לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:
משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - השמנת ילדים
ראשונים בהשמנת ילדים: על פי דוח ארגון הבריאות העולמי משנת 2022, שיעור השמנת ילדים בגילי 19-5 שנים בישראל עומד על 14.5% בממוצע, נתון גבוה בהרבה מהממוצע של כל מדינות ה-OECD, שלפיו ישראל נמצאת במקום הראשון בשתיית משקאות מתוקים, בהסתכלות על מסכים, וכמעט במקום האחרון בפעילות גופנית.
ד"ר ליאת לרמן, מומחית ברפואת ילדים ובאנדוקרינולוגיה ילדים ועובדת כרופאה בכירה במכון "אנדוקרינולוגיה וסוכרת" בשניידר, מצטרפת לדיון בפודקאסט "משחקי בריאות" ומסבירה למה התופעה של השמנת ילדים היא כל כך מסוכנת ומה אפשר לעשות.
משחקי בריאות
השינוי באורח החיים של הילדים בימינו הם גורם מרכזי בהשמנה, מי הם הילדים שמשמינים, ומאיזה גיל צריך לשמור על אורח חיים בריא?
34:59

מה נחשב למשקל תקין בקרב ילדים, איך מודדים את זה? בודקים משקל לפי מדד BMI, שזה מדד שלוקח בחשבון את המשקל ביחס לגובה. אגב, בילדים בניגוד למבוגרים לא משתמשים במספרים אבסולוטיים של ה-BMI אלא באחוזונים. מעל אחוזון 85 בילדים נחשב כעודף משקל ומעל אחוזון 95 - השמנת יתר (obesity).
ד"ר לרמן, מה השאלה הראשונה ששואלים ילד והורים שמגיעים למרפאה? צריך להתייחס לנושא בזהירות. בדרך כלל כשמטופל מגיע לרופא אנחנו שואלים קודם כול למה הגעתם? יש הורים שיגידו שזה בגלל עודף משקל או אחוזון משקל גבוה, ויש הורים שיגידו שהגיעו בגלל בדיקות דם לא תקינות. אבל באמעות שיחה, אנחנו מתחילים להבין את הבעיה האמיתית.
בכל מקרה, השאלות שאנחנו שואלים לא צריכות להיות רק לילד השמן, אנחנו גם צריכים לשאול את אותן שאלות גם ילד במשקל תקין וגם ילדים רזים, כי גם הם צריכים לשמור על אורח חיים בריא. חשוב שאנחנו נשאל את כל השאלות האלה לגבי פעילות גופנית, ולגבי זמן מסך ותזונה גם את הילדים במשקל תקין.
מהם הסיכונים בהשמנה אצל ילדים? הסיכונים הם הקדמת סיבוכי ההשמנה לגילאים מאוד צעירים. כמו למשל: תנגודת לאינסולין, סוכרת סוג 2, כבד שומני, דום נשימה בשינה, בעיות אורתופדיות שונות. וזו רק רשימה חלקית כמובן.
איך מטפלים בתופעה? הטיפול הוא טיפול מורכב. צריך להתייחס להשמנה בילדים כאל מחלה כרונית, אז הטיפול צריך להיות מולטי-דיסציפלינרי. טיפול שהוא גם על ידי רופא, דיאטנית, מאמן כושר, מטפל בתחם הרגשי והנפשי. כל זה צריך להיות כמובן בשיתוף פעולה מלא של הילד.
מה עם תרופות או התערבות ניתוחית? בארץ הטיפול התרופתי מאושר רק מגיל 12, רק בילדים עם השמנת יתר ומעל 60 קילוגרם לפחות. התערבות ניתוחית אפשרים רק בגילאי העשרה.
כיצד אנחנו מונעים את הפוטנציאל לעלייה במשקל? שילוב של שמירה על תזונה נכונה ומאוזנת, צמצום של זמן מסך קשור לתזונה, פעילות גופנית. חשוב לחנך לאורח חיים בריא ולהסביר על מניעה, וכמובן דוגמה אישית בבית, כשהבית מתנהל נכון, רוב הסיכויים שגם הילדים ינהגו ככה.
מדי שבוע נפרסם כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. נארח את מיטב המומחים - ונספק לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים