(צילום: ירון ברנר)

"לבדוק את המורים והצוותים זה חובה": כחצי מיליון תלמידי כיתות א'-ד' חזרו הבוקר (א') לבתי הספר, אחרי יותר מחודש וחצי בביתם, ומצטרפים אל מאות אלפי ילדי הגנים שנמצאים במסגרות בשבועיים האחרונים. עם זאת, ולמרות המלצות המומחים, ללא בדיקות קורונה מקיפות.
"לשלוח את כולם לבתי הספר ללא בדיקות זו שגיאה", אומר באולפן ynet פרופ' אבי ריבקינד, כירורג כללי ומומחה לטראומה בבית החולים הדסה. "כל צוותי המורים, העוזרים, השרתים, כולם היו צריכים להיבדק. אנחנו יכולים להכניס את המחלה לבית הספר בלי לדעת. אנחנו יודעים שילדים פחות מדביקים, אבל המבוגרים חייבים להיבדק. גם במקרה של הגימנסיה מי שהדביקו היו המורים. למה לחזור על אותה השגיאה?".
1 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
חזרה ללימודים ללא בדיקות קורונה לצוות: "למה לחזור על אותה שגיאה?"
(צילום: רויטרס)
לדבריו של פרופ' ריבקינד גם את הילדים יש לדגום. "עוד פעם לא נערכנו, ואני חושש מזה. לא צריך לחכות לרגע האחרון. צריך להיכנס לבתי הספר כבר עכשיו ולדגום ילדים ולראות האם הנגיף נמצא שם. לזרוק את כולם פנימה ולחכות לראות מה יקרה זו לא הדרך".
באולפן התראיין גם פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, שהצטרף לדבריו של פרופ' ריבקינד. "בהתמודדות המדינית עם הקורונה אני לא רואה שום מימד של מדינת סטרט-אפ. חקירות אפידמיולוגיות ובדיקות הם דברים שעדיין לא מתבצעים. אנחנו נמצאים במלחמה ולבדוק את הצוותים והמורים זה דבר בסיסי".
כשנשאל פרופ' אדלר אם הוא צופה זינוק בתחלואה בעקבות הכשלים, אמר: "אני מקווה שלא. שני השלבים האחרונים בהתמודדות בקורונה הם, השלב לפני אחרון זה מסגרות הלימודים, האחרון זה סגר. אצלנו זה לא עובד ככה, אצלנו הערכים הפוליטיים יותר חשובים מאחרים. תראי בבריטניה, שם מערכת החינוך ממשיכה לפעול. וככה צריך לפעול – בהיגיון תוך רכישה של אמון הציבור. כל התשובות, גם של חזי לוי וגם של אחרים במערכת, הן לא במקום. הן גם מגבירות את חוסר האמון הציבורי".

חזרתם של תלמידי כיתות א'-ד' לבתי הספר הוא השלב השני ביציאה מסגר הקורונה השני. התלמידים הצעירים בבתי הספר היסודיים ילמדו בקבוצות של 20 ויידרשו לעטות מסכות במשך כל יום הלימודים ולאורך ההפסקות.
בתוך כך, אובחנו אתמול 218 ישראלים כחיוביים לקורונה, מתוך 7,635 בדיקות שבוצעו במהלך השבת. בבתי החולים בארץ מאושפזים 735 חולי קורונה. 404 מהם במצב קשה ו-180 חולים מחוברים למכונות הנשמה. בישראל כיום 10,473 חולים פעילים.