בשיתוף סאנופי

כשחושבים על "סרטן עור" האסוציאציה הראשונה שעולה היא – מלנומה. זוהי טעות נפוצה. בישראל בכל שנה מאובחנים כעשרת אלפים בני אדם כחולים בסרטן העור אולם ברוב מוחלט של מהמקרים האבחון הוא של סרטן עור שאינו מלנומה. הגורם העיקרי של הגידולים האלו הוא חשיפה לשמש.
בעוד שסרטן עור מסוג מלנומה נחשב למחלה אגרסיבית שמתפשטת מהר עם שיעורי תמותה גבוהים, סרטן עור שאינו מלנומה מתפתח ברוב המקרים לאט ורק במקרים בהם מתעלמים מסימני האזהרה ולא מגיעים לטיפול, הסרטן עלול להפוך למסוכן וקטלני. לכן, כמו במחלות סרטניות אחרות, לאבחון מוקדם יש חשיבות משמעותית בהשפעה על סיכויי ההחלמה והריפוי. לבדיקה עצמית, ואף לבני המשפחה יש תפקיד חשוב ומשמעותי באיתור נגעים חשודים – בעיקר במקומות שאינם בולטים – על מנת להגיע לטיפול מוקדם.
ישנם שני סוגים נפוצים של סרטן העור: קרצינומה של תאי הקשקש (Carcinoma – SCC Squamous Cell) וקרצינומה של תאי הבסיס (BCC-Basal Cell Carcinoma). בנוסף, קיימים סרטני עור נדירים כגון סרטן עור מסוג תאי מרקל (Merkel Cell Carcinoma). ההבדל בין הגידולים השונים של סרטן העור הוא במקור התאים הסרטניים. בשלבים מוקדמים של "סרטן עור שאינו מלנומה", המחלה לרוב ממוקדת, אך ייתכנו סיבוכים משניים לניתוח, וכן התפשטות לבלוטות לימפה או איברים מרוחקים. לכן זיהוי, אבחון וטיפול מוקדמים עשויים להציל חיים.
לרוב, כשמטופל מאובחן בשלב מוקדם באחד משני סוגי סרטן העור השכיחים – קרצינומה של תאי הבסיס וקרצינומה של תאי הקשקש – ניתן להסתפק בפעולה כירורגית (ניתוח) על מנת שהחולה יבריא. גם לאחר שהמטופל החלים, עליו להגיע לעיתים קרובות לבדיקות ומעקב, מפני ששיעור גבוה של החולים יחוו הופעת נגעים דומים – שעלולים להיות ממאירים – בפרק זמן של חמש שנים.
1 צפייה בגלריה
סרטן עור בגיל מבוגר
סרטן עור בגיל מבוגר
לשמור על המבוגרים מסרטן העור
(צילום: shutterstock)

