מדעני מכון ויצמן למדע הצליחו לפתח אלגוריתם ממוחשב בעל יכולת לזהות מראש את הסיכון לסוכרת הריונית. מחקר חדש שפורסם בגליון של כתב העת Nature Medicine, יאפשר לזהות נשים שנמצאות בסיכון גבוה למחלה, העלולה לגרום לסיבוכי הריון ופגיעה בעובר.
המחקר החדש התבסס על נתונים מכ-450 אלף הריונות של נשים המבוטחות בשרותי בריאות כללית. פרופ' ערן סגל ממכון וייצמן ועמיתיו, השתמשו בנתוני ההריונות שהתרחשו בין השנים 2010 עד 2017, מהם עלה כי בכ-4 אחוזים אובחנה סוכרת הריונית באמצעות בדיקת העמסת סוכר.
נכון להיום סוכרת הריונית מאובחנת באמצעות בדיקת העמסת הסוכר, בדרך כלל בין שבוע 24 לשבוע 28. במסגרת הבדיקה מתבצעת שתיית תמצית סוכר, שלאחריה נבדקת מהירות הסילוק של הסוכר מן הדם באמצעות בדיקת דם.

1 צפייה בגלריה
סוכרת הריון סוכרת הריונית
סוכרת הריון סוכרת הריונית
סוכרת הריון: בלמעלה מתשעה אחוזים מההיריונות
(ShutterStock)
החוקרים פיתחו אלגוריתם שניתח יותר מ-2,000 מאפיינים עבור כל הריון, ובהם תוצאות בדיקות הדם של האישה ההרה ונתונים על ההיסטוריה הרפואית שלה ושל משפחתה. אותו אלגוריתם גילה כי תשעה מהמאפיינים שנותחו מספיקים כדי לזהות במדויק אילו נשים הן בסיכון גבוה לסוכרת הריונית. תשעת הפרמטרים כללו בין היתר את גיל האישה, מדד מסת הגוף שלה (BMI), היסטוריה משפחתית של סוכרת ותוצאות בדיקות העמסת סוכר מהריונות קודמים.
אחרי פיתוח האלגוריתם, ביקשו החוקרים לוודא כי תשעת הפרמטרים אכן מנבאים בהצלחה את הסיכון לסוכרת הריונית. לשם כך, הם בחנו 140 אלף הריונות שלא נכללו בשלב המקורי של המחקר. התוצאות אישרו כי תשעת הפרמטרים זיהו בהצלחה את הנשים שפיתחו סוכרת הריונית.
מממצאי המחקר עולה כי באמצעות שאלון קצר אפשר יהיה לקבוע מראש אם האישה עלולה לפתח סוכרת הריונית. גילוי מוקדם של הסיכון לפתח סוכרת הריונית, בתחילת ההיריון או אפילו לפני שהאישה נכנסה להיריון, יאפשר לנשים ההרות להפחית את הסיכון לסוכרת באמצעות פעילות גופנית או תפריט מיוחד. השאלון עשוי גם לחסוך מנשים המצויות בסיכון נמוך לפתח סוכרת הריונית, את הטרחה ואת העלויות הכרוכות בבדיקת העמסת סוכר.
סוכרת הריונית מאופיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם במהלך ההריון, לרוב ללא היסטוריה של סוכרת. היא מופיע ב-3-9 אחוזים מההריונות, וכרוכה בסכנות בריאותיות משמעותיות לאם ולעובר. סוכרת הריונית מוגדרת כאי-סבילות לפחמימות בדרגות חומרה שונות (עליה מתונה ברמות הסוכר בדם), כאשר האבחנה נעשית לראשונה, כאמור, במהלך ההריון.
אבחנה של סוכרת הריונית מתבצעת באמצעות שני מבחני העמסת סוכר העשויים לגרום לנשים ההרות אי נעימות, מה שלרוב גורר ויתור על הבדיקה. תבחין ההעמסה הראשון מתבצע בין השבועות 24-28 להריון. התבחין כולל שתיית 50 גרם סוכר ומדידת ערך הסוכר בדם כעבור שעה. ערך מעל 140 מ"ג ערך בצום מתחת ל- 95 נחשב לתקין לחלוטין.