החיסונים של פייזר ומודרנה אמורים לקבל את אישור ה-FDA בשבועיים הקרובים - אבל לא כולם יוכלו לקבל את החיסון, גם כאשר יגיע לישראל: מיליונים יתחסנו ושיעור התחלואה והתמותה צפוי לרדת משמעותית. אולם נשים בהיריון, הנמצאות בקבוצת סיכון גבוהה למחלה קשה, וגם תינוקות וילדים, לא צפויים לקבל את החיסון ולמעשה ייאלצו להמשיך ולהקפיד על ריחוק חברתי ועטיית מסכות עוד תקופה ארוכה.
הניסויים הקליניים בחיסונים השונים, כולל של מודרנה ופייזר שצפויים להגיע לישראל בקרוב, כללו קבוצות אוכלוסייה רחבות, ממוצאים שונים ובטווח הגילאים 18 עד 71 ויותר. חברות החיסונים הקפידו לכלול גם קשישים הנמצאים בראש קבוצות הסיכון למחלה קשה ולמעשה מהווים את רוב מקרי האשפוזים והתמותה בעולם.
אבל מחוץ למחקרים, נותרו נשים בהיריון, הנמצאות אף הן בסיכון גבוה למחלה קשה. דיווחים ברחבי העולם כבר הראו כי נשים רבות בהיריון לקו בסיבוכים לאחר שחלו. כבר משלבים מוקדמים של המחלה דאגו בתי החולים בארץ להפריד את חולות הקורונה היולדות משאר הנשים ההריוניות ואשפזו אותן במחלקות ייעודיות לחולות קורונה תחת ניטור קפדני.
אף שבמחקרים נבדקו החיסונים על מאות אלפי מתנדבים ונמצאו בטוחים, גוף אישה בהיריון שונה מזה של אנשים בריאים, וכולל שינויים פיזיולוגיים רבים שעדיין מוקדם לדעת כיצד יגיבו לחיסונים, בפרט אלה שמתבססים על טכנולוגיית ה- mRNA החדשנית
אולם בכל הקשור למחקרים, הנשים בהיריון הוצאו מרשימות הנסיינים. זאת משום שכדי לאפשר לקבוצה זו להשתתף במחקר, על חברות התרופות לוודא תחילה מעל לכל ספק אפשרי שהחיסונים בטוחים לאנשים בריאים. אף שבמחקרים נבדקו החיסונים על מאות אלפי מתנדבים ונמצאו בטוחים, גוף אישה בהיריון שונה מזה של אנשים בריאים, וכולל שינויים פיזיולוגיים רבים שעדיין מוקדם לדעת כיצד יגיבו לחיסונים, בפרט אלה שמתבססים על טכנולוגיית ה- mRNA החדשנית.
2 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
לא נכללו בניסויים ולא יקבלו את החיסון לעת עתה. נשים בהיריון
(צילום: Shutterstock)
כפי שמקובל בכל הניסויים בתרופות ובחיסונים, אוכלוסיית הנשים בהיריון נבדקת רק בשלבים מאוחרים, ולרוב מאפשרים רק לנשים שכבר הרו בעבר להשתתף בניסויים. נשים בהיריון לא צפויות בשלב זה להתחסן במסגרת השלב השלישי של המחקר, וחברות החיסונים עדיין לא קבעו תאריך יעד לתחילת הניסויים הללו.

גם הילדים והתינוקות ייאלצו להמתין

פלח נוסף של האוכלוסייה שלא יוכל ליהנות בשלב זה מהחיסונים הם התינוקות והילדים, שלא נכללו במחקרים השונים. עד כה, כאמור, כללו הניסויים מתנדבים מעל גיל 18. רק לאחרונה, החלו חברות החיסון לכלול נבדקים צעירים יותר: תחילה כללו חלק מהחברות בני נוער מגיל 16 ומעלה, ובחודש האחרון הצטרפו גם מתנדבים בריאים בגילי 12 ומעלה. עם זאת, אוכלוסיית התינוקות והילדים הקטנים נותרה מחוץ למחקרים ויארך עוד זמן רב עד שניתן יהיה לכלול גם אותם בניסויים, לא כל שכן בקבלת החיסון.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
ילדים ותינוקות ייאלצו להמתין עם החיסון לקורונה
(צילום: shutterstock)
פירושו של דבר, שנשים בהיריון וילדים יאלצו בשנה הקרובה להמשיך ולהקפיד על אותם כללי התנהגות שכוללים ריחוק חברתי ועטיית מסכות. עם זאת, יש בכל זאת בשורה טובה: ככל שחלקים רחבים יותר באוכלוסייה יחוסנו נגד קורונה, כך עולה הסבירות להיווצרות חסינות עדר שתפחית את סכנת ההדבקה בין מבוגרים לנשים הריוניות, ילדים ותינוקות. הדבר יגן גם על אותם חלקים באוכלוסיה שלא יוכלו בשלב זה להתחסן, גם אם ייאלצו להמשיך ולהיזהר באותם אמצעים מוכרים: מניעת התקהלות ועטיית מסכות.