(צילום: אבי חי)
בסיביר טוענים שאלכסיי נבלני חווה הפרעה בחילוף החומרים כתוצאה מתת סוכר בדם - ובגרמניה טוענים - הוא הורעל: אחרי שהתמוטט בשבוע שעבר במהלך טיסה מסיביר למוסקבה, טענו אנשיו של פעיל האופוזיציה הרוסי ויריבו המר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אלכסיי נבלני, כי הורעל, ככל הנראה באמצעות החדרת רעל לתה ששתה בבית קפה בשדה התעופה לפני ההמראה.
בבית החולים הרוסי בו אושפז, טען הצוות הרפואי כי אין אינדיקציה לכך שנבלני הורעל, וכי הוא סובל מהפרעה בחילוף החומרים שנגרמה כתוצאה מרמה נמוכה של סוכר בדם. אחרי שלל קריאות מהעולם, הועבר נבלני לטיפול בבית חולים בברלין, שם, אחרי בדיקה יסודית, הודיעו הרופאים כי ממצאיו הקליניים מצביעים על הרעלה באמצעות חומר המשתייך לקבוצת החומרים הפעילים cholinesterase inhibitors.
פרופ' איתן פרידמן, מומחה ברפואה פנימית ובגנטיקה רפואית, התראיין באולפן ynet הבוקר (ג'), והסביר כי תת-סוכר בדם ללא מחלת הסוכרת או התערבות חיצונית היא מקרה לא אפשרי. "תת-סוכר בדם הוא מצב שאפשר להגיע אליו, כמעט באופן בלעדי, רק אם מזריקים לך אינסולין או אם אתה חולה סוכרת. הדרך היחידה לאדם בריא שאין לו גידול בלבלב להגיע לתת-סוכר בדם היא באמצעות הזרקה של אינסולין. נקודה".
1 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
אלכסיי נבלני ולדימיר פוטין
ואלכסיי נבלני וולדימיר פוטין
(צילום: רויטרס)
לדבריו של פרופ' פרידמן, תת-סוכר בדם אכן יכול להרוג. "מי שיש לו תת-סוכר בדם ולא מקבל מיד סוכר לווריד או לפה, מגיע להיפוגליקמיה ויכול למות. מצב ממושך של תת-סוכר בדם יכול להוביל לנזק מוחי. אחד הדברים הראשונים שעושים בחדר מיון כשמגיעים במצב של חוסר הכרה, למשל, הוא להזרים סוכר לדם. אם מדובר בהיפוגליקמיה האדם מתעורר מיד".
פרופ' פרידמן מסביר כי הרעלן שנמצא בדמו של נבלני הוא הבסיס לגז העצבים, וברגע שנכנס לדם מביא למצב של שיתוק שרירים, שעשוי לגרום לנזק מוחי בהמשך. "הרעלן נכנס לחלק שבו העצבים משפיעים על השרירים ומתקיים שיתוק שלא מאפשר לנשום. המוח יכול להחזיק מעמד 8 דקות בלי חמצן, וכאן חייבים לתת נוגדן לרעלן".
לפי הדיווחים הגרמניים, נבלני נמצא כעת במצב קשה אך יציב, הוא מחוסר הכרה ומטופל בנוגד הרעלנים אטופן. לא ברור כעת אם יסבול מנזק מוחי ארוך טווח כתוצאה מההרעלה.