כשאנחנו חושבים על קרם הגנה, רובנו מדמיינים את חופי הים והשמש הקופחת של הקיץ. עם זאת, המודעות לצורך במריחת קרם הגנה גם כשמעונן בחוץ ובחורף בישראל היא לא פחות חשובה. גם בחורף השמש פולטת קרני UV מזיקות, והעובדה שהטמפרטורות נמוכות יותר לא מפחיתה את הסיכון לנזקים בעור. מחקרים מראים כי חשיפה לקרני UV עלולה לגרום להזדקנות מוקדמת של העור ולסיכון מוגבר לסרטן עור.
מעבר לסיכון לסרטן, חלק מהשינויים בעור שאנו רואים ככל שאנחנו מתבגרים נובעים מחשיפה לקרני UV של השמש ולא מהזדקנות טבעית. ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור בכללית, מדגישה את החשיבות של הגנה מפני השמש בכל גיל: "נזקי השמש הם נזקים שמצטברים. חשיפה כרונית לשמש, גם כשלא יוצאים לים או לבריכה, מצטברת לאורך השנים. חייבים להיות מודעים לכך גם במצבים יומיומיים, כמו ישיבה ליד חלון במשרד, בזמן עמידה בפקקים או בהליכה עם הכלב".
4 צפייה בגלריה
הזדקנות העור, כתמי גיל
הזדקנות העור, כתמי גיל
חשיפה לשמש מאיצה הזדקנות מוקדמת של העור
(צילום: Shutterstock)
ד"ר אקרמן מדגישה את נושא החורף בישראל. "החורף פה הוא לא ממש חורף, במיוחד עם ההתחממות הגלובלית, החשיפה שלנו לשמש היא חשיפה כרונית מתגברת, רוב האנשים לא נמצאים כל הזמן בים או בבריכה, ועדיין מאוד חשוב - גם בחורף - להימרח ולהגן על עצמנו מפני השמש".
ד"ר להבית אקרמן, יו"ר החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגיתד"ר להבית אקרמןצילום: אלון שפרנסקי
החורף הישראלי שטוף שמש. אמנם הטממפרטורות נמוכות והקרינה לא חזקה כמו בקיץ, אבל הנזקים עדיין מצטברים, והגנה מתמשכת היא קריטית. "מי שיושב הרבה בבתי קפה או במשרד עם חלון גדול שמכניס אור שמש, במרפסת בבית - חשוב לחדש את המריחה, גם בחורף", מציינת ד"ר אקרמן.

איך השמש מבגרת את העור?

שינויים בעור נגרמים על ידי שני סוגי קרינה עיקריים: UVB ו-UVA. ד"ר אקרמן מסבירה: "יש 'חשיפה שקטה' באמצעות קרני UVA שחודרות, למשל, דרך הזכוכית בחלון ועושה נזקים מצטברים ב-DNA, שמעלים שכיחות של סרטן. הסוג השני הוא קרני UVB פוגעות בשכבת העור החיצונית, ומובילות לנזקים חריפים כמו כוויות שמש".
ד"ר ראיד חורי, כלליתד"ר ראיד חורי
נזקי החשיפה לשמש, אומרת ד"ר אקרמן, הם נזקים אסתטיים ובריאותיים כאחד, כאשר הנזקים האסתטיים כגון הזדקנות העור יצוצו ככל שאנחנו מתבגרים. "חשיפה לשמש בתקופת הילדות משפיעה על מצב עורנו בבגרות", היא מציינת.
ד"ר ראיד חורי, מומחה לרפואת עור בכללית, מוסיף בהקשר זה שילדים שנחשפים לשמש זמן ממושך נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בעתיד בסרטן העור, "לכן חשוב מאוד לדאוג למרוח את הילדים בקרם הגנה איכותי בכל מצב של חשיפה לשמש".
4 צפייה בגלריה
כוויות שמש
כוויות שמש
"כוויות שמש מגדילות את הסיכון לפתח סרטן עור בעתיד"
(צילום: Shutterstock)
לדבריו, "חשיפה לשמש מביאה איתה שתי בעיות עיקריות: הזדקנות מוקדמת של העור, שהביטוי שלה הוא כתמים, קמטים ועור יבש, והדבר השני הוא סרטני העור. המוטציות הללו מצטברות, ככל שאתה ממשיך לחשוף את עורך לקרני UV, הנזקים המצטברים עשויים להוביל לפיתוח מוטציות נוספות. המערכת החיסונית שלנו גם נהיית פחות עמידה עם הגיל, מה שמגביר את הסיכון לפתח סרטן עור".

הסיכון לחלות בסרטן עור

שיעורי הסרטן עולים בהדרגה עם הגיל. ד"ר אקרמן מדגישה את הסיכון: "חשיפה לשמש בשלב מוקדם בחיים תורמת לסיכון שלך לחלות בסרטן עור. כשאנחנו צעירים, עורנו מסוגל לתקן את עצמו בצורה טובה יותר, אך עם השנים היכולת הזו פוחתת. לכן, אנחנו רואים את הנזקים אחרי הרבה שנים".
ד"ר חורי מוסיף: "אם אתה לא נוקט צעדים כדי להגן על עצמך, אתה מגביר את הסיכון שלך לפתח סרטן. כוויות שמש, במיוחד בילדות, מגדילות את הסיכון לפתח סרטן עור בעתיד".

