(צילום: ירון ברנר)

מצבו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שחלה בקורונה, ממשיך להשתפר, לפחות על-פי רופאיו. הצוות הרפואי המטפל בנשיא עדכן אתמול (א') כי הוא עשוי להשתחרר בקרוב מבית החולים בו אושפז ולשוב לבית הלבן. הוא אף עזב לזמן קצר את בית החולים הצבאי וולטר ריד כדי לברך תומכים שהתאספו מחוצה לו.
עם זאת, עד כה קיבל תוספת חמצן עקב דה-סטורציה, במסגרתה כמות החמצן בדמו ירדה אל מתחת ל-94%, שגרמה לרופאיו לטפל בו בתרופה הסטרואידלית דקסמתזון. על הטיפול בתרופה זו התעקשה כבר בחודש אפריל, ד"ר מיכל דקל, רופאה בכירה למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב, ונתנה אותו לחולי הקורונה המאושפזים במחלקתה. זהו סטרואיד שלרוב ניתן לטיפול בדלקות בגוף, אלרגיות, בעיות עור ומחלות נוספות. השימוש בה הוכח במחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד ככזה המצליח להפחית בשליש את שיעורי התמותה מנגיף הקורונה.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
יצא מבית החולים לברך את תומכיו: דונלד טראמפ
( צילום:AFP)
"השימוש בתרופה הזו נולד לא רק בזכותי, אלא בזכות כל האנשים שטיפלו במחלה החדשה הזו", מספר ד"ר דקל באולפו ynet. "למדנו למעשה שהתמודדות עם מחלות שמכבות דלקת, יעילה בחולי קורונה. זאת משום שבשלבים הראשונים של המחלה נוצרת דלקת בכלי הדם הקטנים שבעצם גורמת לתגובה סוערת יותר בה הגוף תוקף את עצמו".
בחודש אפריל, שם החל השימוש בתרופה בבית החולים איכילוב, הייתה ד"ר דקל בעמדת מיעוט כשהציעה להשתמש בה. "עיקר הטיפול הרפואי ככלל אמור להיות מבוסס על עובדות ומחקרים. אבל ברגע שמטפלים במחלה שאין עליה שום מידע, צריך לעשות סוויץ' בראש ולעבור לטיפול לפי עקרונות שמכירים ממחלות אחרות. מדובר באיזושהי תמורה בתפיסה הרפואית הכללית. היינו צריכים לסמוך על ההיגיון שלנו".
2 צפייה בגלריה
התרופה דקסמתזון
התרופה דקסמתזון
התרופה דקסמתזון: הצליחה להפחית בשליש מקרי מוות בחולי קורונה קשים
(יח"צ)
לדבריה של ד"ר דקל, השימוש בתרופה דקסמתזון לטיפול בטראמפ מעידה בהכרח על שלב מחלה מתקדם למדי. "כאשר קיימת ירידת חימצון כמו אצל טראמפ, החולה נמצא כבר בשלב השני למחלה. בשלב הראשון קיימת מתרחשת מחלה ויראלית שכוללת הרגשה לא טובה, שיעול וחום, אבל בשלב השני כבר מתחילה להיכנס לפעולה אותה סערת ציטוקנים. אם לא תוקפים את השלב הזה כמו שצריך יכולה להיות הידרדרות לקריסה.
"אני מניחה שהרופאים של טראמפ הם מהטובים בעולם, והם קראו את כל המחקרים והמידע. בטיפול בחולי קורונה חשוב מאוד להבין את השלב שנמצא בו החולה, כדי לתת את הטיפול המתאים. נראה שטראמפ בעצמו לא יודע את השלבים של המחלה, אבל דבר שמאוד אופייני זה להרגיש טוב זמן קצר לפני הקריסה".
לדברי רופאיו של טראמפ, מאז יום שישי הנשיא אינו סובל מחום, והסימנים החיוניים שלו יציבים כעת. שיעור ריווי החמצן בדמו הוא 98% – שיעור תקין. לדבריהם טראמפ השלים את קבלתה של מנה שנייה גם של התרופה האנטי-ויראלית "רמדסיביר", והכבד והכליות שלו מתפקדים היטב.