יורדים מתחת לפני הקרקע: מאז ניתנה הבוקר (יום א') ההוראה ממשרד הבריאות, החלו במרכז הרפואי רמב"ם, כמו גם בבתי החולים האחרים בצפון, להוריד את החולים למתחמים התת-קרקעיים. זו הפעם הראשונה שבית החולים התת-קרקעי במרכז הרפואי הגדול בצפון, נכנס לפעולה בעת מלחמה, לאחר שתוכנן והוקם כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006.
בית חולים רמב"ם עבר למתכונת בתת-קרקע
(צילום: גיל נחושתן)

6 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם חיפה
בית חולים רמב"ם חיפה
מבצע העברת החולים למתחם התת-קרקעי
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
רמב"ם הוא בית החולים הממוגן הגדול מסוגו בעולם. לשם השוואה, בבית החולים הגדול והמרכזי בסינגפור, שבו הוקם גם בית חולים ממוגן שנחשב פורץ דרך בעולם, יש כ-400 מיטות. בישראל פועל מאז 7 באוקטובר המרכז הרפואי לגליל בנהריה מתחת לפני הקרקע. המתחם שם מאכלס מאות מיטות.
מבצע העברת 700 החולים מבית החולים אל קומה מינוס 3, החל בשעה 12:00 בצהריים ונמשך עד לאחר השעה 19:00. הורדת החולים התבצעה על פי סדר ידוע של המחלקות - כל אחת לאזור שתוכנן עבורה בבית החולים התת-קרקעי. במקביל, ביצע רמב"ם "רידוד" של קרוב ל-200 חולים ששוחררו ממחלקות בית החולים לבתיהם כדי לפנות מיטות אשפוז. מרמב"ם נמסר כי מחר צפויים להגיע מטופלים ממוסדות רפואיים אחרים בצפון.
6 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם עבר למתכונת בתת-קרקע
בית חולים רמב"ם עבר למתכונת בתת-קרקע
הצוותים התחילו בהורדת חולים מטיפול נמרץ
(צילום: גיל נחושתן)
ראשונים לעבור היו החולים במחלקה לטיפול נמרץ, חלקם הגדול מונשמים. החולים הועברו בסיוע כוח גדול של עובדי רמב"ם וחיילי חיל הים שגויסו למבצע הפינוי, כשבני המשפחות מלווים אותם.בהמשך הועברו המחלקות האחרות, לרבות מחלקת יולדות.

בת לחולה בטיפול נמרץ: "זה ראוי לשבח"

