(צילום: ירון ברנר)

רוסיה מודיעה: החיסון לקורונה, "ספוטניק 5", הוכח כיעיל ב-92% לנוכח תוצאות הביניים של השלב השלישי. שלב זה, מדווחים ברוסיה, נוסה על יותר מ-16 אלף משתתפים ועל עשרת אלפי בני אדם המוגדרים בסיכון גבוה. זאת לאחר הדיווח של חברת פייזר האמריקנית על יעילות החיסון שלה, שדווח כיעיל ב-90%.
"מדובר בדו"ח ביניים ואין לנו את כל הפרטים לגבי יעילות החיסון", מסביר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון באוניברסיטת בר אילן. "אני לא יודע אם הרוסים יכולים להגיד בוודאות שהם יותר יעילים מהחיסון של פייזר. הם מתייחסים כאן לתוצאות של 16 אלף אנשים. הם נתנו מספר שהם מעריכים לגביו, ואין ספק שהמירוץ לחיסון והשיקולים הכלכליים משחקים פה תפקיד".
1 צפייה בגלריה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
החיסון הרוסי ספוטניק 5: ברוסיה מדווחים כי יעיל ב-92%
(צילום: רויטרס)
עם זאת, מסביר פרופ' כהן כי אין לזלזל בתוצאות אלה. "החיסון הרוסי הוא שילוב של שני וירוסים, אדנו 5 ואדנו 26. מדובר בטכנולוגיה שהיא לגמרי אחרת, שהייתי קורא לה טכנולוגיית הטרמפיסט, בה לוקחים וירוס אחר שנחשב ללא מסוכן - במקרה הזה וירוס האדנו - ומשתילים עליו חלבון מהקורונה. כך לא נדבקים אנשים בקורונה אבל מערכת החיסון עובדת נגד החלבונים האלה. זה מזכיר את מה שהמכון ביולוגי עושה בישראל, רק עם וירוס אחר".
"החיסון הזה לא נופל משום חיסון אחר שנמצא בשלבים האחרונים של הבדיקות. עם זאת, מהצד השני, אין ספק שאם יגיע למדינת ישראל הוא יעבור את כל שלבי הבדיקות כמו כל חיסון אחר. לא הייתי מזלזל בשום חיסון עד שלא יוכח אחרת", הוא מסכם.
בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל בית החולים הדסה כי בכוונתו להגיש את החיסון הרוסי לאישור משרד הבריאות. החיסון GAM-COVID-vac של מכון המחקר "גמלאיה" הרוסי בשיתוף משרד הבריאות וההגנה ברוסיה מבוסס על שיטת "וקטור נגיפי כפול", כלומר נשא העשוי משני חלקיקי נגיף לא מזיקים. תרכיב החיסון נכנס לשלב 3 של הניסויים הקליניים ובכוונת המכון להתחיל בייצור המוני עד סוף 2020.


החיסון הרוסי כונה "ספוטניק 5" על שם מעבורת החלל הסובייטית, כבר ניתן לנבחרים מעולם העסקים והפוליטיקה הרוסית עוד טרם אישורו הרגולטורי. לאחריו, יחוסנו קבוצות בסיכון כמו צוותים רפואיים. בתחילת 2021 מקווים הרוסים לחסן את כלל האוכלוסייה.
בניסויים הפרה קליניים, נמצא שהחיסון לא גרם לתופעות לוואי משמעותיות, ובעלי החיים שהודבקו בקורונה וחוסנו קודם לכן הראו תגובה חיסונית טובה. מכון גמלאיה מכוון לייצור של עד 70 מיליון מנות, עם יכולת לייצור 5-3 מיליון מנות עד סוף השנה, ובהמשך עד 200 מיליון מנות בשנה. בינתיים הניסוי בחיסון לא הסתיים, כך שמשרד הבריאות אינו יכול עדיין לדון באפשרות מתן החיסון הזה בישראל.