פיתוח חדש עשוי לחולל מהפכה בתסמונת המסוכנת הגורמת למאות עצירות נשימה בשינה: מינהל המזון והתרופות האמריקני אישר לשימוש מתקן חשמלי המאמן את שריר הלשון ובכך אמור לאפשר את מעבר האוויר התקין.
צפו: מה קורה בזמן דום נשימה בשינה
דום נשימה חסימתי בשינה, ובשמו הרפואי OSA, משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הוא לא רק פוגע באיכות השינה תוך שהוא גורם למאות או אפילו אלפי הפסקות נשימה בשינה במהלך הלילה, הוא גם מגביר משמעותית את הסיכון לתמותה.
מדובר בהפרעה בה שרירי הגרון אינם מצליחים לשמור על דרכי הנשימה פתוחות במהלך השינה. הדבר מביא להפרעות חוזרות ונשנות בנשימה, יחד עם תסמינים כמו נחירות רמות, פגיעה באיכות השינה, עייפות במהלך היום, וגם סיכון מוגבר לעליית לחץ דם ותמותה.
התופעה נפוצה מאוד, ועל פי ההערכות בארה"ב בלבד ישנם לפחות 25 מיליון אמריקנים הסובלים ממנה. גם בארץ, מדובר בשכיחות גבוהה של הבעיה, אף שרבים מהסובלים ממנה אינם מאובחנים ואינם מטופלים.
קראו עוד:
כיום ישנן מספר טכנולוגיות שמבטיחות לסייע בטיפול במצב, ובהם מכשיר ה-CPAP הדוחף אוויר בלחץ. אלא שמכשירים אלה מרעישים, מקשים על שינה איכותית ורציפה ורבים מתקשים להתמיד בטיפול בהם.
1 צפייה בגלריה
דום נשימה הפרעת שינה
דום נשימה הפרעת שינה
פוגע באיכות השינה ועלול לגרום לתמותה. דום נשימה בשינה
(ShutterStock)
כעת אישר ה-FDA במסלול מהיר את המכשיר הראשון שמאמן את השרירים בלשון וסביבה להתחזק, ובכך להפחית את הנחירות והפסקות הנשימה ובכך להקל על התסמונת.
חברת Signifier Medical Technologies, פיתחה את מכשיר ה- eXciteOSA שזמין כעת בארה"ב. למכשיר ארבע אלקטרודות הממוקמות סביב הלשון ומעבירות גירוי חשמלי לאזור השרירים התחתונים. אלה מונעים בסופו של דבר את חסימת דרכי האוויר ומאפשרים תנועה חופשית של האוויר לריאות ומחוצה להן.
הטיפול אורך עשרים דקות ביום למשך שישה שבועות, לאחר מכן מתבצע טיפול שבועי. הטיפולים מתבצעים בבית או בכל מקום בו המטופל חפץ בו.
הטכנולוגיה החדשה לא מיועדת לכולם והיא אסורה למשל לבעלי קוצבי לב, שתלים בשיניים, או לאלה הסובלים מחסימה חמורה מאוד של דרכי נשימה.
בניסוי שערכה החברה והציגה ל-FDA היו כמה תוצאות מרשימות: המחקר שכלל 115 חולים הסובלים מדום נשימה בשינה ונחירות, השתמשו המטופלים במכשיר פעם ביום במשך 20 דקות למשך 6 שבועות. אחר כך הפסיקו את הטיפול למשך שבועיים, ואז נבדקו מחדש.
מתוך 115 החולים, 87 חוו צמצום עוצמת הנחירות בשיעור של יותר מ-20 אחוזים. מתוך קבוצת 48 נבדקים הסובלים מנחירות ומתסמונת דום הנשימה במצב קל, עוצמת הנחירות ירדה ב-48% בקרב 41 מתוך הנבדקים. תופעות הלוואי השכיחות שנצפו כללו ריור, אי נוחות בלשון או בשיניים, עקצוץ בלשון, טעם מתחתי או לסת הדוקה מדי.
את המכשיר בשלב זה ניתן יהיה להשיג בארה"ב בלבד.