בשיתוף אסם נסטלה
כבר יותר מחצי שנה כולנו מסתובבים, פחות או יותר, סביב הבית. אצל רובנו ניכרת המצוקה ולא משנה מה תפקידנו בבית. הותשנו מניסיונות להמציא את עצמנו מחדש, ממאמצים לשמור על חדות מחשבה, ניתוק ממסכים, שמירה על כושר ואצל מי שהתמזל מזלו ועדיין מחזיק בעבודה, לעשות את כל אלה ולהישאר ענייני ופרודוקטיבי. אפשר להודות, יש לנו פחות שמחת חיים.
בכדי להישאר על הגלגל, לשמור על החיוניות והשמחה, מה דעתכם להכניס לחיים שלכם אהבה חדשה?
5 צפייה בגלריה
מוכנים לחברים חדשים במשפחה?
מוכנים לחברים חדשים במשפחה?
מוכנים לחברים חדשים במשפחה?
(צילום: shutterstock)

זה טוב למשפחה שלכם

"נתחיל עם הסטטיסטיקה - בכל שנה מורדמים כ-80 אלף כלבים בישראל. זה מספר עצום", אומרת רונית כהן תמיר, מטפלת אישית ומנטורית צוות "חיים מאוזנים – חיים טובים", המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם-נסטלה.
"כדי להיות אזרחים הגונים, עבור עצמינו אבל גם כדי לשמש דוגמה עבור ילדינו, ההבנה שיש כאן הצלת חיים מהווה דוגמה יקרת ערך דווקא בעולם הטכנולוגי והקר שבו אנו חיים", אומרת כהן תמיר. "אני מגיעה מתחום בריאות הנפש וישנם אינסוף עבודות ומחקרים שחקרו את נושא אימוץ בעל חי ועל התרומות האדירות למצב הנפשי של כל אחד מבני המשפחה. כל בעל חיים גורם לשיפור מצב הרוח. ארגוני בריאות ממליצים למשפחות במשבר לאמץ בעל חיים כדי להכניס חיות בעתים של קשיים ומשברים".
כהן תמיר אומרת שבעולמנו הקר והמנוכר, בעל חיים הוא חבר שתמיד ישמח לקראתנו, הוא ילמד אותנו שיעור ב"אהבת חינם" ויפתח איכות מנטלית יקרה, שכה זקוקים לה היום ובכלל – חמלה.
5 צפייה בגלריה
חתול
חתול
בעלי חיים משפרים את מצב הרוח
(צילום: shutterstock)
ויש עוד דברים שלדעתה יש לציין: "בעל חיים זקוק ליציאה לטבע וזו אפשרות של הילד לצאת החוצה, להתנתק מעט מהטכנולוגיה, לחלץ את העצמות ולעשות ספורט. כלב יעזור גם למבוגרים לצאת ממעגל בדידותם. עם כלב אתה לעולם לא לבד. הבדידות, במיוחד בתקופת הקורונה, שכיחה כל כך ומקשה על כולנו, אז אין ספק שכלב יכול למלא בעת הזו כחבר נאמן".
בשליש מבתי האב בישראל מגדלים חיות מחמד, לרוב חתול או כלב. "במחקר שנערך בקרב בעלי חיות מחמד באירופה נמצא כי 90 אחוז מהבעלים מתייחסים לחיית המחמד שלהם כאל בן משפחה. בתשובה לשאלה "מי ידוע לך שאוהב אותך", ענו 52 אחוזים: חיית המחמד, לעומת 39 אחוזים שאמרו בן הזוג", מספרת ד"ר עינת יס, מומחית לרפואה פנימית של חיות מחמד ויועצת לחברת פורינה.
ד"ר יס מספרת שהוספת חיית מחמד למשפחה מלווה באושר רב, הרגשה טובה, סיפוק ואושר ומסתבר שלהרגשה הזו יש אפילו ביסוס מדעי.
5 צפייה בגלריה
חתול
חתול
הוספת חיית מחמד למשפחה מלווה באושר רב
(צילום: shutterstock)
"בשנים האחרונות מחקרים רבים מצאו קשר בין בעלות על חיית מחמד לבריאות טובה יותר, הן נפשית והן פיזית. תכיפות ביקורים אצל רופאים הייתה נמוכה בשמונה אחוזים בקרב בעלי כלבים וב-12 אחוזים בקרב בעלי חתולים. במחקרים שונים נמצא כי לבעלי כלבים לחץ דם וכולסטרול נמוכים יותר, והם מבצעים כמעט פי שניים פעילות גופנית בהשוואה לאנשים ללא כלבים. כתוצאה מכך, הם בעלי סיכון נמוך יותר להשמנה ולהתפתחות יתר לחץ דם. מחקרים אחרים הראו כי בעלי כלבים וחתולים מתאוששים מהר יותר מאירועים לבביים ובעלי סיכוי נמוך יותר לתמותה מאירועים אלו".
גם נפשית יש לכך השפעה: "ירידה בהורמוני סטרס כקורטיזול ועלייה בהורמונים נוגדי חרדה ולחץ כאוקסיטוצין וסרטונין נמצאו באנשים בעת משחק, ליטוף והסתכלות בלבד על חיות המחמד שלהם. הם גם יוצרים קשרים חברתיים רבים יותר. קשישים שמגדלים חיות מחמד חווים פחות תחושות של בדידות", היא אומרת ומוסיפה: "מחקרים רבים בדקו את ההשפעה של בעל חיים על ילדים ונמצא כי ילדים להם חיות מחמד הם אמפטיים יותר, בעלי ביטחון עצמי גבוה יותר ומשתתפים יותר בפעילויות חברתיות וספורטיביות".
5 צפייה בגלריה
כלב
כלב
עוזרים להפיג בדידות
(צילום: shutterstock)
במחקר מאוניברסיטת יורק באנגליה, שפורסם לפני כשלושה חודשים, בעת מגפת הקורונה, נמצא שבתקופת הסגר בעלי חיות מחמד חוו פחות בדידות ויותר חוסן נפשי. 90 אחוז מהמשתתפים העידו כי חיית המחמד עזרה להם להתמודד נפשית עם ההגבלות ו-96 אחוז דיווחו כי בעל החיים עזר להם להישאר פעיל ובכושר.

