סדרת מחקרים מהשנה האחרונה ממחישה באופן בולט את שינוי התדמית שעוברת היוגה בשנים האחרונות – מענף ספורט שנתפס כ"רוחניקי" ומשך במיוחד קהל נשי, לתרגול תומך שמצליח לשפר את ביצועיהם של ספורטאים כמעט בכל ענף.
מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Science in Sport and Exercise ובחן ביצועים של ספורטאים מקצועיים בענפים תחרותיים, כמו גם חרדת ביצוע ואיכות חיים, מצא כי ספורטאים מקצועיים שתרגלו יוגה הציגו שיפור של 7.9 אחוזים בביצועי ענפי הספורט שלהם, כמו גם שיפור משמעותי של 65 אחוז בחרדת הביצוע שחוו לפני תחרויות ואירועי ספורט מתוקשרים.
קראו עוד:
מחקר נוסף, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Journal of Dance Medicine & Science, בחן ביצועים של רקדניות מקצועיות ששילבו אימוני יוגה במשך ארבעה-שישה שבועות לצד אימוני הריקוד השגרתיים. התוצאות חשפו שיפור מובהק של הכוח בגפיים התחתונות וסיבולת שרירים גבוהה יותר, כמו גם סיבולת לב משופרת, לעומת קבוצת הביקורת שהמשיכה רק באימוני ריקוד.
לשני אלו מצטרף מחקר שלישי שפורסם בשבוע האחרון בכתב העת Journal of Bodywork and Movement Therapies, ומצביע על כך ששחקני קריקט שתרגלו יוגה הראו שיפור מובהק ביציבות, בשרירי הליבה, בגמישות, בטווח התנועה, באיזון ובשיווי משקל דינמי.

השפעה מיטיבה על הגוף, הנפש והכושר

המחקרים האחרונים מצטרפים לעשור של מחקר ענף בתחום ההשפעות החיוביות של היוגה על אספקטים שונים בחיים. מחקרים שבחנו את ההשפעה של תרגול יוגה על תחושת העקה (סטרס) והמדדים הפיזיולוגים המשקפים את מידת העקה הראו באופן עקבי ומובהק שתרגול יוגה מוריד את רמות הקורטיזול (בערב ועם היקיצה), לחץ דם אמבולטורי-סיסטולי וקצב לב במנוחה. תרגולי של יוגה הביא לעלייה בשונות קצב הלב (HRV), הוריד רמת גלוקוז בדם תחת צום, כולסטרול ו- LDL.
בנוסף נמצא שתרגול סדיר של יוגה מסייע להתמודד עם מחלות נוירו-פסיכיטריות בדרגות שונות: מטיב עם הסובלים מדיכאון מתון (ללא שימוש בתרופות פסיכיאטריות), ומשפר את איכות החיים ומידת התפקוד החברתי-תעסוקתי אצל חולי סכיזופרניה (בשילוב עם טיפול תרופתי). בקרב הסובלים מהפרעות קשב וריכוז תרגול יוגה נמצא כמביא לשיפור בינוני עד גבוה במספר מדדים מקובלים להערכת הקשב. בנוסף, יוגה נמצאה כגורם המשפר משמעותית את איכות השינה בקרב הסובלים מבעיות שינה – אחד הסימפטום הנפוצים ביותר במחלות נוירו-פסיכיאטריות ובמצבי עקה.

1 צפייה בגלריה
יוגה
יוגה
"רבים לא יודעים גם שיוגה מצוינת לשיפור סיבולת לב-ריאה בכל הפעילויות האירוביות". פסטיבל היוגה במרינה הרצליה
(צילום: יח"צ)
"רבים לא יודעים גם שיוגה מצוינת לשיפור סיבולת לב-ריאה בכל הפעילויות האירוביות", מרחיבה אורית אופיר, מורה ליוגה, פילאטיס, מדיטציה וצ'יקונג. "בתרגילי הפרניאמה אנחנו למעשה מלמדים לשפר יכולות נשימה. משפרים את החמצון, את הטיהור ואת מחזור הדם, כך שתרגילי הנשימה מגדילים יכולות אירוביות ורלוונטיים במיוחד לשחיינים שמציגים יכולות משופרות בשאיפת אוויר והחזקת אוויר בשעת צלילה.
"בנוסף, תרגולי היוגה מגדילים טווחי תנועה – דבר שמסייע מאוד לליבת גוף טובה. כך גם השרשת כף הרגל ודריכה מלאה - שחשובה מאוד בתחומי ריקוד שונים ולאצנים. יוגה מגדילה גמישות ומאריכה שרירים, ומסייעת בכך בכל תחומי הספורט במניעת כאבי שרירים ופציעות ובשיקום מהם".
כמה תרגולים נדרשים על מנת שנרגיש את השפעות היוגה על תחום הספורט המרכזי שלנו?
"על מנת לשלב יוגה כפעילות תומכת מספיק תרגול של פעמיים-שלוש בשבוע וכמו תמיד - התמדה לאורך זמן".
פסטיבל "יוגה על הים", נערך ב-21-20 ביוני במרינה הרצליה ומציע עשרות סדנאות על קו המים המותאמות לנשים, לגברים, לבני ולבנות הגיל השלישי, למתרגלים ותיקים וגם לחדשים, כשהשנה יועברו גם סדנאות מותאמות לבעלי מוגבלויות – הכניסה חופשית