עדות נוספת לסיכון שקיים בזיהום האוויר: מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע בשיתוף עם המחלקות לבריאות הציבור ולגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון, מצביע על קשר ישיר בין זיהום אוויר לתמותת עוברים ברחם אמם. המחקר פורסם השבוע בכתב העת הבינלאומי לבריאות סביבתית International Journal of Hygiene and Environmental Healt.
קראו עוד:
תמותה של עובר תוך רחמית היא סיבוך טרגי נדיר, ובדרך כלל הסיבות לו אינן ברורות. צוות המחקר בחן קשר בין התופעה הזו לחשיפה לחלקיקים מזוהמים שמסוגלים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולריאות. מדובר במזהמי אוויר שמקורם בפליטות של מכוניות ומשאיות ובשריפת דלקים. הם מורכבים מחומרים רבים, כגון מתכות, פחמן שחור ואורגני, כימיקלים אורגניים, אמוניה, סולפטים, ניטרטים וחלקיקי קרקע.
1 צפייה בגלריה
עובר
עובר
"צמצום חשיפות סביבתיות הוא יעד בר השגה, שאם יושג, יוכל להוביל לשיפור בריאותה של האישה ההרה"
(צילום: shutterstock)
צוות המחקר אסף נתונים על נשים שילדו בסורוקה בין השנים 2017-2003. החשיפה לזיהום אוויר נבדקה לפי אזורי המגורים של היולדות על ידי שימוש במודל שבחן נתוני לוויין יומיים במרחק של עד קילומטר ממקום המגורים. צוות המחקר בחן את החשיפה לזיהום לפי שבועות ההיריון. בסך הכול נבדקו 87,887 הריונות, ש-444 מהם הסתיימו בתמותה תוך רחמית.
התברר שחשיפה לחלקיקים מזהמים שמקורם בפליטות של מכוניות ומשאיות ובשריפת דלקים, הייתה קשורה באופן מובהק לתמותה: נמצא שכל עלייה של 10 מיקרוגרם למ"ק בחשיפה לחלקיקים המזוהמים העלתה את הסיכון לתמותה תוך רחמית פי 3.6, ושעלייה כזאת בשליש הראשון של ההיריון העלתה את הסיכון פי 3. החוקרים נטרלו מערפלים חשובים כמו עישון בהיריון, גיל האם, מצב סוציו-אקונומי ומזג אוויר.
צוות המחקר אסף נתונים על נשים שילדו בין השנים 2017-2003. החשיפה לזיהום אוויר נבדקה לפי אזורי המגורים של היולדות ע"י שימוש במודל שבחן נתוני לוויין יומיים במרחק של עד קילומטר ממקום המגורים
בצוות המחקר השתתפו ד"ר תמר ויינשטוק ורוסלן סרג'יאנקו מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון; פרופ' איתי קלוג מהמחלקה לגיאוגרפיה ולסביבה באוניברסיטה; פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בסורוקה; וד"ר ישראל יולס מהחטיבה למיילדות ולגינקולוגיה בבית החולים.
"תמיד לימדו אותנו שהאדם הוא תבנית נוף מולדתו", אומר פרופ' שיינר. "המחקר מראה שזיהום אוויר - וספציפית זה שמערב חלקיקים קטנים שמקורם בפליטות של מכוניות ומשאיות - קשור לתוצאי היריון שליליים".
ד"ר ויינשטוק הוסיפה: "צמצום חשיפות סביבתיות שכאלה הוא יעד בר השגה, שאם יושג, יוכל להוביל לשיפור בריאותה של האישה ההרה".