כיצד לבחור חיית מחמד

"צירוף חיית מחמד למשפחה היא חוויה מרגשת", אומרת ד"ר יס. "זו החלטה לשנים ארוכות ולכן צריך להתאים כזו שתהלום את אורח החיים שלכם והיכולות שלכם".
עם כלב צריך לצאת לסיבוב שלוש פעמים ביום ולשחק, יש ביקורים אצל הווטרינר והוצאות על מזון איכותי ולעתים על אילוף. צריך לשקול שעות עבודה וחופשים וגם להתאים את הכלב למשפחה. גור, למשל, הוא חמוד אבל דורש הרבה סבלנות בלימוד ובריסון. עם ילדים צריך בעל חיים נעים ופתוח, מבוגרים ירצו כלב רגוע ואולי בוגר וכדומה. כדאי מאוד להתייעץ על ההתאמה בעמותות. הם מקצוענים וישמחו תמיד לעזור.
5 צפייה בגלריה
ילדים להם חיות מחמד הם אמפטיים יותר
ילדים להם חיות מחמד הם אמפטיים יותר
ילדים להם חיות מחמד הם אמפטיים יותר
(צילום: shutterstock)
לגדל חתול זה נוח וקל יותר. הם נקשרים לבעליהם ומפגינים חיבה ואהבה. חתולים עצמאיים יותר, פחות תלויים בבעלים ויודעים להעסיק את עצמם גם כשהם לבד. אגב, בעמותות מציעים גם חתולים לאימוץ.
לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.
יש לכם שאלות למנטורים שלנו? שלחו להם למייל izunbahaim@gmail.com ואולי נפרסם את השאלות שלכם עם תשובות המנטורים
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף אסם