סיוע חירום לבי"ח הדסה: בהמשך לדיווחים על מצב הגירעון בבית החולים הדסה בירושלים (עין כרם והר הצופים), הגיעו הבוקר (יום ראשון) אל בית החולים משאיות עמוסות בציוד רפואי שתרמו בתי החולים ברזילי ואסף הרופא. זאת לאחר שבשבוע שעבר פנה פרופ׳ רוטשטיין, מנכ״ל הדסה, אל עמיתיו וביקש כי ישתתפו במאמץ הסיוע המיידי והדחוף בהעברת ציוד לבית החולים, עד שהמדינה תעביר תקציבים שיאפשרו לבית החולים לשלם לספקים.
קראו עוד:
הרקע לבקשה החריגה הינו הפסקת אספקת ציוד ותרופות מצד ספקים שהתשלומים אליהם מתעכבים מאז חודש אפריל, ומחסור בחומרי חבישה המשליך ישירות על הפעילות הניתוחית של בית החולים.
מאז תחילת חודש לאפריל הפסיק משרד האוצר להעביר תמיכה לבתי החולים הציבוריים ובראשם הדסה, וכתוצאה מכך נאלצה הדסה לפרוס את תשלומי המס לרשות המיסים ולדחות תשלומים לספקים. יוזכר כי הדסה נמצא בתוכנית התייעלות על רקע טענות מצד המדינה להתנהלות כלכלית לא נכונה לאורך השנים ומשכורות גבוהות ומעל למקובל בקרב בכיריו. בהדסה התריעו כי בהעדר תמיכה מצד בתי חולים באספקת חומרי החבישה, יאזל תוך מספר ימים הציוד הרפואי ובבית החולים לא יוכלו להתבצע ניתוחים.
2 צפייה בגלריה
העברת ציוד רפואי לבית חולים הדסה
העברת ציוד רפואי לבית חולים הדסה
העברת הציוד הרפואי לבית החולים הדסה
(צילום: בי"ח הדסה)
במקביל, הגיש בשבוע שעבר בית החולים עתירה לבג״ץ, אליה הצטרפו ששת בתי החולים הציבוריים הנוספים בישראל, ובה נדרש שהמדינה לא תחייב את בתי החולים למכור שירותי בריאות במחירי הפסד, כשזו העלות אותה קבעו משרדי הבריאות והאוצר בעצמם. בעתירה הם טענו כי הם מופלים לרעה במשך שנים מבחינה תקציבית לעומת בתי החולים הממשלתיים ובתי החולים של הכללית, שלהם יש ביטחונות לשיפוי ותקצוב על ידי המדינה, מעבר לתשלום קופות החולים עבור שירותיהם.

בג"צ: איתות ברור למדינה

ביום רביעי האחרון פרסם בג"צ החלטה ראשונית בעתירה ובה הוא לא קיבל את עמדת המדינה ולא דחה על הסף את העתירה. יתרה מכך, בג"צ קבע סד זמנים קשוח על פיו המדינה תעדכן עד ל-1 בספטמבר מנגנון ההתחשבנות העתידי אותו היא רוצה לעגן לשנת 2021. בנוסף, בג"צ הורה לצרף את כל השחקנים ממשק הבריאות הציבורי לעתירה, דהיינו, גם את כל קופות החולים, במטרה להבין לעומק את בעייתיות המצב. בג"צ גם דרש לקבל נתונים פיננסיים מהדסה לשנים 2020-2021 ובין היתר נתונים בנוגע לגירעון הנובע מהגירעון המבני הקיים במערכת הבריאות כיום.
פרופ' רוטשטיין: "כולי תקווה כי המדינה תקבל החלטה מהירה באשר לתמיכה התקציבית שאנו ממתינים לה זמן ממושך. הפתרון של סיוע מעמיתיי, מנהלי בתי החולים בישראל, אינו יכול להחזיק תפעול של בית חולים לתקופה ארוכה״
מכיוון שעד ל-5 באוגוסט אמורה להתקבל החלטת מדינה לגבי חוק ההסדרים והתקציבים – משמעות ההחלטה היא שבג"צ מאותת למדינה איתות חד וברור, כי עליה לקחת לתשומת ליבה את נושא בתי החולים הציבוריים ה"יתומים", וליישם פתרון בחוק ההסדרים. זאת ועוד, האוצר חייב להמשיך ולהזרים מקדמות לבתי החולים הציבורים, על מנת ש"התרופה מצילת החיים" תגיע אליהם בעודם בחיים.
2 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה עין כרם
בית חולים הדסה עין כרם
מופלים לרעה במשך שנים מבחינה תקציבית. הדסה עין כרם
(צילום: אוהד צויגנברג)
״מבצע הסיוע של בתי החולים להדסה יצא לדרך", אמר פרופ׳ רוטשטיין לאחר קבלת הציוד מבתי החולים. "העברת הציוד והחומרים מבתי החולים הממשלתיים להדסה הינה בבחינת הצלה של ממש ותוכל לסייע לנו להמשיך ולהפעיל את כלל השירותים עבור המטופלים שלנו. כולי תקווה כי המדינה תקבל החלטה מהירה באשר לתמיכה התקציבית שאנו ממתינים לה זמן ממושך. הפתרון של סיוע מעמיתיי, מנהלי בתי החולים בישראל, אינו יכול להחזיק תפעול של בית חולים לתקופה ארוכה״.