ריאיון עם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש
(צילום: אורי דוידוביץ, שמוליק דודפור)

"באופן אישי, אני חושב שצריך לחסן ילדים בני 12 עד 15 נגד קורונה", אומר היום (א') פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה, בריאיון לאולפן ynet. "אני מקווה שנקבל את ההחלטה בנושא בימים הקרובים. אנחנו רוצים לבדוק לעומק את נושא הקשר בין החיסון לדלקת שריר הלב. יש מקרים שמעוררים חשד לקשר כזה. נברר את זה לעומק, ולאחר מכן תתקבל ההחלטה. יש ועדה שבודקת את הנתונים; היא תציג לנו אותם, ולפי זה נחליט".
קראו עוד:
פרופ' אש התבקש להתייחס למקרה מהימים האחרונים, שבו נדבקו 18 דיירים בבית אבות. "יש לנו מדי פעם הדבקה של אנשים מחוסנים", אמר. "זה קרה לפני כמה שבועות בבית אבות בבאר שבע, ועכשיו זה קרה בבית אבות ברעננה. אפשר לצפות שיהיו מקרים של הדבקה. מרבית המקרים האלה הם א-סימפטומטיים או קלים, אבל יש גם מקרים יותר קשים. במקרה האחרון נפטרה החולה הראשונה שנדבקה. זה לא מעיד על איזשהו שינוי מגמה, או שהחיסון לא עובד. זה משהו שיכול לקרות, וכנראה יקרה גם בעתיד.
"אנחנו עוקבים כל הזמן אחר מקרים של הדבקה בקרב מחוסנים: אנחנו לוקחים את כל אוכלוסיית המחוסנים הוותיקים ועוקבים אחריהם, ואנחנו לא רואים שום שינוי מגמה. יש ירידה בתחלואה. אשר לווריאנטים, אנחנו עוד לא יודעים אם המקרה האחרון הוא תוצאה של וריאנט חדש. אני מעריך שלא. אני חושב שגם במקרה הזה מדובר בווריאנט הבריטי, המוכר לנו".
לשאלה אם הנטייה במשרד הבריאות היא לחסן את הילדים או לא, השיב הפרויקטור: "הכיוון הוא לברר לעומק את הנתונים. הבירור יוביל כנראה לכך שלא יימצא משהו מסוכן שבגללו יוחלט לעצור את החיסונים. נחליט להמשיך הלאה. אני חושב שאין בעיה בחיסון הילדים".
גם פרופ' יהודה אדלר התייחס לסוגיית החיסונים. צפו:
אור לגויים ישראל ניצחה את הקורונה פרופ' יהודה אדלר
(צילום: שמוליק דודפור)
פרופ' אש נשאל גם לגבי מדיניות התו הירוק ואמר: "נכון לעכשיו, אנחנו פועלים לפיה, אבל אנחנו בוחנים את המדיניות הזאת כל הזמן. מתישהו אפשר יהיה לוותר על התו הירוק. זה יקרה כשהתחלואה תהיה מאוד-מאוד נמוכה". על האפשרות לבטל את החובה לעטות מסכות בחללים סגורים, אמר: "זה משהו שאנחנו חושבים עליו כרגע. בינתיים אנחנו ממשיכים עם המסכות, כי זה אמצעי למניעת תחלואה".
"אנחנו עוקבים כל הזמן אחר מקרים של הדבקה בקרב מחוסנים: אנחנו לוקחים את כל אוכלוסיית המחוסנים הוותיקים ועוקבים אחריהם, ואנחנו לא רואים שום שינוי מגמה. יש ירידה בתחלואה. אשר לווריאנטים, אנחנו עוד לא יודעים אם המקרה האחרון הוא תוצאה של וריאנט חדש. אני מעריך שלא"
לקראת סוף הריאיון נשאל הפרויקטור אם הישראלים כבר יכולים לטוס לחו"ל, לדעתו. תשובתו: "אני חושב שעוד לא הגיע הזמן לכך, מכיוון שהתחלואה בעולם היא גבוהה בהרבה מאוד מקומות, כולל באירופה. הסיכון להידבק שם הוא גדול, גם למחוסנים. מדי פעם אנחנו רואים מחוסנים שמגיעים מחו"ל עם וריאנטים חדשים, כך שכדאי לחכות עם הנסיעות האלה. בואו נחכה שהתחלואה תרד גם בחו"ל".