התרחיש שחששו ממנו, התממש: לאחר שבמשרד הבריאות הזהירו מפני הגעה לקצה גבול היכולת בחיבור חולים למכונות אקמו, הודיעו היום (ו') בחברה הישראלית לאקמו כי יש עכשיו מספר שיא של מאושפזים, 52 חולים, המחוברים למכשירים הללו.
ד"ר יגאל כסיף, יו"ר תחום האקמו בשיבא ויו"ר החברה הישראלית לאקמו, סיפר ל-ynet: "ייתכן שסתם הכי חשוך לפני עלות השחר, אבל ברגע זה 45 חולי קורונה מחוברים לאקמו בישראל. בנוסף, שבעה חולים שאינם חולי קורונה מחוברים והנה עברנו היום את המספר המבהיל של 50 חולים על אקמו בישראל.
"המספר הזה כיכב בתחזיות השחורות ביותר בתחילת המגפה, והוא היה הסיבה שדחפה אותנו ללחוץ על משרד הבריאות לרכוש 30 מכשירי אקמו. בשבוע האחרון אני עוסק לא מעט בניוד מכשירי אקמו עבור בתי חולים שמוכנים למתוח את המעמסה הרפואית והסיעודית עוד טיפה מעבר ליכולת, כדי להציל עוד חולה ועוד חולה.
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
שיא במאושפזים המחוברים לאקמו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מעבירים מכשיר ממאיר לסורוקה, מאיכילוב לשמיר, ממאיר לקפלן, מהדסה לשמיר, מסורוקה לקפלן, החברות המייבאות העמידו מכשירי גיבוי בכרמל וברמב"ם. העברת המכשירים מהווה צל״ש לבתי חולים לא מעטים: לאלו שמוכנים לשים כתף מתחת לאלונקה ולהשאיל ציוד יקר, ולאלו שכמעט כורעים תחת הנטל ומוכנים לקחת עוד נטל, אבל זה אומר שבאמת באמת לא נוכל להציל עוד רבים. העוסקים במלאכה מאד מקווים (חלקם גם מתפללים) שנצליח לא להיות צפון איטליה או ניו יורק של הגל הראשון".
מוקדם יותר השבוע הסבירו במשרד הבריאות כי הגיעו לקצה גבול היכולת בנושא זה, וכי מצבת כוח האדם מאפשרת חיבור של עוד חולים בודדים למכשיר שעשוי להציל את חייהם, ושבמקרים רבים משמש כקו הטיפול האחרון עבור חולים במצב קשה או קריטי.
על פי נתוני משרד הבריאות, בשבוע שעבר חוברו במשך יומיים 41 חולי קורונה במצב קשה למכשיר האקמו. בסך הכל, יש בישראל כ- 70 מכונות אקמו אך הקושי המרכזי הוא לא בכמותן אלא בכוח האדם המשמעותי הנחוץ להפעלתן. למעשה, כל מכשיר מצריך תפעול על ידי שתי אחיות, טכנולוג ייעודי להפעלת המכשיר ורופא.
בתוך כך, הפערים בכמות המכשירים משתנה באופן דרמטי בין בתי החולים הגדולים לאלו הקטנים יותר בפריפריה. כך, למשל, בעוד שבבית החולים בילינסון יש כעת 12 מכשירי אקמו ובשיבא 11, בבית החולים קפלן שני מכשירים בלבד ובפוריה שלושה. בבית החולים זיו בצפת, בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד ובמרכז הרפואי לגליל בנהריה - אין כלל מכשירי אקמו.