פיילוט לאיתור נגיף הקורונה במי ביוב: סנסורים שהונחו במערכת הביוב בשכונות ברחבי העיר, יאתרו מוקדים של התפרצות הנגיף. פרויקט ניטור נגיף הקורונה במי השפכים, נועד לצורך זיהוי גיאוגרפי של מוקדי התפרצות פעילים, ובחלוף גל התחלואה הנוכחי לאפשר מתן התרעה מוקדמת על התחלת גלים עתידיים של המחלה.
1 צפייה בגלריה
סנסור למדידת קורונה בביוב
סנסור למדידת קורונה בביוב
סנסור למדידת קורונה בביוב
(שהונח ברחבי העיר )
חברת "מי נתניה" תאגיד המים ומי השפכים של נתניה, נבחרה על ידי משרד הבריאות להשתתף בפרויקט לאומי לניטור נגיף הקורונה בשפכים. מדובר בפרויקט של משרד הבריאות בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת בן- גוריון, מהטכניון וחברת "קנדו".
במסגרת הפרויקט הותקנה מערכת חיישנים ברחבי העיר שמבצעת דגימה במערכת קווי השפכים באזורים שונים. המערכת תדגום ותבחן לאורך זמן שינויים בנוכחות הנגיף. בשלב השני המערכת תפעל לזיהוי תחלואה באופן ממוקד יותר על פי אזורים ספציפיים בעיר עד לרמת הרחוב והשכונה.
כבר בשלביו הראשונים של הפרויקט הוכח כי ניתן לזהות את נגיף הקורונה בשפכים בדגימות שנלקחו מאזורים שונים בארץ, וקיימת התאמה טובה בין רמת הנגיף שאותרה בשפכים לבין רמת התחלואה באוכלוסייה.
מנכ"ל מי נתניה, שחר חילאוי: "במי נתניה גאים לקחת חלק במאמצים השונים לסייע בקידום פתרונות להתמודדות יעילה יותר עם מגפת הקורונה, הן לטובת המאמץ הלאומי בכלל ולמען תושבי נתניה בפרט".
באוגוסט השנה, דווח ב-ynet כי גם באשקלון החלו בפיילוט דומה. במסגרת הפיילוט באשקלון, חולקה העיר לאזורים לפי רשת הביוב שמתחתיה. כך, באמצעות דיגום חכם מופתה העיר לפי אזורים נגועים. "באזור שידוע שרמת הנדבקים בו גבוהה יותר, צריך לקבל החלטות האם להיכנס ולדגום את כולם, האם לבודד את האזור וכן הלאה", הסביר פרופ' ערן פרידלר, ממובילי המחקר, שהובילה חברת "קנדו" לניטור שפכים בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון והטכניון.