בדיקת קורונה כחול לבן שעשויה להוציא את העולם מסגר: חוקרים ישראלים מחברת "ניו סייט" פיתחו בדיקת רוק, המאתרת אם אדם נדבק בנגיף הקורונה. בדיקות שנערכו במרכז הרפואי שיבא על כ-250 איש הראו כי מידת הדיוק שלה גבוהה מאוד, ומתקרבת לזו של בדיקת ה-PCR הוותיקה. עלות הבדיקה – פחות משקל, וניתן לבצעה בכל מקום, ואפילו בבית.
משבר הקורונה: כל העדכונים ב-ynet
צפו: כך פועל המכשיר לבדיקת הקורונה

וכך זה עובד: המטופל שוטף את פיו בתמיסת סלאיין ויורק לתוך מבחנה. זו מועברת למכשיר הפולט אור ומנתח את החזר האור המתקבל, לפיו מעבד המכשיר את הנתונים וקובע האם האדם נדבק בנגיף או לא.
פרופ' אלי שוורץ מנהל המרכז לרפואה טרופית במרכז הרפואי שיבא, שהוביל את הניסויים שכללו כ-250 מטופלים בני 18 ומעלה בבית החולים, בבתי אבות ובמלוניות, השווה בין חולים בריאים למאומתים, ואף בין דגימות ובהן וירוסים אחרים לבין אלה של ה- COVID19. המכשיר הצליח להבין בין הנגיפים השונים, ואיתר נכונה את חולי הקורונה בדיוק של 96% ויותר.
"המכשיר מקרין אור בטווחים שונים בכ-20 זוויות על מבחנת הבדיקה שבה הסלאיין והנגיפים", מסביר הפרופ' אלי שוורץ, "האור המוקרן דרך המבחנה, יוצר חתימת אור בעלת עקומה מסוימת. באמצעות בינה מלאכותית, מעבד המכשיר את העקומה, ומצליח לזהות בין אדם בריא לאדם חולה, ואף בין נגיפים שונים".
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בשנייה
בדיקת קורונה בשנייה
בדיקת קורונה בשנייה
(צילום: ניוסייט)
החוקרים בחנו בין היתר חולי COVID19 מאומתים, שהושוו לאנשים בריאים, ובמקביל המשיכו בבדיקות מעבדה, שם הצליח המכשיר לאבחן נגיפים אחרים, ובהם גם נגיף ה"אלפא קורונה" הגורם להצטננות קלה ולא למחלת הקורונה המוכרת.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בשנייה
בדיקת קורונה בשנייה
מחיר כל בדיקה 25 סנט
(צילום: ניוסייט)

"למכשיר פוטנציאל עצום לא רק כעת במגפת הקורונה, אלא גם בעתיד, כיוון שהוא יאפשר לאבחן בתוך שנייה אדם שנושא כל נגיף אפשרי שהוכנס למערכת", מסביר פרופ' אלי שוורץ, "ניתן יהיה להציב את המכשיר בשדות תעופה, אולמות קונצרטים, מחנות צבאיים, ואפילו בבית. הוא זול, פשוט, הבדיקה אינה פולשנית ומדויקת ביותר".
בימים אלה נמשכות הבדיקות הקליניות על מדגמים נוספים של חולים, ובמקביל הוגשו לרשויות הבריאות בעולם בקשות לאישור הבדיקה. עלות המכשיר מגיעה לכ-200 דולרים, ועלות כל בדיקה עומדת על כ-25 סנט (כ-85 אגורות).