האוכלוסיות בסיכון לחלות בסרטן העור

ישנן אוכלוסיות בהן קיימים שיעורי תחלואה גבוהים של סרטן העור, בהשוואה לאוכלוסיות אחרות מפני שהן נמצאות תחת חשיפה מוגברת לשמש. חקלאים, נהגי מוניות ומצילים – בעלי תפקידים שבמהלך עבודתם נחשפים לשמש בעוצמה גבוהה – נמצאים בקבוצת סיכון לתחלואה. בנוסף, מחקרים רבים הוכיחו שגם מנורת ה -UV (אולטרה-סגול) המשמשת לייבוש לק ג'ל, עלולה להזיק לעור, ולגרום להופעת קרצינומות. למעשה, כל חשיפה לא מבוקרת לקרינת UV במינונים מצטברים עלולה לגרום להתפתחות של סרטן העור.
לא רק עובדים החשופים לשמש נמצאים בסיכון מוגבר אלא גם בהירי עור ומושתלי איברים. אדם בעל גוון עור בהיר נמצא בסיכון גבוה פי 70 לתחלואה בהשוואה לאדם בעלי גוון עור שחום. לכן על אוכלוסייה זו להתמגן היטב לפני חשיפה לשמש ולהיבדק באופן קבוע על ידי רופא עור. מבין אוכלוסיות בעלות דיכוי מערכת החיסון ומושתלים, מושתלי כליה הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר לתחלואה בסרטן העור שאינו מלנומה.
ישנן מספר דרכים להימנע מחשיפה לקרינת השמש ובכך להפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור. מומלץ בשעות היום לחבוש כובע – בעיקר לאנשים בעלי קרחת חשופה. כמו כן יש חשיבות ללבישת ביגוד עם שרוולים שמגיעים עד למרפק על מנת להגן על האמות. לכלל האוכלוסייה מומלץ להשתמש במקדמי הגנה בעלי מקדם הגנה רחב וגבוה בעת בילוי חוף הים או על שפת הבריכה. לאנשים בעלי גוון עור בהיר וילדים מומלץ להימרח באופן קבוע.
לבני המשפחה יש תפקיד חשוב ומשמעותי. הם יכולים לסייע לאתר אצל ההורים וסבא וסבתא, נגעים חשודים בעיקר באזורים שאינם בולטים כמו למשל הגב, העורף ואפרכסת האוזן – שם הנגע עלול להופיע בצורת 'קוץ' בעל הרגשה מעט דוקרנית. בכל מקרה של פצע שלא מחלים, שינוי של הנגע או שעולות שאלות נוספות או מתעורר חשש שמשהו אינו כשורה יש לפנות לרופא המטפל.
על מנת לזהות התפתחות של נגע בעל פוטנציאל סרטני, חשוב לשים לב לאזורים בגוף שחשופים לשמש לעיתים תכופות, ובמידה ומתפתחים באותם אזורים נגעים חריגים יש לעקוב אחריהם. חשוב לתת את הדעת לשינוי של הנגע – שינוי בצורה, שינוי בצבע, שינוי בגודל, היווצרות פצע או דימום במרכז הנגע. גדילה מהירה של נגע או דימום מהווים 'נורת אזהרה' שמצביעה על צורך בבדיקה דחופה. מרבית מקרי קרצינומה קשקשית וקרצינומת תאי הבסיס הם באזורים החשופים, אליהם אנחנו שמים לב כל הזמן כמו הפנים, האף, גבות הידיים. לכן במקרה ומתפתח נגע חריג באותם מקומות – יש סבירות גבוהה שנבחין בו. אולם, בחלק מהמקרים הנגע יכול להתפתח גם במקומות פחות בולטים בגוף ובאזורים בהם אנחנו לא ממקדים את תשומת הלב שלנו כמו למשל הקרקפת או הגב.
בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בטיפול בסרטן עור שאינו מלנומה. כאמור, במקרים בהם התגלה הנגע בשלב מוקדם טרום סרטני קיימים מגוון טיפולים שחוסכים מהמטופל את הצורך בניתוח. במרבית מקרי סרטן העור ניתן להסתפק בפעולה כירורגית פשוטה אבל, במקרים בהם הנגע הוזנח ולא טופל, אפילו בטרם התפתחו גרורות – הניתוח עלול להיות מורכב ומסובך .
אחת השיטות להסרת גידולי סרטן עוריים מסוג קרצינומת תאי הבסיס נקראת MOHS (מוהס). ניתוח זה הינו משמר רקמה ומתבצע גם במקרים בהם הניתוח סמוך לאיבר חיוני. בשיטה זו מבצעים בדיקה מיקרוסקופית ופיענוח פתולוגי מידי, תוך כדי התהליך הניתוח של כל שולי רקמת הגידול שהוסרה. בשיטה הזו אחוזי הריפוי גבוהים מאוד. אפשרות נוספת היא הקרנה , ואם גם זו אינה יעילה – מפנים את המטופל לטיפול תרופתי.
אחד מטיפולים אלה הוא הטיפול האימונותרפי. בסרטן עור שאינו מלנומה מתפתחות מולקולות PD1 שתפקידן לעכב את הפעילות של מערכת החיסון כנגד הגידול. הטיפולים האימונותרפים שפותחו בשנים האחרונות, מונעים את הפעילות של אותן מולקולות ומסייעים בהחזרה של מערכת החיסון לתפקוד כנגד הגידול. מלבד האימונותרפיה, קיימים גם סוגי טיפולים נוספים –טיפולים ביולוגים ממוקדי מטרה ובסיטואציות מסוימות גם כימותרפיה.
הכותבת הינה מנהלת מחלקת עור במרכז הרפואי רמב"ם וחוקרת בתחום סרטן העור במכון המחקר של רמב״ם CRIR ומרכז הסרטן של הטכניון TICC .
בשיתוף סאנופי

פורסם לראשונה: 09:12, 01.09.20