"הישג החיסונים נפרץ עם חדירת הווריאנט ההודי"
(צילום: משה מזרחי)
"ההערכה שלי היא שכבר יש לנו התפשטות קהילתית, ואני חושבת שאנחנו צריכים למנוע הגעה של אנשים נוספים עם הווריאנט ההודי או חלילה וריאנטים נוספים", אומרת היום (חמישי) באולפן ynet פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "אנחנו צריכים לשמור על הישג החיסונים שלנו, שלצערי כרגע נפרץ. אני מעודדת אנשים להתחסן - בראש ובראשונה כל אותם מבוגרים שלא התחסנו עדיין".
המנהל הרפואי של פייזר ישראל, ד"ר אלון רפפורט, אמנם שידר הבוקר אופטימיות באולפן ynet וקבע: "מחקרים שעשינו, כולל במקומות שבהם הווריאנט ההודי תפס את המקום הראשון, מצביעים על יעילות מאוד גבוהה של החיסון", אך פרופ' סדצקי לא רגועה. "אנחנו צריכים להקפיד מאוד על שדה התעופה. היינו צריכים לשמור שלא ייכנס הווריאנט ההודי לישראל, מכיוון שעד שלשום חיינו כאן בצורה נפלאה, עם התקהלויות, ללא מסכות וללא תו ירוק ותו סגול. ועכשיו אנחנו שוב מדברים על הגבלות.
"הדבר הכי חשוב הוא לייצר מסננת בשדה התעופה עם חורים קטנים מאוד-מאוד, על מנת שמי שצריך להיות בבידוד - יהיה בבידוד, ומי שצריך להיבדק - ייבדק. ובאמת להפסיק את הנהירה הכל כך גדולה הזאת לחו"ל, מכיוון שאין ספק שהיא תגרום לנו לייבוא של יותר ויותר תחלואה".
1 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג חוזרים לעטות מסיכות
נוסעים בנתב"ג חוזרים לעטות מסיכות
"לשמור על ההישג שלנו פה בהקפדה יתרה על שדה התעופה"
(צילום: שמוליק דודפור)

"אני מחזירה את המסכה"

באשר להחזרת המסכות ולהגבלה מחודשת של התקהלויות, אומרת פרופ' סדצקי: "כמו תמיד בקורונה, אין אסטרטגיה אחת. צריך פה שילוב. כנראה שהמסכות יחזרו במקומות שבהם יש התקהלויות, לא בכל מקום. הייתי חושבת שוב על מקומות עבודה מצומצמים, שבהם אתה נפגש עם מעט אנשים וכאלה המוכרים לך. אני, למשל, במקומות ציבוריים מתכוונת היום להחזיר את המסכה. ואני מציעה לתת כללים ברורים מאוד היכן צריך לעטות מסכות על מנת שהציבור לא יהיה מבולבל, ועל מנת שהדברים יקרו. כמובן שגם החקירות האפידמיולוגיות צריכות לחזור ולהיות יעילות".
פרופ' סדצקי חוששת מחופשות הקיץ בחו"ל. "אנשים כמהים לחופשות, אבל ההסברה לגבי הסכנה שבנסיעות הקיץ צריכה להיות נרחבת הרבה יותר. צריך גם להגביר את המאמצים לאפשר תיירות פנים בישראל. אני יודעת שזו בעיה גדולה ונטל כספי גדול אבל צריך לחשוב מה לעשות בעניין, כדי לאפשר לאנשים בכל זאת באיזשהו מקום לנפוש בארץ".
למה המדינה מאפשרת קיום של טיסות אל וממדינות "שחורות" - איך זה הגיוני שכולם צועקים – "אל תיסעו לשם" ואז נוחת מטוס ומעלה אנשים?
"דרושה כאן חשיבה מחודשת. אני גם לא כל כך קונה את הסיפור הזה של מדינות ירוקות, קודם כל בגלל שזה משתנה מהר מאוד, וראינו מה היה בדובאי. דבר שני, אנשים מזמינים טיסות לא מהיום למחר, אלא גם לאוגוסט, כאשר בחו"ל עדיין יש תחלואה. לכן אני חושבת שהיה ראוי ונכון לשמור על ההישג שלנו פה בהקפדה יתרה על שדה התעופה".
למרות העמידות שמגלה זן הדלתא לחיסון, פרופ' סדצקי מעריכה ש"בזכות החיסונים לא נראה את אותה תחלואה שראינו פה בעבר, אבל צריך להקפיד על ההתחסנות. לא הייתי מזלזלת בנגיף הזה. הוא הוכיח זאת לא פעמיים ולא שלוש וייתכן שנראה עוד זן נוסף, בעייתי יותר".