בשיתוף PEACE NATURALS
תארו לכם שאתם הולכים ברחוב ופתאום מגיעים לפתחה של מאפייה שכונתית. ניחוחות הלחם והעוגות החמות נישאים באוויר אל נחירי אפכם ואתם מתענגים ונהנים עליהם דקה ארוכה. עבור רבים מאיתנו ריחות, קולות ותמונות הקשורים למקומות כמו פארקים ירוקים, מאפיות, גלידריות או חנויות פרחים גורמים לכמה רגעים של מתיקות ושלווה במרוץ החיים, אך יש כאלו שניחוחות הלחם הנאפה במאפייה מעוררים בהם דווקא את ההפך – רגעים של אימה שחורה מהם הם מנסים לברוח.
5 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה דכאון חרדה קורונה
אילוס אילוסטרציה דכאון חרדה קורונה
פתאום זה עולה
(צילום: shutterstock)

דוגמה לכך היא, למשל, אדם שחווה במהלך שירותו הצבאי אירוע ירי טראומתי שהתרחש בסמוך למאפייה בשטח בנוי תוך שריח הלחם הנאפה נצרב בזיכרונו כמשותף עם האירוע מעורר הבהלה. אדם כזה, כל אימת שיעבור ליד מאפייה עלול לחוות התקף חרדה קשה ומטריד. קוראים לזה פוסט טראומה ועל אף הדוגמה הצבאית משהו, היא יכולה לנבוע משלל סיבות וכרוכה במספר גורמים.
"פוסט טראומה היא תגובה נפשית לאירוע טראומתי שצריכים להתקיים בה מספר תנאים", מסביר ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה ומנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית במרכז ד"ר טל. "ראשית, שחזור של האירוע. השחזור יכול להיגרם כתוצאה מרמזים שמזכירים לך את האירוע, בין אם מדובר על חלום בלילה או חשיפה לריחות, תמונות או צלילים המזכירים לך את האירוע במהלך היום." כפי שסיפר נחום לאמור פרידמן על התחושות וההבנה שמשהו שונה אצלו, שהסערות בראשו המשפיעות על גופו, לא יניחו לו.

5 צפייה בגלריה
ד"ר אילן טל
ד"ר אילן טל
ד"ר אילן טל

"המרכיב השני הוא הימנעות ספציפית מדברים שמזכירים לך את האירוע. דוגמה לכך יכולה להיות הימנעות של אדם שעבר תאונת דרכים לעבור באותו מקום בו קרתה התאונה. המרכיב השלישי הוא עוררות, כלומר תסמינים המתבטאים באי שקט גופני או נפשי, בין אם מדובר בהתקפי חרדה, התפרצויות זעם, רגישות לרעש ועוד. בשנים האחרונות נוסף לאבחנה בפוסט טראומה גם מצב רוח ירוד. היום נוטים לחשוב שגם היא חלק מתמונת הפוסט טראומה."
ואם אני סובל רק מאחד או שניים מהתסמינים האלו?
"אז לא תיחשב לפוסט טראומתי. האבחנה בפוסט טראומה צריכה לכלול את כל התסמינים אותם מניתי."
מדוע אנחנו שומעים על פוסט טראומה בעיקר בהקשר לשירות הצבאי?
"כיוון שהקריטריון הראשון המוביל אדם למצב של פוסט טראומה הוא שהאירוע מחולל ההפרעה נתפס בעיניו כמאיים חיים וזה קורה באמת הרבה בצבא כי שם יש הרבה אירועים מאיימי חיים. לדברים יש גם אחיזה היסטורית שכן בעבר רוב הפוסט טראומתיים אכן הגיעו מהמישור הצבאי, ובעיקר הדברים אמורים בחו"ל בחיילים שלחמו במלחמות העולם הראשונה והשנייה, ואצלנו בכאלו שהשתתפו במלחמות הגדולות שישראל חוותה מאז הקמתה.
"עם השנים זה הולך ומשתנה ואנחנו רואים יותר פוסט טראומתיים כתוצאה מתאונות דרכים או תאונות עבודה בהם אנשים חששו לגופם ונפשם. במאמר מוסגר אני יכול לציין שיש אנשים שמפתחים פוסט טראומה גם מסיטואציות שהן לא בהכרח מאיימות חיים."
5 צפייה בגלריה
כאב ראש
כאב ראש
מפתחים פוסט טראומה גם מסיטואציות שהן לא בהכרח מאיימות חיים
(צילום: Shutterstock)

