חיסונים לשפעת יתקיימו מחוץ למרפאות, תרופות יינתנו לחצי שנה מראש והעומס בבתי החולים יעבור לבתי המאושפזים. מכבי שירותי בריאות פרסמה הבוקר (ג') את תוכנית ההיערכות שלה לחורף הקרוב על רקע ההערכות, לפיהן התפרצות השפעת העונתית תתרחש במקביל לגל שני של התפשטות נגיף הקורונה.
טענה מרכזית בתוכנית, שמאגדת גם מתווה לפעילות קופות החולים במהלך חודשי החורף, היא כי לא יהיה צורך בהשבתה מוחלטת של המשק בעת התפרצות הגל השני של הקורונה. "הגל השני, בהנחה שאכן יגיע, ואף אחד לא יודע אם יגיע ומתי, יהיה ביחד עם נגיף השפעת", אמר אתמול (ב') רן סער, מנכ"ל מכבי. "זה צפוי לשנות את כל ההתנהלות של מערכת הבריאות הישראלית. אנחנו מעריכים שיהיו לפחות 200 אלף אנשים עם תסמינים שיפקדו את המרפאות, מה שיחייב אותנו להיות במצב בו אנו מסוגלים להתחיל את החורף עם עשרות אלפי בדיקות כדי שנוכל לנטר את חולי השפעת והקורונה".
3 צפייה בגלריה
חיטוי תחבורה ציבורית
חיטוי תחבורה ציבורית
בחורף הבא: צפויה התפרצות כפולה של שפעת וקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
סער הוסיף כי הגל השני של התפרצות מחלת הקורונה יחייב קיצור זמן ההמתנה לתוצאות הבדיקות ויצריך עשרות אלפי בדיקות בכל יום. "המרפאות יישטפו בחולים עם תסמינים, ואנחנו נצטרך להתנהל אחרת ולשמור על החולים הקשים", הוא סיפר.
בתוכנית של מכבי נמתחה גם ביקורת על התנהלות משרד הבריאות בעת המשבר: "התרחיש אליו התייחסה המדינה היה חמור והתבסס על אי ודאות שאפיינה את המחלה החדשה והלא מוכרת. יחד עם זאת, תרחיש הייחוס לא התעדכן גם כשהדברים התבהרו ולמדנו להכיר את המחלה טוב יותר מניסיוננו ומניסיון העולם. על כן, לא נבחנו הפתרונות בהתאם ליכולות הגופים המקצועיים במדינה ובפרט קופות החולים, ולא התקיים שיח עם הנהלות קופות החולים".
בהמשך נכתב: "נוכחנו כי שיעור התמותה מוירוס הקורונה היה נמוך ביחס לציפיות". מהמתווה של מכבי עולה דרישה ברורה לתעדף את קופות החולים ואת תקצובן בגל ההתפרצות הבא של נגיף הקורונה, במידה ויתרחש. מנגד ובתגובה להצעתה של מכבי, קראו בבתי החולים דווקא לשלב כוחות במאבק להגדלת תקציבי מערכת הבריאות.

הגרוע מכל: כ-25 אלף חולי קורונה בשבוע

במתווה של קופת החולים שלושה תרחישים של התפרצות משולבת, כאשר על פי האופטימי שבהם יאובחנו כ-4,000 חולי קורונה בשבוע מכל קופות החולים בתקופת השיא (ינואר - פברואר) ו-200 אלף חולים עם תסמינים נשימתיים. בתרחיש הקיצוני ביותר יאובחנו כ-25 אלף חולי קורונה בשבוע ו-250 אלף חולים עם תסמינים נשימתיים.
3 צפייה בגלריה
חולים מאושפזים במסדרונות
חולים מאושפזים במסדרונות
במקרה הטוב: אלפי חולי קורונה בחורף הבא
(צילום: טל שחר)
"התרחישים שתוארו מצביעים כי מרכז הכובד של ההתמודדות צפוי להיות בקהילה וכי הצפי לתחלואה בבתי החולים הינו בר התמודדות", מסביר סער. במתווה ביקורת נרחבת לצד טענה שקופות החולים מודרו מהליך קבלת ההחלטות במהלך משבר הקורונה. "יש לשתף את כל מנכ"לי קופות החולים בקבלת ההחלטות, באופן מובנה", נכתב.
בדומה למסקנות שיצאו לפועל בסוף גל התחלואה הראשונה, נכתב במתווה מכבי כי "חשוב לתעדף אוכלוסיות בסיכון לתחלואה קשה, ביניהן אנשים עם מחלות רקע רלוונטיות ובגיל מבוגר, עם תסמינים, אוכלוסיות חשופות וצוותי רפואה". בנוסף, מציעים במכבי לבצע בדיקות ביוב בשכונות ובאיזורים ספציפיים על מנת לקבוע את שכיחות הנגיף באותו איזור.
על רקע המחסור העולמי הצפוי בחיסוני השפעת ועל רקע העובדה שכעת לא ברור האם כל החיסונים שהזמינו קופות החולים ומשרד הבריאות יגיעו במועדם, במתווה הוצע לתעדף את קבוצות הסיכון במתן החיסונים. "מכבי מציעה כי יעד ההתחסנות יעמוד על 70% לבני 65 ומעלה ולחולים כרוניים. עבור בני 65-19 אנו מציעים להגדיר יעד כיסוי של כ-40% לפחות באוכלוסייה זו, פי 2 ביחס לשנה קודמת".
עוד נכתב במתווה: "אנו מניחים שהביקוש לחיסון שפעת בחורף הקרוב יהיה גבוה מאוד והציבור ייענה לקריאה להתחסנות". בהמשך צוין כי מלאי החיסונים של מכבי לבדה עומד על 2.1 מיליון מנות חיסון. "מלאי זה יאפשר חיסון בהתאם לביקוש הצפוי באוכלוסייה. המלאי המינימלי הנדרש עומד על כ-600 אלף חיסונים. היקף זה יחייב תיעדוף בחיסון אוכלוסיות בסיכון".
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער
מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער
מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער
(צילום: תומר פדר)
"מאוד חשוב שכלל הגורמים במערכת יעסקו בלימוד לקחים מההתמודדות המלחמה הנוכחית נגד קורונה", אמר בתגובה למתווה של מכבי פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ויו"ר איגוד מנהלי בתי החולים. "גם בחורף רגיל עולה התפוסה בבתי החולים, ובעיקר המחלקות הפנימיות, למעלה מ-100 אחוזים, ורבים נשארים בבתי החולים כי אין להם מקומות במערך הגריאטרי.
"במידה שיתקיים התרחיש של שילוב של מגפות שפעת וקורונה, לא נוכל להפנות את המחלקות הפנימיות לטובת חולי קורונה, מכיוון שהן תהיינה עמוסות בחולי שפעת. בהתמודדות בשילוב של קורונה ושפעת יש מקום לכלל מרכיבי המערכת". פרופ' אפק יוצא נגד הקריאה לחזק את קופות החולים באופן ספציפי, כפי שעולה ממתווה מכבי. "חבל מאוד שהרגילו אותנו לתפיסת עולם שאחד בא על חשבון השני. לכל גוף יש את התפקיד שלו במערכת".