עכשיו מעונן - והקרינה עדיין כאן

ד"ר אקרמן מציינת פקטור נוסף שהוא "האור הכחול" או "האור הנראה", שעליו מדברים רבות בשנים האחרונות. "אנחנו נחשפים אליו מהמסכים, ומי לא נמצא מול מסך כלשהו לפחות כמה שעות ביום?" אומרת ד"ר אקרמן. "חשיפה של שעה בשמש שווה בערך לשבועיים של חשיפה למסכים. רוב האור הכחול מגיע מהשמש אבל גם ממסכים וחשוב לדעת את זה. הנזק מהאור הכחול מצטבר, כמו נזק הנגרם מחשיפה לשמש, וצריך להגן על עצמנו גם מהאור הזה".
4 צפייה בגלריה
הגנה מפני השמש
הגנה מפני השמש
הפעולה שעושה קרם הגנה איכותי
(צילום: Shutterstock)
כמובן, הציפייה לא שנפסיק להשתמש בסמארטפונים שלנו או במחשבים, אבל כן חשוב שתהיה מודעות לנושא, לשמור על מרחק מהמסכים הדיגיטליים שלנו ולצמצם את זמן השימוש בהם.
ד"ר חורי מדבר על סכנה נוספת: "מי שסובל ממחלות עור פוטוסנסטיביות - מחלת עור שמוחמרת לאור השמש, חייב להימרח כל השנה ולא רק בקיץ. מדובר במחלות עור שכיחות כמו אקנה או רוזציאה".
"חשוב לומר שאם מזג האוויר מעונן זה לא אומר שהשמש לא חודרת דרך העננים", מסביר ד"ר חורי, "הקרינה חודרת דרכם וזה מזיק לנו. שלג, מים, חול - כולם מחזירים קרני UV, הקרינה פוגעת בהם והם מחזירים את הקרינה אליך, לכן חשוב מאוד להימרח בקרם הגנה, במיוחד בחופשות סקי, אם זה בחרמון - כשהמצב הבטחוני מאפשר, לא השנה - או בחופשת סקי בחוץ לארץ".
ואגב, אין קשר לגוון העור, כהה, בהיר, שחום - כולם צריכים להימרח ולהימנע מחשיפה ישירה לשמש.

איך מתגוננים מפני השמש?

שהייה בצל, כיסוי בעזרת בגדים וחבישת כובע הם צעדים חשובים כדי להגן על עורך מהשמש. ד"ר אקרמן מדברת על חשיבות הגנה מתמשכת: "החורף הישראלי הוא חורף די שמשי, והחשיפה שלנו לשמש היא בלתי נמנעת. חשוב להקפיד על הגנה מתמשכת, גם כשאתם יוצאים למשרד או יושבים בבתי קפה".
הנה כמה טיפים חשובים:
בחרו את הקרם הנכון: "קרם הגנה איכותי צריך להיות עם SPF של 30 או 50," מדגישה ד"ר אקרמן. "חשוב לבחור בקרם שמגן גם על UVA וגם מאור כחול/ אור נראה". אגב, ראשי התיבות SPF מציינות את המילים "Sun Protection Factor" וזהו בעצם המדד למידת היעילות של מסנן הקרינה מפני השמש.
אל תסמכו רק על התווית: בדקו את המלצות הצרכנים והתייעצו עם מומחה לרפואת עור. שימו לב שכתוב בפירוט של הקרם ממה הוא מגן, האם מצוינת שם הגנה מ-UVA והגנה מאור כחול בפירוש.
4 צפייה בגלריה
שימוש בקרם הגנה
שימוש בקרם הגנה
גם במזג אוויר מעונן חשוב להימרח נגד השמש
(צילום: Shutterstock)
כסו את עצמכם: לבישת בגדים שמגנים על עורכם יכולה לצמצם את הצורך בקרם הגנה. ד"ר חורי מדגיש: "זה חשוב במיוחד בפעילויות ספורטיביות חורפיות כמו סקי, כי החזרה של הקרניים מהשלג חושפת אותנו לקרינת UV. חשוב להתגונן באמצעות קרם הגנה אבל כמובן בלבישת ביגוד מתאים".
התמרחו כראוי: השתמשו בכמות נכונה וחדשו את המריחה כל מספר שעות, גם ביום מעונן השמש חודרת דרך העננים. "יש להימרח בכל האזורים החשופים", מדגישה ד"ר אקרמן. "לא לשכוח אזורים כמו אפרכסות אוזניים, גב ידיים, קרקפת, צוואר ועוד".
הגנה מפני השמש היא משימה שדורשת תשומת לב יומיומית, ולא רק בחודשי הקיץ החמים. "חשיפה לשמש, גם כאשר היא נראית מינימלית, מצטברת," מסכמת ד"ר אקרמן. "זה חשוב בכל גיל". ד"ר חורי מסכם: "חשוב להיות מודעים לכך שקרני UV פוגעות בעור בכל עונה, גם כאשר הטמפרטורות יורדות. החורף הישראלי אינו חורף באמת, וקרני UV עדיין חודרות. יש להגן על עצמנו בכל עת".
פורסם לראשונה: 08:12, 22.10.24