האם הגיוני לבדוק את ראיית הנהגים בישראל רק בגיל 70? במכתב שנשלח בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, נטען כי הרפורמה שעברה לאחרונה במשרד התחבורה, ונכנסה לתוקפה באוקטובר 2020, לפיה תיערכנה בדיקות ראייה רק בגיל 70 ולא לפני כן, כפי שהיה נהוג - היא "סכנת נפשות והפקרות", והחתומים על המכתב מבקשים ממנו להתערב ולשנותה.
במכתב ששיגרו עורכי הדין של מועצת האופטומטריסטים, חברת אופטיקנה וחברת שמיר תעשיות אופטיקה, הם טוענים: "לא יעלה על הדעת שהחל מגיל 16 ותשעה חודשים - המועד המוקדם ביותר לקבלת רישיון נהיגה - ועד גיל 70, בעלי רישיון נהיגה לא יעברו כל בדיקה תקופתית אשר תבחן את כשירותם להמשיך ולנהוג ברכב. התוצאה של תיקון זה היא שבכבישי ישראל ייסעו נהגים רבים אשר אינם כשירים בריאותית לנהיגה, דבר המהווה סכנה ברורה ומיידית לבטיחות בדרכים ולחיי אדם, כל זאת תחת אצטלה פופוליסטית של 'רפורמה'".
קראו עוד:
ב-2012 נקבע שהבדיקות ייעשו כבר מגיל 40, בהתאם להמלצות של גורמי המקצוע שהועברו למשרד התחבורה עשור קודם לכן. היום משרד התחבורה טוען ש"רובם המכריע של הנהגים הנזקקים למשקפיים, מרכיבים אותם בעת הנהיגה ומקפידים על בדיקות עיניים כנדרש", אך בהודעה של המשרד מ-13.5.2012, שהורדה מהרשת, נכתב דבר שונה: "בדיקת העיניים לבני 40 ויותר מוכיחה את עצמה. כרבע מהנהגים שעברו בדיקות ראייה חויבו להרכיב משקפיים בעת הנהיגה". חמש שנים אחר כך הוחלט במשרד התחבורה להעביר את חובת הבדיקות מגיל 40 ל-70, מה שהוביל לרפורמה הנדונה.
פרופ' אורי פולת, מנהל בית ספר לאופטומטריה ולמדעי הראייה בבר אילן, מסביר: "בחור בן 17 שמקבל רישיון נהיגה, הוא בעל הראייה הכי טובה שיש, יותר אפילו מ-6.6, אבל ראייתו דועכת מסיבות רבות. כשאנשים נוהגים בלי לדעת מה מצב הראייה שלהם, זו סכנת נפשות".
לדעתו, המצב הרצוי הוא חזרה לבדיקות לבני 40 ומעלה. "זו לא בדיקה קשה", אומר פרופ' פולת. "אני לא מבין מה הבעיה שרופא או אופטומטריסט יאשרו שהאדם יכול לנהוג. אם אתה לא רואה טוב, זמן התגובה מאוד איטי, ואין ויכוח שהראייה מידרדרת עם השנים. העובדה שמאפשרים לאנשים לא להיבדק, מסכנת את חייהם ואת חיי אחרים בכבישים".
פרופ' פולת מציין כי בקליניקות של אוניברסיטת בר אילן בדיקות כאלו מבוצעות ללא עלות.
1 צפייה בגלריה
אין ויכוח שהראייה מידרדרת עם השנים. בדיקת ראייה
אין ויכוח שהראייה מידרדרת עם השנים. בדיקת ראייה
אין ויכוח שהראייה מידרדרת עם השנים. בדיקת ראייה
(צילום: shutterstock)
אדי מרקוביץ', יו"ר מועצת האופטומטריסטים, הוסיף: "מדובר בהחלטה שמנוגדת לביולוגיה של האדם באשר הוא, ואין אף סופרמן שיכול לטעון שחדות הראייה נשארת ללא שינוי. לא קיים כזה דבר".
לדבריו, "חלק מהנהגים לא מודעים לעובדה שיש להם בעיה. אני מדבר על מקרים של התחלת גלאוקומה - יתר לחץ תוך עיני. במצב כזה הפציינט לא מודע למחלה, והוא לאט-לאט מאבד שדה ראייה שמצטמצם, וככה קורות התאונות הכי נוראיות. הבעיה שהוא לא מרגיש את זה, כי הגלאוקומה לא מלווה בכאב או באודם בעיניים. מצבים מסוכנים כאלה יכולים לקרות גם כתוצאה מסוכרת, מיתר לחץ דם ומשימוש בתרופות מסוימות כמו ללב, ללחץ דם ולמיגרנה. הבדיקות התקופתיות מאוד חשובות: הן נועדו לאבחן מצבים של ליקויי ראיה שהנהג לא מודע להם".
מרקוביץ' דוחה את הטענה, לפיה לאופטומטריסטים יש אינטרס כלכלי בבדיקות הראייה: "מדובר ב-50 שקל לבדיקה, וזה בטל בשישים. אף אחד לא מתעשר מזה, ואין בזה רווח. בזמן בדיקה של 50 שקל אני יכול לעשות מולטיפוקל ב-5,000 שקל".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר כי "על בסיס כל מיני הקלות ביורוקרטיות לציבור מפספסים הזדמנות לחזק את הבטיחות בדרכים ולצמצם את תאונות הדרכים. שרת התחבורה צריכה לזכור שהיא גם השרה לבטיחות בדרכים, ולכן היה מקום לבטל את ההחלטה המסוכנת של ישראל כץ, שבעקבותיה נהגים רבים יוצאים לכביש בלי לדעת שהם לא רואים טוב".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד יזם רפורמה מהפכנית בתחום רישיונות הנהיגה בישראל, במסגרתה יונפקו לנהגים רישיונות עד גיל 70, במקום כל עשר שנים, כנהוג כיום. מדובר בחיסכון של 1,500 שקל לכל נהג. פנייתה של חברת אופטיקנה ליועץ המשפטי לממשלה מבוצעת שלא בתום לב, שכן כיום החברה נהנית מתשלום עבור בדיקת ראייה של כל נהג הנדרש לחדש את הרישיון שברשותו.
"אין כל בסיס לטענותיה של חברת אופטיקנה, שכן על פי התקנות, נהגים מקצועיים מחויבים להגיש הצהרה רפואית על מצב בריאותם, הכוללת בדיקת ראייה, מגיל 60 ואילך. יתר הנהגים נדרשים להגיש את ההצהרה הרפואית מגיל 70 שנה ואילך, כפי שהיה עד כה.
"מבדיקת משרד התחבורה עולה כי רובם המכריע של הנהגים הנזקקים למשקפיים, מרכיבים אותם בעת הנהיגה ומקפידים על בדיקות עיניים כנדרש. זאת ועוד, על פי תקנות התעבורה, חלה חובה על הרופא המטפל לדווח לגורמים המוסמכים על כל שינוי במצב בריאותו של המטופל, לרבות כל שינוי במצב ראייתו".