בלי שפעת וצניחה בהדבקות במחלות זיהומיות
(צילום: משי בן עמי)

מגפת הקורונה ממשיכה לגבות קורבנות ומתפשטת במהירות למרות הסגר, אבל יש גם חדשות טובות: עטיית המסכות, הריחוק החברתי והסגרים החלקיים השפיעו לטובה על שאר התחלואה בישראל. נתוני משרד הבריאות מגלים צניחה דרמטית במרבית המחלות המידבקות בישראל, ובהן מחלות ויראליות וחיידקיות שבשנים רגילות גרמו לאלפי מקרי חולי, אשפוזים וגם לתמותה. גם השפעת לא הגיעה החורף למחוזותנו עד כה.
בחודש אפריל החלה חובת עטיית המסכות, עם ההנחיות הקפדניות לריחוק חברתי והקפדה על היגיינה. ההתחלה הייתה צולעת, אולם בתוך כחודש הוטמעו ההנחיות ברוב המגזרים בישראל, בעזרת הסברה ואיום בקנסות שהוטלו על מפירי ההנחיות.
התוצאה אמנם לא באה לידי ביטוי בעצירה של ההדבקות בנגיף הקורונה, בעוד זה מפתח מוטציות מדביקות עוד יותר, אבל לפחות לגבי שאר החיידקים והנגיפים – ההנחיות עשו את העבודה: נתוני המחלקה האפידמיולוגית של משרד הבריאות מצביעים על צניחה דרמטית ברוב ההדבקות בישראל.
בנוסף, נרשם שיעור גבוה מאוד של מתחסני שפעת השנה, לצד נהירה בחודשים האחרונים לחיסונים גם עבור מבוגרים, ובמיוחד בחיסונים החדשים נגד החיידקים פנאומוקוק - הגורם לדלקות ריאה ודם קשות, ומנינגוקוק - הגורם לדלקות קרום המוח.

כמעט ללא חצבת ואפס מקרי שפעת

אחת הירידות הבולטות ביותר נרשמה במקרי החצבת: מ-1,427 מקרים במהלך שנת 2019 ל-11 מקרים בשנה שאחריה. הסיבה לכך היא לא רק ההקפדה על ההיגיינה ועטיית המסכות, אלא גם מבצע החיסונים הנרחב אשתקד.
ירידה משמעותית של כ-60% נרשמה גם במקרי מחלת הלישמניה המועברת על ידי זבוב החול. מחלה זו התפשטה בשנים האחרונות בישראל, עם דיווחים רבים על תחלואה בקרב מטיילים ונופשים ששהו בצימרים באזורי הדבקה נרחבים – מה שלא התאפשר בשל הסגרים השנה.
דוגמה נוספת להשפעה הניכרת של ההיגיינה ניתן לראות בצניחה הדרמטית במקרי ההדבקה בחיידק הצואתי שיגלה: בשנת 2019 נרשמו 4,329 מקרים, ואילו אשתקד רק 1,659. החיידק רגיש מאוד לחומרי חיטוי, וניתן לייחס את הירידה המשמעותית להקפדה על היגיינת הידיים מאז פרוץ הקורונה.
1 צפייה בגלריה
חיסוני השפעת
חיסוני השפעת
כרבע מהישראלים התחסנו השנה לשפעת
(צילום: גיל יוחנן )
ואולי הצניחה המשמעותית ביותר שחווינו עד כה היא במקרי השפעת: מדי שנה גובה המחלה עשרות קורבנות ומחייבת אלפי אשפוזים – רבים מהם ביחידות לטיפול נמרץ. בשל הקורונה וההנחיות - עד כה לא אותרו מקרי תחלואה בנגיפי השפעת בישראל. הנגיף מידבק דרך רסיסי רוק ונזלת בדומה לנגיף הקורונה, אך לא באותה מהירות ובאותם היקפים. ירידה זו מיוחסת לא רק לעטיית המסכות, אלא גם לשיא של שנים בשיעור המתחסנים: כרבע מהישראלים התחסנו השנה לשפעת, מתוך החשש שהביעו מערכות הבריאות בעולם מפנדמיה כפולה וקטלנית של קורונה ושפעת גם יחד.
"מגפת הקורונה אמנם הביאה למשבר בריאותי וכלכלי קשה אך בה בעת הבהירה את חשיבות הרפואה המונעת", מסביר ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות מביה"ח איכילוב, "את הירידה בחלק מהמחלות החיידקיות והנגיפיות שרואים בשנה החולפת, ניתן לייחס בין היתר לסגרים, לריחוק החברתי ולעטיית המסכות שמפחיתים את ההדבקות, אבל גם לעלייה בהתחסנות של האוכלוסייה. זו ההזדמנות לקרוא לכולם להקפיד על החיסונים, לא רק אלה של הקורונה שחשובים ביותר כדי שנצלח את המגפה העולמית, אלא לכלל החיסונים המומלצים לתינוקות ילדים ומבוגרים".
מה תוכלו לעשות כדי להימנע לא רק מהקורונה אלא גם משאר המחלות המידבקות? 1. המשיכו להקפיד על עטיית מסכות, חיטוי ושטיפת ידיים והימנעות מהתקהלות.
2. הקפידו על קבלת כל החיסונים במועד: העולם הבין כעת את חשיבות החיסונים, וזה הזמן לוודא שאתם וילדכם - וגם ההורים המבוגרים, מקבלים את כל החיסונים הנדרשים.
3. אם אתם חשים תסמינים המחשידים לקורונה, אל תסכנו את עצמכם ואת הסובבים אתכם: גשו להיבדק, כנסו לבידוד ודווחו לרופא המטפל להמשך הנחיות.