בשיתוף פורום Reboot
שישה מתוך עשרה יחלו במהלך חייהם במחלה נוירולוגית כלשהי. שבץ מוח, מחלת אלצהיימר, פרקינסון, טרשת נפוצה, אפילפסיה, מיגרנה, תסמונת טורט ועוד... כולן מחלות מוח. הסטטיסטיקה מפחידה אבל הבשורה הטובה היא שהיא ניתנת לשיפור - אפשר לדחות אצל רבים מאיתנו את תחלואת המוח ואפשר אף למנוע. למעלה מ- 3/4 מהאירועים המוחיים ושליש ממקרי הדמנציה ניתנים למניעה. זה המון.
אני, כרופא, חש תסכול ותחושת החמצה עצומה כשמגיע אלי חולה שבאמצע החיים לקה באירוע מוחי קשה שטלטל את שארית חייו ושל האהובים עליו, כאשר ברור לי שבעזרת כמה צעדים פשוטים האירוע יכול היה להימנע.
חשוב למנוע מחלות מוח כיוון שתחלואה נויורולוגית היא הגורם מספר 1 לנכות ארוכת טווח פיזית- קוגניטיבית. אפילו יותר ממחלות לב, אפילו יותר מסרטן, או מכל קבוצת מחלות אחרת! אין בריאות בלי בריאות המוח שכן מדובר באיבר הכי חשוב ומשפיע על איך נראים החיים שלנו, מי אנחנו ועל הבריאות שלנו.
פעם התייחס המדע אל המוח כאל 'קופסא שחורה'. מסקרנת, די מפחידה ולא מפוענחת. אבל בשנים האחרונות רפואת המוח השתנתה בעקבות ההתפתחויות העצומות בחקר המוח ופריצות דרך טכנולוגיות.
אנחנו חיים בתקופה מרגשת בה רפואת המוח משתנה לנגד עינינו מתחום שהיה אבחוני ומצומצם, לרפואה טיפולית, עתירת טכנולוגיות, שמצליחה למנוע ולדחות נכות ולהציל חיים. בשל היכולת המדהימה הקיימת היום למיפוי המוח, אנחנו יכולים לזהות סימנים שמנבאים מי בסיכון מוגבר לחלות - אפילו שני עשורים לפני שמופיעים הסימפטומים הראשונים!
ממחקר שערכנו עולה כי העלות השנתית של 6 תחלואות המוח העיקריות מבין מאות היא - 16 מיליארד ש"ח. המשמעות היא שאם נצליח לצמצם נכות מתחלואת מוח אפילו רק ב 10%- נחסוך סכום כסף עתק - שווה ערך לכמה שנים טובות של כל תקציב סל התרופות.
אין ספק שכיום רפואת המוח ומערכת העצבים ההיקפית היא האתגר הרפואי המשמעותי ביותר שלנו. אתגר ענק, עם פוטנציאל עצום. אך המדינה מפספסת בגדול בשל היעדר ראייה מערכתית על רפואת המוח. אין תוכניות ואין היערכות. מדובר בפספוס לא רק בהיבטים רפואיים, אלא גם חברתיים וכלכליים.
אז לקובעי המדיניות אני אומר שימו לב למוח. הפסיקו לטמון את הראש בחול. תכננו קדימה ושימו את הבריאות בראש סדר היום.
ולכולנו אני אומר - במספר צעדים פשוטים אפשר לסייע לשמור על מוח בריא. זוהי "תכנית החיסכון" החשובה ביותר שלנו. יותר מכל תכנית בבנק. כולם יכולים להצטרף אליה ובכל גיל, אבל עדיף מוקדם ככל האפשר.
אני מאחל לכולנו מוח בריא בגוף בריא וממליץ לכם להיכנס וללמוד את "עשרת הדיברות לשמירת בריאות המוח".
צפו בשיחת הבריאות של פרופ' דוד טנה:
פרופ' דוד טנה הוא יו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל ומנהל המכון לשבץ המוח ולקוגניציה ברמב"ם.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot