האופטימיות טובה לא רק לנפש, אלא גם לבריאות: כך, לפחות, לדברי חוקרים באוניברסיטה העברית, שמצאו שאנשים שנטו לראות את חצי הכוס המלאה האריכו חיים יותר מהפסימיים. המחקר שלהם עבר ביקורת עמיתים והתפרסם בגיליון האחרון של כתב העת המוביל לגריאטריה, Journals of Gerontology.
קראו עוד:
"מחקר הזקנה הירושלמי" מטעם האוניברסיטה העברית החל ב-1990, עקב אחרי 1,200 תושבי ירושלים ילידי 1920 במשך 31 שנה ובחן מגוון היבטים של הזדקנות, ובהם בריאות, תפקוד, מצב כלכלי, מצב חברתי, פחדים ועוד.
משתתפי המחקר נבחרו במדגם אקראי שייצג את כלל תושבי ירושלים. החוקרים אספו את הנתונים במהלך ראיונות שקיימו איתם בביתם או במוסדות מגוריהם ומבדיקות רפואיות. הנתונים העיקריים שנבדקו היו מצב בריאותי, קוגניציה ומעמד חברתי ותפקודי. האופטימיות עצמה נמדדה באמצעות שאלות הנוגעות לציפיות לעתיד ולחוויות חיוביות. נבדקו גם קשיים כלכליים, מצב משפחתי, מצב חינוכי ופעילויות שונות בחיי היומיום, ובהן פעילות גופנית.
בין השאר, נמצא שגברים אופטימיים באופן משמעותי יותר מנשים: ציון האופטימיות שלהם בגיל 85 היה 8.4 לעומת 7.3 אצל נשים, ו-6.3 אצל גברים לעומת 5.5 אצל נשים בגיל 95
החוקרים - ד"ר יורם מערבי, פרופ' יוחנן שטסמן ופרופ' ג'רמי ג'קובס - השוו בין הנבדקים שגילו אופטימיות לבין אלו שלא, ובדקו מי מכל קבוצה נפטר מוקדם יותר. כשהם בדקו את הקשר בין אופטימיות בגילי 85 ו-90 לבין תמותה, מצאו שהאופטימיות קשורה לתמותה מופחתת גם בגילים מאוחרים.
1 צפייה בגלריה
זיקנה קשישים זקנה זקנים
זיקנה קשישים זקנה זקנים
"האופטימיות איננה בהכרח מאפיין אישיותי מולד, אלא משהו שניתן לפתח. לכן חשוב שנחשוב על דרכים להחדיר אופטימיות באנשים"
(צילום: shutterstock)
התוצאות הראו שבקבוצות הגיל 90-85 ו-95-90 נפטרו 33.2% ו-44.3% (בהתאמה) מהנבדקים, אבל ההישרדות אחרי חמש שנים הייתה גבוהה יותר בקרב האופטימיים בכ-20% בגיל 85 ובכ-25% בגיל 90. נמצא גם שגברים אופטימיים באופן משמעותי יותר מנשים: ציון האופטימיות שלהם בגיל 85 היה 8.4 לעומת 7.3 אצל נשים, ו-6.3 אצל גברים לעומת 5.5 אצל נשים בגיל 95.
"מדובר בנתון מפתיע, שלא היה ידוע עד כה", אומר ראש צוות החוקרים, ד"ר מערבי. "ההסבר המשוער הוא שהאופטימיות משפיעה על מנגנונים גופניים הקשורים לבריאות, כמו שיפור במערכת החיסון, ירידה בגורמי סיכון כמו לחץ דם ומחלות לב, ואולי גם ירידה בהתפתחות של מחלות סרטן".
מחקרים קודמים הוכיחו שניתן לשנות אופטימיות ופסימיות על ידי התערבויות התנהגותיות ופסיכולוגיות. "האופטימיות איננה בהכרח מאפיין אישיותי מולד, אלא משהו שניתן לפתח", אומר ד"ר מערבי. "לכן חשוב שנחשוב על דרכים להחדיר אופטימיות באנשים".