאין הגנה. אלה מקרים ספורים, אבל הם קיימים, ורואים אותם"
ד"ר פוקס התבקש לומר אם ההתאוששות וההחלמה של חולי הקורונה הנוכחיים מהירות יותר לעומת אלה שחלו בגלים הקודמים. תשובתו: "אני לא רואה הבדל משמעותי בחומרת המחלה או במאפיינים שלה לעומת הגלים הקודמים. חלק מהחולים מחלימים בקצב שאנחנו מכירים מהגלים הקודמים. יש שני חולים קשים מאוד שעדיין נמצאים בשיא מחלתם, ואני מקווה ומאחל להם שמצבם יתחיל להשתפר. אני לא משוכנע שיש הבדל באלימות של הזן הנוכחי לעומת הזנים הקודמים".