מד"א פתח את שעריו לגברים להט"בים – ועשרות הגיעו לתרום דם: לאחר שנים שבהן מודרו להומואים מתרומות דם בשל החשש מהדבקה ב-HIV, נקבע מתווה שמאפשר להם לתרום פלסמה, המוקפאת למשך חודשים עד להגעה לתרומה הבאה שבה נמצא התורם כשלילי. לרגל יום תורם הדם הבינלאומי שחל היום (א'), אנו מפרסמים את הנתונים הראשונים של התרומות.
הליך קבלת תרומות הדם מהומואים נקבע לפני כשנתיים, לאחר שנים של ביקורת נוקבת על ארגון מד"א, שאסר את התרומות מחשש ההדבקה ב-HIV. מנכ"ל מד"א אלי בין החליט לשים סוף להדרה, ודרש ממנהלת שרותי הדם של מד"א, הפרופ' אילת שנער, לקיים דיונים שבסופם יוחלט על מתווה המאפשר את התרומות.
לאחר חודשים ארוכים של התייעצויות עם מומחים, ודיונים יחד עם הוועד למלחמה באיידס, אגודות הלהט"בים, הוחלט על המתווה שבו תורם להט"בי מסמן בשאלון התרומה כי המנה "מיועדת להקפאה". תרומת הדם עוברת להקפאה למשך ארבעה חודשים, בסיומם התורם מוזמן לתרומה נוספת. המנה נבדקת, ואם נמצאה שלילית, משוחררת המנה הקודמת שהוקפאה – לתרומה.
הסיבה לתקופת ההמתנה היא שהדבקה בנגיף ה-HIV עלולה להוביל ל"תקופת חלון" של 4 חודשים, בה בדיקות לא חושפות כי התבצעה הדבקה. ההקפאה מתאפשרת רק למנות פלסמה (נוזל הדם) משום שאת מנות הדם הרגילות שבהן כדוריות דם אדומות, יש לתת לחולים באופן מיידי.
על פי נתוני מד"א, מאפריל 2018 ועד סוף מאי 2020 תרמו 1,141 הומואים, מהם 127 חזרו לתרום יותר מפעם אחת. תורם אחד הגיע עד כה לתרום שש פעמים. מתוך כלל המנות, 114 תרומות החוזרים סופקו לעירוי לבתי החולים. במדינת ישראל כולה נתרמות מדי שנה כ-260 אלף מנות פלסמה.
"מהלך קבלת התרומות מהומואים הוא חיובי מאוד ומאפשר מצד אחד להיענות לבקשות קהילת הלהט"בים ומבלי לסכן את בריאות מקבלי הדם", אומרת הפרופ' אילת שנער, מנהלת שרותי הדם. "כשאנחנו בוחנים את נתוני משרד הבריאות, רואים שכיחות גבוהה של הדבקה ב-HIV ובנגיפי הפטיטיס B ו-C בקרב הומואים, ולכן היינו צריכים למצוא פתרון שבו יוכלו לתרום באופן בטוח לחולים שמקבלים את התרומות".
"לשמחתי קיבלנו שיתוף פעולה יפה מאוד של הקהילה, ולקראת הפרוייקט ערכנו סקר אינטרנטי אנונימי שבו 1,500 איש השיבו ברובם שישתפו פעולה ויבואו לתרום. אנחנו שמחים לראות שעוד ועוד הומואים מגיעים לתרום, באופן שבו הם חשים בנוח, והתרומה שמתקבלת נבדקת בצורה הכי בטוחה שאפשר".
בעתיד הלא רחוק, מסבירה פרופ' שנער, תיכנס טכנולוגיה חדשנית, שלא תצריך את הקפאת המנות ואת תקופת ההמתנה בת 4 החודשים, כשמנות הפלסמה יעברו תהליך שבו מושמדים חיידקים ונגיפים מיידית.
"טכנולוגיה חדשה מאפשרת תהליך של ניטרול פתוגנים שבו נוכל לטפל בפלסמה בחומר פסורלן שנקשר למולקולה של החומר התורשתי DNA או RNA, ולאחר הקרנה בקרני UV, נשבר המטען התורשתי של חיידקים, נגיפים ופרזיטים", היא מסבירה. "לכדוריות הדם האדומות ולטסיות הדם אין DNA, כך שהניטרול מתבצע רק על החיידקים, הנגיפים והפרזיטים. זה יחולל מהפיכה בעולם תרומות הדם, ואנו ממתינים לסיום שלב הפיתוח שיאפשר לכולם לתרום בבטחה ללא צורך בהקפאת מנות".