בד בבד עם תחילת החיסונים, המוטציה החדשה של הקורונה מדאיגה את העולם. פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית וראש קבינט המומחים המייעץ לתוכנית 'מגן לישראל' עם 8 עובדות חדשות על המוטציה:
פרופ' גליה רהב מסבירה על המוטציה החדשה. צפו:
(צילום: משי בן עמי)

‏1. המוטציה בלונדון - 60% מכלל הזנים המבודדים

המוטציה בודדה לראשונה ב-20 בספטמבר בבריטניה. לפני שבוע זיהו שהזן הזה הגיע לכדי 60% מהזנים המבודדים בלונדון.
מוטציה = שינוי נקודתי במבנה הגנטי. זן (וריאנט) = גירסה של הנגיף במבנה גנטי נתון.

‏2. הזן החדש כבר פיתח 17 מוטציות

בעוד בקורונה הצפי הוא לצבירה של 1-2 מוטציות בחודש, הזן הזה צבר 17(!) מוטציות. לא ברור איך קרתה הקפיצה הזו. אחת ההשערות היא שהמוטציות אירעו אצל אדם מדוכא חיסונית אשר סבל ממחלה ממושכת במיוחד.

3. המוטציה נצפתה גם בדרום אפריקה

הרושם המתחזק (עדיין לא ודאי או מאומת) להתפשטות מהירה יותר של הזן הזה, עשוי להיות קשור לאחת המוטציות (N501Y) שמשנה את החיבור של הנגיף לרצפטור על התא הנתקף. ‏המקור לנתון הבריטי של התפשטות המהירה ב-70% - לא ברור. ‏ המוטציה הזו גם נצפתה בזנים אחרים שמתפשטים (מהר) במדינות כמו דרום אפריקה.

4. תגובת מערכת החיסון לנגיף עשויה להשתנות

חלק מהמוטציות הנוספות בזן הזה הזה עשויות להיות בעייתיות, ולשנות את תגובת מערכת החיסון לנגיף. ‏אחת המוטציות האחרות עלולה להפריע לאחד הנוגדנים המונוקלונליים בשימוש בעולם. ‏חלק מהמוטציות הללו מוכרות ונצפו גם במדינות אחרות. אבל לא הזן הספציפי הזה על מכלול השינויים שבו.

‏5. חלק מהבדיקות לא זיהו את המוטציה

אחד הדברים שגרמו להתגברות הפתאומית של החשש מהנגיף, הוא ההבנה בימים האחרונים שאחת המוטציות גורמת לכך שחלק מבדיקות ה-PCR - לא מזהות היטב את הזן הזה - ואולי הוא אף יותר נפוץ בבריטניה ממה שחשבו. בישראל הבדיקות כן מזהות את המוטציה.

‏6. צפויים להתגלות מקרים נוספים בעולם

בינתיים זיהו מקרה בודד באיטליה, ומקרה בודד בהולנד. ויגלו עוד - פשוט מעט מאד מדינות מבצעות הערכה מתמדת של המבנה הגנטי של הנגיף כמו בריטניה (שבודקת זאת ל-10% מהזנים המבודדים).

‏7. אין עדות להפרעה בחיסון

אין שום עדות להפרעה ליעילות החיסון נגד הזן הזה, אבל הבדיקות ממשיכות והמידע יצטבר. אין גם עדות לכך שהזן הזה אלים יותר. במחלות ויראליות כמו זו יש להיערך גם ל׳סחף אנטיגני׳ שיחייב עדכון שנתי של החיסון, כמו בחיסוני השפעת. טכנולוגיית החיסון ב-mRNA מקלה מאד על עדכון כזה.

‏8. חשוב לדחות את בוא המוטציה לישראל

בישראל לא גילו עד כה את הזן הזה. אבל יש לזכור שכאן לא מבצעים בדיקות שיטתיות אז אין לשלול זאת בוודאות. ‏מתוך הנחת עבודה שהנגיף עדיין לא הגיע, ושהוא אכן מדבק יותר, יש יתרון ברור בדחייה של התפשטותו בישראל ככל שניתן. וגם דחייה של כמה שבועות היא משמעותית מאד, בפרט בתקופה זו.