אחד החולים הראשונים שהורדו מהמחלקה לטיפול נמרץ אל בית החולים התת-קרקעי היה מאיר שטרית, בן 73 מקריית ביאליק. בתו קרין אופיר, אמרה: "אבא שלי מאושפז בטיפול נמרץ לאחר תאונת דרכים קשה שעבר. כולנו עוברים ימים לא פשוטים ועם כל זה, אפשר לומר כל הכבוד למדינת ישראל, לפיקוד העורף, ולבית החולים רמב"ם שהקים פה פשוט עיר מתחת לבית החולים. זה ראוי לשבח. יש פה טיפול מסור של הרופאים והאחיות. גאווה להיות חלק מהמדינה הזאת, גאווה להיות חלק מכל התהליך שמתבצע פה.
"אני מתרגשת, כבת של מטופל. לחוות כזה טיפול בימים לא פשוטים ועדיין לשמור על קור רוח. צוות בית החולים דואג לחולים וזה מחמם את הלב. אנחנו פה כדי להגיד, 'עם ישראל חי, יישאר חי. עם שאין לו שום פחד. ביחד ננצח'".
רב"ט עדי דרורי: "אנחנו מרגישים את הלחץ מכל מי שנמצא פה גם כמטופל וגם כמטפל. חבל שאנחנו מגיעים למצב הזה, חבל שאנחנו גורמים להם לגרום לנו להרגיש ככה ולפחד במדינה שלנו"
גם רב"ט עדי דרורי מיהוד, לוחם בגדוד 51 של גולני, שנפצע ביום חמישי האחרון בגליל העליון מפגיעת טילי נ"ט שנורו עליו ועל חבריו לכוח, כשאחד ממפקדיו, סמל תומר קרן (19) מחיפה, נהרג, פונה ממחלקת הטראומה אל בית החולים התת-קרקעי, כשהוא ישוב על כיסא גלגלים ודגל גדול של חטיבת גולני פרוש על ברכיו.
6 צפייה בגלריה
לוחם גולני רב"ט עדי דרורי מפונה לבית חולים תת קרקעי רמב"ם
לוחם גולני רב"ט עדי דרורי מפונה לבית חולים תת קרקעי רמב"ם
רב"ט עדי דרורי נפצע במתקפת נ"ט של חיזבאללה
"לפני חודשיים עלינו לקו בגבול הלבנון", תיאר בעת שאביו הביט עליו. "התחלנו בקרב ההגנה. לפני ארבעה ימים היה לנו מארב. כנראה שנחשפנו. קיבלנו שני טילים נגד טנקים. טיפלו בי ופינו אותי במסוק אל בית החולים רמב"ם".
באשר להעברתו של בית החולים התת-קרקעי, אמר רב"ט דרורי, "אנחנו מרגישים את הלחץ מכל מי שנמצא פה גם כמטופל וגם כמטפל. חבל שאנחנו מגיעים למצב הזה, חבל שאנחנו גורמים להם לגרום לנו להרגיש ככה ולפחד במדינה שלנו".
פרופ' הלברטל: "לבית החולים רמב"ם יש אפשרות קיבולת של 2,200 מיטות: בקומה מינוס 3, 1,200 מיטות. בקומה מינוס 2, 800 מיטות, ועוד כ-200 מיטות, נמצאות בבית החולים העילי במקומות ממוגנים כבר. למעשה אנחנו יכולים להמשיך את פעילות בית החולים בצורה רגילה"
מנהל בית החולים, פרופ' מיכאל הלברטל, ציין כי "בעקבות מלחמת לבנון השנייה היה ברור לנו כי בית החולים חייב להמשיך לתפקד בכל מצב ובכל תנאי. 435 מיליון שקל הושקעו בבנייה שלו. המשך פעילות בית החולים תהיה פה בתוך המתחם, כאשר השאיפה שלנו לחזור בהמשך לפעילות מלאה.
"לבית החולים רמב"ם יש אפשרות קיבולת של 2,200 מיטות: 1,200 מיטות בקומה מינוס 3, 800 בקומה מינוס 2, ועוד כ-200 מיטות נמצאות בבית החולים העילי במקומות ממוגנים כבר. למעשה אנחנו יכולים להמשיך את פעילות בית החולים בצורה רגילה. 24 חדרי הניתוח שלנו ממוגנים לחלוטין. חדר המיון שלנו ממוגן לחלוטין. בשלב הבא גם קומה מינוס 1, קומת פריקת האמבולנסים, תהיה באזור ממוגן. המתקן מכיל גם מעון לשירות אנשי הצוות של כ-500 ילדים".
6 צפייה בגלריה
רמב"ם בית חולים ממוגן תת קרקעי מקלחות מאולתרות
רמב"ם בית חולים ממוגן תת קרקעי מקלחות מאולתרות
מקלחות שהוקמו במתחם התת-קרקעי
6 צפייה בגלריה
רמב"ם בית חולים ממוגן תת קרקעי שירותים מאולתרים
רמב"ם בית חולים ממוגן תת קרקעי שירותים מאולתרים
שירותים בבית החולים התת-קרקעי
"במקביל", כך אמר, "אנחנו עובדים להכשיר קומה נוספת, קומה מינוס 2, מתוך מטרה לאפשר יכולות לקלוט שני בתי חולים נוספים, את בית החולים הגריאטרי פלימן ובית החולים כרמל".
כמו בתי חולים נוספים בצפון, גם ברמב"ם ביטלו פעולות אלקטיביות כמו ניתוחים שנקבעו מראש וכמו כן מרפאות החוץ לא פעלו. גם מחר צפוי רמב"ם לפעול במתכונת מצומצמת.
6 צפייה בגלריה
שר הבריאות אוריאל בוסו, סמנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון ד"ר ארז כרמון, עוזרת מנכ"ל המרכז הרפואי ד"ר סוראיה סעיד
שר הבריאות אוריאל בוסו, סמנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון ד"ר ארז כרמון, עוזרת מנכ"ל המרכז הרפואי ד"ר סוראיה סעיד
שר הבריאות אוריאל בוסו go סמנכ"ל המרכז הרפואי בני ציון ד"ר ארז כרמון ועוזרת המנכ"ל ד"ר סוראיה סעיד
(צילום: דוברות המרכז הרפואי בני ציון)
בתוך כך, שר הבריאות אוריאל בוסו ביקר במרכז הרפואי בני ציון בחיפה וקיבל סקירה מסמנכ"לי המרכז הרפואי ד"ר ארז כרמון, ד"ר דני שטיינברג ומעוזרת מנכ"ל המרכז הרפואי ד"ר סוראיה סעיד על היערכות המרכז הרפואי לנוכח המצב הביטחוני. השר בוסו ביקר במבנה הממוגן ובמרחבים הממוגנים במרכז הרפואי בני ציון שאליהם הועברו חדרי הלידה ומחלקות קרדיולוגיה, טיפול נמרץ, פנימיות, פגייה, יולדות, שיקום, עיניים, אורתופדיה, כירורגיה ואורולוגיה. מחלקת המיון פועלת כרגיל במבנה הממוגן.
מנכ"ל בני ציון ד"ר אוהד הוכמן, שחזר לארץ ממסע גיוס תרומות בארה"ב למען המרכז הרפואי, שוחח בטלפון עם השר וביקש ממנו את התערבותו הדחופה לסיוע כספי כפי שהובטח על ידי בכירי מערכת הבריאות.