תמרור אזהרה: הגל השני מציף את מחלקות הקורונה ויוצר עומסים כבדים על בתי חולים הנמצאים בקרבה לערים אדומות - בעיקר בצפון, בדרום ובירושלים. בימים האחרונים מזהירים שורה של מנהלי מחלקות קורונה את בכירי מערכת הבריאות: אנחנו על סף קריסה. לדבריהם, העומסים הבלתי נסבלים כבר בשלב זה, עוד לפני החורף, עלולים להביא אותנו למציאות דומה לזו של בתי החולים בצפון איטליה בראשית התפרצות המחלה.
כך נראה המצב בבתי החולים:
"כרגע יש לנו במחלקה שבעה חולים קריטיים שהם אנשים צעירים ללא מחלות משמעותיות ודורשים טיפול נמרץ מאוד אינטנסיבי", מספר ד"ר משה מתן, מנהל המחלקה הייעודית לחולי קורונה במרכז הרפואי פדה־פוריה, "הטיפול בהם הוא תובעני ומצריך המון משאבים. יש לנו מעט מאוד אנשי צוות, ואין תחלופה מספיק גדולה או יכולת להוציא עוד ועוד רופאים ממחלקות אחרות.
4 צפייה בגלריה
פנימית ג' בברזילי אשקלון
פנימית ג' בברזילי אשקלון
פנימית ג' בברזילי אשקלון. עומסים גדולים במחלקות
(צילום: גדי קבלו)
"הם מקבלים את הטיפול הכי טוב שאנחנו יכולים לתת, אבל הוא דורש מהצוות להימתח עד לקצה. בקרוב הטיפול עלול לקפח את החולים. הגענו לקצה מבחינת ציוד, וזו לא רק בעיה של בית החולים שלנו. אם מחר או בסוף השבוע נצטרך להנשים עוד שני חולים נוספים אנחנו כבר נתקשה במיוחד. אני לא יודע עוד כמה זמן נוכל להחזיק כך. אנחנו עומדים היום מול חוסר שהוא פשוט נורא, אחרי הזנחה של שנים. פשוט אין מי שיעבוד".
במרכז הרפואי לגליל בנהריה המצב דומה, זאת למרות פתיחה של מחלקות קורונה חדשות. "כרגע בבית החולים שלנו יש שלוש מחלקות קורונה, אחת מהן נפתחה לפני יומיים וכבר מאושפזים בה 12 חולים", מספר ד"ר רוברט דרגו, מנהל מחלקת קורונה ב' במרכז הרפואי לגליל.
4 צפייה בגלריה
ד"ר רוברט דרגו, המרכז הרפואי לגליל
ד"ר רוברט דרגו, המרכז הרפואי לגליל
ד"ר רוברט דרגו, המרכז הרפואי לגליל . מתקרבים לנקודת האל חזור
(צילום: נחום סגל)
"יש עוד 18 עד 20 מיטות פנויות ומבחינה טכנית יש לנו יכולת לפתוח עוד מחלקה אחת בלבד. אם הקצב הזה יימשך, אני לא יודע עוד כמה זמן נוכל להחזיק מעמד. כמות חולים כמו שיש עכשיו מביאה אותנו לנקודת האל־חזור".
ולא רק בצפון. גם בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, הממוקם סמוך למספר מוקדים שבהם התחלואה גבוהה, יש מחסור קשה מאוד באנשי צוות.
"הבטיחו תקנים שלא ברור מתי יאיישו אותם, עוד לפני הקורונה היה מחסור באחיות ועכשיו זה עוד יותר מורגש", מודה פרופ' דרור מבורך, מנהל המחלקה הפנימית ומחלקת הקורונה בהדסה. לדבריו, הגידול המהיר במספר הנדבקים מטריד מאוד.
4 צפייה בגלריה
פרופ' דרור מבורך, הדסה עין כרם
פרופ' דרור מבורך, הדסה עין כרם
פרופ' דרור מבורך, הדסה עין כרם
( . המחסור בתקנים מורגש מאוד)
"עברנו ממזמן את הקו האדום", הוא אומר, "אנשים מתנהגים בלי להבין את חומרת המצב והמנהיגות לא נותנת דוגמה אישית. כל הדברים האלו יחד אומרים שיש קריסה. זו לא קריסה של מגדלי התאומים, אלא קריסה איטית".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אלי בן ואליד, בית חולים ברזילי
ד"ר אלי בן ואליד, בית חולים ברזילי
ד"ר אלי בן ואליד, בית חולים ברזילי . בדרך לאי ספיקה
(צילום: גדי קבלו)
ד"ר אלי בן ואליד, מנהל מחלקת קורונה ב' בבית החולים ברזילי באשקלון, מוסיף שבחורף ניאלץ להתמודד עם עומסים כפולים. "אנחנו יכולים להגיע לאי־ספיקה", הוא מסביר, "מספר המאושפזים הולך וגדל והיום מתקבלים למחלקות חולים שהם באמת במצבים קשים. בעקבות המצב, חולים שיכולים לקבל טיפול בבית ללא סיכון משוחררים לביתם".