יש מחסור חמור במנות דם בקי ברמן
(צילום: אורי דוידוביץ, משי בן עמי)
"אנחנו זקוקים לתרומות דם כדי להציל חיים", אומרת הבוקר (ב') לאולפן ynet בקי ברמן, מתרימה בשירותי הדם של מד"א, בעקבות מחסור חמור במנות דם שנוצר לאחרונה, ושעלול להיות קריטי.
קראו עוד:
"יש לנו מחסור מאוד גדול, בעיקר במנות דם מסוג O", הסבירה ברמן. "כידוע, סוג דם אי אפשר להחליף, אין לזה תחליף, אי אפשר לייצר את זה באופן סינתטי, ואנחנו מסתמכים על תורמים שיבואו, ייתנו מזמנם וייתנו מדמם".
"מנת דם יכולה להחזיק כחודש ימים. אנחנו זקוקים בדחיפות לכמה שיותר תרומות כדי לא להיות בלחץ, אנחנו אמורים להגיע לכ-1,000 מנות ביום, וזה לא קורה בפועל"
ברמן אישרה שכבר עכשיו יש בעיות, ותחנות מד"א מקבלות הודעות מבתי חולים על מחסור במנות. "אנחנו כל הזמן צריכים לספק גם מנות דם וגם מרכיבי דם, שאותם ניתן להפיק אך ורק ממנות דם. לעיתים זקוקים למנות דם טריות, כי המרכיבים הולכים לאיבוד די מהר - אחרי כחמישה ימים. מנת דם יכולה להחזיק כחודש ימים. אנחנו זקוקים בדחיפות לכמה שיותר תרומות כדי לא להיות בלחץ, אנחנו אמורים להגיע לכ-1,000 מנות ביום, וזה לא קורה בפועל".
1 צפייה בגלריה
זקנה
זקנה
"סוג דם אי אפשר להחליף, אין לזה תחליף, אי אפשר לייצר את זה באופן סינתטי, ואנחנו מסתמכים על תורמים שיבואו, ייתנו מזמנם וייתנו מדמם"
(צילום: shutterstock)
אמנם, המחסור החמור ביותר הוא במנות דם מסוג O, אמרה ברמן, אבל גם תרומות של מנות דם מסוגים אחרים יתקבלו בברכה עכשיו. "אנחנו זקוקים לכולם", הדגישה. "כל מי שיכול להגיע ולתרום - שיגיע אלינו. אנחנו זקוקים לכם. זה מציל חיים, עד שלושה אנשים. הדם הזה מאוד חשוב לנו. זה לא רק ליולדות, זה לא רק לנפגעי תאונות, אלא גם לאנשים שמקבלים באופן קבוע עירויי דם: חולי סרטן, פגים. יש המון אנשים שזקוקים לזה. תבואו, אין לנו תחליף לכם".
לשאלה היכן אפשר לתרום דם על בסיס קבוע, השיבה ברמן: "אנחנו מתרימים בכל הארץ, פרוסים בכל הארץ. אפשר להיכנס לאתר של מד"א ולראות את הפריסה היומית שלנו - איפה אנחנו פרוסים באותו יום, איפה אנחנו נמצאים. אם זה קרוב ונגיש לכם, אנחנו נשמח שתבואו. כל יום אנחנו מעדכנים איפה אנחנו נמצאים. תרומת דם היא אחד הדברים הכי חשובים שאפשר לעשות. אין לנו תחליף לתורמים".