נופלים יותר מדי: קרוב לרבע מהישראלים בני ה-65 ומעלה - 23.8% - דיווחו שחוו נפילה ב-2019. כך עולה מנתונים שפרסם משרד הבריאות בעקבות סקר שנערך בקרב יותר מ-3,000 איש. 55.5% מהנופלים חווה נפילה אחת במהלך אותה שנה, ו-21.7% נפלו פעמיים או שלוש.
קראו עוד:
"נפילות הן אחת הבעיות השכיחות בגיל מבוגר ומהוות גורם לתמותה, לירידה תפקודית ולאשפוז במוסדות גריאטריים", נכתב בדוח. "נפילות גם גורמות לזקנים למרבית השברים. הן הסיבה המובילה לתמותה מפגיעות חיצוניות ומהוות גורם סיכון למוגבלות תפקודית ולמיסוד".
3 צפייה בגלריה
נפילות נפילה קשישים זקנים
נפילות נפילה קשישים זקנים
50% מהנופלים פנו לבדיקה, ו-14% אושפזו. אשר לפציעות ולחבלות - 80% מאלו שקיבלו טיפול רפואי לא סבלו מהן, ו-20% סבלו משבר
(צילום: shutterstock)
מהסקר עולה כי נשים נופלות יותר מגברים באופן משמעותי - 29% לעומת 16%, בהתאמה. לא נמצא הבדל משמעותי בשיעור היהודים שנפלו לעומת הערבים. עוד עולה כי מבוגרים רבים מוטרדים מהאפשרות שייפלו: קרוב למחצית מהם חוששים מהתרחיש הזה, ובקרב אלה שכבר נפלו בעבר, כ-70% חוששים מנפילה נוספת.
לחשש הזה יש השלכות על אורח החיים: יותר ממחצית ממשתתפי הסקר דיווחו כי הוא גרם להם לחדול מלבצע פעולות שנהגו לבצע בעבר. 50% מהנופלים פנו לבדיקה רפואית, ו-14% אושפזו. אשר לפציעות ולחבלות - 80% מאלו שקיבלו טיפול רפואי לא סבלו מהן, 20% סבלו משבר, ופחות מאחוז אחד סבלו מדימום תוך גולגולתי.
כמחצית מהנפילות התרחשו בבית הפרטי, והשאר מחוץ לבית. "פיתוח תוכניות הדרכה והתערבות מותאמות לאוכלוסיות שונות עשוי לתרום לצמצום שיעור האנשים הנופלים ולהפחתת הנזק המשני כתוצאה מנפילות", צוין בדוח. מתברר ש-9% בלבד ממשתתפי הסקר דיווחו כי קיבלו הדרכה למניעת נפילה בקופת החולים.

העצמות חלשות יותר

מומחים לאורתופדיה מזהירים מפני ההשלכות של נפילה בקרב מבוגרים, ומצביעים על הפערים הגדולים בין מהלך השיקום וההתאוששות שלהם לבין זה של צעירים. "בדרך כלל קשישים נופלים ממדרגה קטנה או במהלך הלילה, ולרוב מדובר על נפילה מגובה גוף", אומר פרופ' מיכאל דרקסלר, מנהל המחלקה האורתופדית והמערך להחלפות מפרקים באסותא אשדוד. "נפילה גורמת למבוגרים פגיעה קשה יותר מאשר לצעירים, משום שהעצמות והמנגנונים של המבוגרים חלשים יותר. צעירים, לעומתם, קמים וממשיכים ללכת, ואילו אצל מבוגרים זה עלול להוביל לפגיעות ישירות באזורים מסוימים - חבלת ראש או שברים בכף היד או בכתף".
לדבריו, הצוותים הרפואיים בבתי החולים נחשפים לתופעה לעיתים תכופות. "רק היום ביצענו שני ניתוחי שבר צוואר ירך", הוא אומר. "אחד מהם היה לגבר בן 67, עובד, מתפקד היטב, שנפל מכיסא בגובה 60-50 ס"מ ונפגע. לו היה מדובר בבחור בן 20, זה היה מסתיים בחבלות שטחיות לכל היותר. מבוגרים סובלים מהידלדלות מסת העצם, ולכן גם נפילה מגובה נמוך עלולה להיות משמעותית. העצם, שפעם הייתה חזקה, היום נשברת".
"כשמישהו צעיר נופל ושובר עצם, הוא עובר ניתוח וממשיך בחייו, ואילו בגיל מבוגר יכולת השיקום פוחתת בצורה דרמטית", אומר פרופ' דרקסלר. "הליך השיקום גוזל הרבה אנרגיה, שלא תמיד קיימת, והרבה פעמים מתפתחות לאחר הנפילה דמנציה ושכחה"
אצל מבוגרים הנפילה עלולה לסמן את תחילת ההידרדרות. "כשמישהו צעיר נופל ושובר עצם, הוא עובר ניתוח וממשיך בחייו, ואילו בגיל מבוגר יכולת השיקום פוחתת בצורה דרמטית", אומר פרופ' דרקסלר. "הליך השיקום גוזל הרבה אנרגיה, שלא תמיד קיימת, והרבה פעמים מתפתחות לאחר הנפילה דמנציה ושכחה. לוקח למוח כמה ימים לצאת מהמצב של המגננה עד שהוא חוזר לעצמו. מבחינה פיזית, כל טראומה כזאת פוגעת ביכולת השיקום ובחזרה למצב שלפני. לעיתים אחרי שבר צוואר ירך יש צורך בהליכון, ואז מספר היציאות מהבית פוחתות, ולאחר מכן עלול להתחיל הליך הידרדרות מהיר".
הרצל כחלון, 69, נפל במהלך טיול ונפגע קל יחסית. "קפצתי מעל זרימת מים של נחל", הוא מספר. "החלקתי, עשיתי שפגט, נפלתי על עצם הירך ושברתי את מפרק הירך. היו כאבי תופת, אבל אמרו לי שהפגיעה קלה יחסית כי אני עושה ספורט, ואין לי מחלות רקע"
אחת ההמלצות של הרופאים לצמצום נזקי הפגיעה במקרה של נפילה בקרב מבוגרים, היא פעילות ספורטיבית והקפדה על תזונה נכונה. הרצל כחלון, בן 69 מאשדוד, נפל במהלך טיול ב"שביל ישראל" השבוע ונפגע קל יחסית - אולי משום שהוא שוחה ורץ באופן קבוע. "קפצתי מעל זרימת מים של נחל", הוא מספר. "החלקתי, עשיתי שפגט, נפלתי על עצם הירך ושברתי את מפרק הירך. היו כאבי תופת, אבל אמרו לי שהפגיעה קלה יחסית כי אני עושה ספורט, ואין לי מחלות רקע.
"אני לא מרגיש שאני מבוגר, למרות העובדה שאני בן 69. אני יודע שנפילות בגילים הללו מאוד מסוכנות, אבל מי שפעיל מבחינה ספורטיבית עשוי להיפגע פחות. אני אף פעם לא הייתי בבית חולים ואף פעם לא עברתי ניתוח, אבל אני יודע שאחרים בגיל שלי לא מחלימים מנפילות".