(צילום: אבי חי)

מה עלה בגורלה של הרפואה המשלימה בזמן הסגר? המטפלת ברפואה סינית לרה יוליוס נתקלה בתשובות סותרות, אחרי שנאלצה לסגור את הקליניקה הפרטית שלה למרות שבקופות החולים נשארים שירותים שכאלה פתוחים.
"קיבלתי הנחיה חד משמעית לא לקבל אנשים בתקופת הסגר. אבל בקופות החולים כן מתאפשר טיפול כזה, אז מאוד חשוב היה לי להביא את הסוגייה הזו לסגר היום ולשאול למה? איך זה יכול להיות שבן אדם כמוני שעושה בדיוק את אותו הדבר בקליניקה פרטית כבר 23 שנה, לא יכול לעבוד?", סיפרה בריאיון באולפן ynet.
אחרי פנייה של ynet לאחת מקופות החולים ולמשרד הבריאות לתגובה בנושא, נתקבלו תגובות סותרות. ממשרד הבריאות נמסר כי "רפואה משלימה אסורה בכלל, לא בקליניקות הפרטיות ולא במרפאות הציבוריות", ותגובתה של קופת החולים הייתה כי "מרפאות הרפואה המשלימה פועלות כחלק מהמרפאות הרגילות".
"אני עצמאית, משלמת מיסים, ומטפלת 23 שנים. אני חיונית ללא ספק", אמרה יוליוס. "הרפואה הסינית מאוד חיונית בתקופה הזאת. אנשים נתמכים ברפואה בסינית וזקוקים לה לתחזוק המערכת החיסונית. מעבר לזה, אין שום היגיון בכך שבקופות החולים מאפשרים זאת ובקליניקות פרטיות לא.
2 צפייה בגלריה
רפואה סינית
רפואה סינית
"הרפואה הסינית מאוד חיונית בתקופה הזאת"
(ShutterStock)
"אני גרושה ומכלכלת לבד שלוש בנות, היו לי אפס הכנסות לשלושה חודשים. אחרי הסגר הראשון מצאתי את עצמי בגיל 53, אחרי 23 שנים של עסק עצמאי כשאני צריכה להתחיל מחדש ולהחיות מחדש את העסק שלי. עכשיו בסגר הנוסף אני חוזרת לנקודת ההתחלה".

סין: גיוס של רפואה מסורתית למלחמה בקורונה

בחודש יולי פורסם ב-ynet טור שכתבה ד"ר ג'יה צ'אן, מומחית ברפואה סינית בישראל וחברה בפורום הבינלאומי של רופאים ומומחים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית. בטור זה פירטה ד"ר צ'אן את הדרכים בהן רתמה ממשלת סין את הרפואה הסינית המסורתית למלחמה בנגיף הקורונה ואף הסבירה כי למעלה מ-90% מחולי הקורונה המאומתים ברחבי סין טופלו גם באמצעותה.
היא כתבה כי הרפואה הסינית המסורתית הוכיחה עצמה לאורך ההיסטוריה כיעילה ואפקטיבית בהתמודדות עם מחלות מידבקות. וכי בשנים האחרונות, נוכח התפרצויות תכופות של מחלות נשימה ויראליות, הטיפול של הרפואה הסינית המסורתית ב-SARS ובנגיף שפעת A מתת-זן H1N1, הניב תוצאות חיוביות משמעותיות.
ד"ר צ'אן מסבירה כי הטיפול של הרפואה הסינית בנגיף הקורונה שואב במידה רבה את השראתו מהטיפול ב-SARS בשנת 2003. התהליך הפתולוגי של שתי המחלות דומה בעיקרו, ומעניין אף יותר שתכשירים על בסיס צמחי-מרפא, שבהם השתמשו נגד נגיף ה-SARS, ממשיכים להוכיח את יעילותם גם נגד נגיף הקורונה.
2 צפייה בגלריה
רפואה סינית דיקור סיני
רפואה סינית דיקור סיני
סין: 90% מחולי הקורונה טופלו גם ברפואה סינית
(ShutterStock)
יותר מ-4,900 אנשי רפואה סינית מסורתית הגיעו מרחבי סין למחוז חוביי, מוקד התפרצות הנגיף, כדי לסייע במלחמה בנגיף. ביניהם שלושה אנשי אקדמיה ומאות מומחים שהיוו כ-13% מסך כל הצוותים הרפואיים שהגיעו כדי לסייע. תרופות סיניות ותרכובות צמחיות המוגנות בפטנט, נכללו במהדורה החמישית, השישית והשביעית של התוכנית הלאומית לאבחון ולטיפול בנגיף הקורונה, היא מסבירה.
74,187 חולי קורונה בסך הכל, או 91.5% מסך כל המקרים המאומתים ברחבי סין, טופלו על ידי הרפואה הסינית המסורתית. מתוכם 61,449 היו מחוביי והיוו 90.6% מהמקרים המאומתים במחוז מוקד ההתפרצות. מתצפיות קליניות עולה כי שיעור האפקטיביות הכולל של הטיפול ברפואה סינית מסורתית הגיע ליותר מ-90%. הרפואה הסינית המסורתית הוכיחה עצמה כיעילה בהקלת התסמינים, מניעת החמרה של מקרים קלים ושכיחים, שיפור שיעור ההחלמה, הפחתת שיעור התמותה וזירוז ההחלמה בקרב חולים במהלך תהליך השיקום.