כמו למשל?
"הייתה לי לפני שנים מטופלת שחוותה פוסט טראומה לאחר שהיא נחשפה לקרוב משפחה שלה שנפטר, עטוף בסדין בצאתו מבית החולים לכיוון חדר המתים.
"בארה"ב, למשל, אנחנו יודעים על מקרים בהם אנשים שצפו בטלוויזיה שוב ושוב במשך שעות רבות ורצופות באסון קריסת מגדלי התאומים ב- 11 בספטמבר 2001, פיתחו פוסט טראומה כאילו הם היו פיזית באירוע למרות שהם היו תושבי מדינות אחרות ומרוחקות מניו יורק."
זה בעצם מעלה את השאלה האם הפוסט טראומה חייבת להיות אירוע מאיים חיים בצורה ממשית או רק להיתפס ככזו בראשו של האדם?
"זו אכן שאלה מהותית והיא משליכה על שאלות ביטוחיות או טיפוליות. יש ויכוח מאוד גדול בקהילה הרפואית עד כמה האירוע צריך להיות אובייקטיבי או סובייקטיבי."
אם בעבר הטיפולים בפוסט טראומה היו בעיקר תרופתיים הרי שבשנים האחרונות הטיפולים הקוגניטיביים וההתנהגותיים הולכים ותופסים את הבכורה בהתמודדות עם ההפרעה "עם הזמן התפתחו טיפולים מאוד ייעודיים לפוסט טראומה שעובדים על שחזור האירוע, עיבודו מחדש וההתרגלות אליו", מציין ד"ר טל. "זה טיפול לא קל שדורש מאמץ מצד המטופל ומכאן גם הקושי לבצע אותו. לצד זאת ישנם גם טיפולים תרופתיים קלאסיים יותר שניתן לחלק אותם לנוגדי דיכאון וחרדה עם תרופות וגם קנאביס רפואי."
"החיסרון בתרופות, כמו בכל תרופה שלוקחים בצורה קבועה ורציפה, היא פיתוח תלות ואז המטופל יכול להיות תקוע גם עם פוסט טראומה וגם עם התמכרות לתרופות.
5 צפייה בגלריה
תמונת חרדה חברתית
תמונת חרדה חברתית
(צילום: Shutterstock)
"ראוי לציין שיש עבודות שמראות שקנאביס רפואי יעיל מתרופות אחרות במקרים של פוסט טראומה ולכן אני נוטה להאמין שעם השנים והאפשרות לבודד את החומרים היעילים של הקנאביס, נוכל להגיע למצב בו הקנאביס לא יגרום לתלות כלשהיא אצל המטופל, וזו תהיה כמובן תרופה אופטימאלית. באופן כללי אנחנו מנסים לא להסתמך רק על טיפול כימי או צמחי ולשלב גם ממד פסיכולוגי טיפולי."
לאמור פרידמן מחזק את הדברים כששיתף בכתבה הקודמת, על היכולת לשמור על איזון במהלך היום, לפעול תוך מסוגלות לנהל את הוויסות הרגשי, ופחות להתמקד ברעשים מהסערה הפנימית, כפי שהגדיר זאת.
בנוגע להגדרתה הקלינית של הפוסט טראומה מעיד ד"ר טל כי מדובר בשאלה מורכבת כאשר בספרות הרפואית המקצועית המונח המקובל הוא הפרעה נפשית. "בסופו של דבר זה רק עניין של מינוח", הוא טוען. "הרי אם אתה סובל ממיגרנות אתה סובל ממחלה? יש שיגדירו זאת כך ויש שיגדירו אחרת. הבעיה בשימוש במילה מחלה היא תפיסתה הסטיגמטית, כי אם הלוקה בהפרעה הזו ייקרא חולה נפש הרי שתהיה לו סטיגמה של משוגע. מכיוון שמדובר על סטיגמה מאוד שלילית אני מעדיף לקרוא לפוסט טראומה כהפרעה."
מהו חתך הגילים שסובל יותר מפוסט טראומה?
"כעיקרון היא מאפיינת את כל הגילים. הרבה פעמים אירועים טראומתיים בילדות המוקדמת כמו, למשל, פגיעות מיניות, הליכי גירושין קשים של ההורים ואפילו מריבות בין ההורים יכולים ליצור משהו אחר שנקרא פוסט טראומה מורכבת המתבטאת בין היתר ברגרסיה התנהגותי, הסתגרות ושינוי תפקוד בלימודים. כך שניתן לומר שהפוסט טראומה המקובלת עליה דיברנו היא הפרעה שמתעוררת מגיל הנעורים ואילך."
5 צפייה בגלריה
חרדה חברתית
חרדה חברתית
הפרעה שמתעוררת מגיל הנעורים ואילך
(צילום: Shutterstock)
ולבסוף, האם הפוסט טראומה פורשה כך גם בעבר?
"מכיוון שפוסט טראומה היא עניין מאוד סובייקטיבי, הרי שפעם חשבו שאנשים שטוענים שיש להם פוסט טראומה, לא באמת סובלים ממנה ומנסים לרמות את המערכת בשביל לקבל פיצויים, ולכן לא תמיד האמינו להם. כיום התפיסה המקצועית היא שמדובר על הפרעה נפשית אמיתית, בהינתן שמולאו כל התנאים אותם ציינתי."

*תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא/
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות
מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS
פורסם לראשונה: 07:00, 10.02.21