חולי קורונה ללא תסמינים - מידבקים: אחרי הצהרת ארגון הבריאות העולמי אתמול (ב') בדבר היכולת ה"נדירה" להידבק מחולי קורונה א-סימפטומטיים, חוזר בו הארגון וטוען היום במסיבת עיתונאים כי הדברים לא הובנו כהלכה, וכי ההדבקה אפשרית ועלולה להוות, על פי מודלים שונים, גם עשרות אחוזים מכלל מקרי ההדבקה.
לדברי הארגון, על פי מידע שנאסף ממדינות ברחבי העולם, כ-16% מהאוכלוסייה הם א-סימפטומטיים ועלולים להדביק בנגיף. בנוסף מציינים חלק מהמודלים כי עד 40% משיעור ההדבקה בקורונה עשויים להגיע מא-סימפטומטיים. בארגון קוראים להמשיך בסגרים ובמדיניות הריחוק החברתי.
חולה א-סימפטומטי הוא אדם שנדבק בנגיף הקורונה אך לא פיתח את תסמיני המחלה. אדם כזה יהיה "חיובי" בבדיקת ה-PCR, הבודקת את נוכחות הנגיף בלוע ובאף. חולה סימפטומטי הוא מי שפיתח את אחד או יותר מתסמיני המחלה האופייניים, ובהם חום, שיעול, קוצר נשימה, צמרמורת, כאבי גרון ואובדן חוש טעם וריח.
בארגון הסבירו כי בעוד חולים סימפטומטיים עלולים להעביר את המחלה בשיעול ובעיטוש, א-סימפטומטיים עשויים להדביק על ידי הוצאת אוויר בלחץ, בשירה, צעקות, נשיפה ואפילו התנשמות במכון כושר. כך למשל, היו דיווחים על הדבקות בעת הפגנות בהן נשאי קורונה צעקו, במכוני כושר, בפאבים ובמועדוני קריוקי.
בינתיים קצב התפשטות מגפת הקורונה ממשיך להוות מקור לדאגה בעולם ובישראל. מוקדם יותר היום אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין, בעת סיור בבית החולים סורוקה, כי הנגיף מתפשט בישראל במהירות: "אנחנו מתקדמים בקצב טיסה ליותר מ-200 חולים ביממה. אחרי שהיינו ברגיעה מסויימת, הזלזול בהנחיות הביא לעלייה הזאת".
1 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בסיור בבית חולים סורוקה
יולי אדלשטיין בסיור בבית חולים סורוקה
יולי אדלשטיין בסיור בבית חולים סורוקה
(צילום: הרצל יוסף)
"הקורונה לא תעזוב אותנו", הוסיף אדלשטיין, "הדרך האפקטיבית ביותר לטפל בנגיף בלי להזיק לכלכלה היא אכיפה קפדנית. מי שהולך בלי מסיכה כמוהו כמי שנוסע במהירות של 160 קמ"ש. בכל שנת 2019 נהרגו 349 איש מתאונות דרכים. בשלושת החודשים האחרונים נהרגו 298 אנשים מהקורונה ולמעלה מ-18,000 חלו. שכל אחד יעשה את המכפלות. רק כאשר זו תהיה ההתייחסות נוכל להחליש דרמטית את הקורונה".
אדלשטיין התייחס גם להגדלת מספר הבדיקות בישראל ואמר: "מלבד האכיפה, צריך להגדיל באופן משמעותי את הבדיקות. אנחנו עושים זאת, ובימים האחרונים עברנו את 16,000 בדיקות ביממה. היעד שלנו הוא לעבור את 30,000 בדיקות ביום. אנחנו במגעים עם האוצר להוספת 200 תקנים נוספים למעבדות כדי שעובדי המעבדות לא יקרסו ויוכלו להניב את המרב".